2015 | Δεκ
Στην συλλογή των αυτοκρατορικών διαταγών του Οθωμανικού Αρχείου της Πρωθυπουργίας στην Κωνσταντινούπολη, βρίσκεται ένας έγχρωμος χειρόγραφος χάρτης της Αθήνας. Είναι ταξινομημένος υπό τον τίτλο «Σχέδιο του Κάστρου και της Πόλης της Αθήνας» (Atina kalesiyle varoşunun krokisi) και αποτελεί τον μοναδικό οθωμανικό χάρτη που γνωρίζουμε για την πόλη.
Οι διαστάσεις του είναι 141,5 x 112 εκ, αλλά παρέμεινε διπλωμένος για χρόνια με αποτέλεσμα να υπάρχουν ορατά σημάδια υγρασίας και αλλοίωση των χρωμάτων. Όλες οι ενδείξεις και τα ονόματα του χάρτη είναι γραμμένα στην οθωμανική γλώσσα, συμπεριλαμβανομένων των επιγραφών στα δύο ορθογώνια πλαίσια δεξιά και αριστερά στο πάνω μέρος. Ο χαρτογράφος παραμένει ανώνυμος.
Εικόνα 1: Η κατεύθυνση του χάρτη
Ο χάρτης έχει κατεύθυνση ΒΑ-ΝΔ και η εικονιζόμενη περιοχή είναι η πόλη της Αθήνας εντός των τειχών. Πρόκειται για το λεγόμενο «τείχος του Χασεκή», βοεβόδα της Αθήνας κατά τα έτη 1774-1795. Η κατασκευή του έγινε με καταναγκαστική εργασία πολλών Αθηναίων το 1778 μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (τα χρονικά μιλούν για μία περίοδο από 70 ως 108 μέρες). Ο χαρτογράφος έχει επισημάνει όλους τους πύργους κατά μήκος του τείχους, καθώς και έξι πύλες. Είναι αξιοσημείωτο ότι, παρότι στις πηγές υπάρχουν καταγεγραμμένα ποικίλα ονόματα στα ελληνικά και τουρκικά για καθεμία από τις επτά πύλες του τείχους της Αθήνας (για παράδειγμα η πύλη εισόδου στον βράχο της Ακρόπολης ονομαζόταν Πόρτα του Κάστρου, των Μνημάτων ή Καραμπαμπά), ο χαρτογράφος φαίνεται να μην τα γνωρίζει καθόλου. Αντίθετα, οι ονομασίες που συναντάμε στον χάρτη είναι εντελώς νέες, κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον για την τοπογραφία και τοπωνυμιογραφία της Αθήνας, και φυσικά ένα στοιχείο για την σχέση του χαρτογράφου με την πόλη.
Το οδικό δίκτυο εντός των τειχών και πλησίον αυτών χαρτογραφείται ικανοποιητικά, με την λέξη tarik (δρόμος) να εμφανίζεται συχνά δίπλα στις παχιές γραμμές που δηλώνουν τους δρόμους. Στα νοτιοανατολικά, μία διάστικτη γραμμή υποδηλώνει τον Ιλισσό Ποταμό, που ονομάζεται εδώ Kuru Dere (Ξηροπόταμος). Το γεωγραφικό ανάγλυφο δηλώνεται γύρω από τον βράχο της Ακρόπολης, την Πνύκα και τον λόφο των Μουσών στο νοτιοδυτικό τμήμα της πόλης. Ο χαρτογράφος χρησιμοποίησε παχιές μαύρες γραμμές για να σχεδιάσει τους βραχώδεις λόφους που στέγαζαν πολλές στρατιωτικές εγκαταστάσεις και προμαχώνες.
Ομάδες απλών τελειών και κοφτών γραμμών γύρω από τα τείχη της πόλης υποδηλώνουν την βλάστηση, ενώ, εντός των τειχών, ο χάρτης γίνεται πιο ακριβής, με έγχρωμα σχέδια οικιών με σκεπές και κήπων. Όλη η πόλη έχει σχεδιαστεί χωρίς ίχνος τρισδιάστατης προοπτικής, ακολουθώντας την παράδοση της δυτικής χαρτογραφίας των μέσων του 18ου αιώνα, όταν τα σχέδια πόλεων με προσεκτικά οριοθετημένες οδούς και κτήρια σε περίγραμμα, αποτελούσαν τον κυρίαρχο τρόπο προβολής της πόλης. Στον οθωμανικό χάρτη της Αθήνας βλέπουμε στέγες, κήπους, δέντρα και θόλους ως κυκλικά και ορθογώνια σχήματα. Μία μόνο είναι η εξαίρεση, οι μιναρέδες των τζαμιών, που έχουν σχεδιαστεί με όλες τις αρχιτεκτονικές τους λεπτομέρειες και εμφανίζονται ακριβώς δίπλα στα τζαμιά.
Εικόνα 2: Η κεντρική περιοχή της πόλης της Αθήνας, σημερινή Πλάκα-Μοναστηράκι
Παρότι το περίγραμμα των σπιτιών είναι σημειωμένο με μαύρο χρώμα, τα μη οικιστικά κτήρια, τα οποία αναφέρονται ως τζαμιά, εκκλησίες, λουτρά κ.ά. έχουν κόκκινο περίγραμμα. Συγκεκριμένα, τα οθωμανικού ενδιαφέροντος κτήρια (τζαμιά και λουτρά) έχουν κόκκινο περίγραμμα και κανένα γέμισμα, ενώ οι εκκλησίες και οι ναοί έχουν κόκκινο περίγραμμα με γκρι φόντο. Μία από τις ενδιαφέρουσες πτυχές αυτού του χάρτη είναι ότι δεν προσφέρει τα ονόματα των κτηρίων που επισημαίνει. Παρότι υπάρχουν σχεδιαστικές λεπτομέρειες που διαφοροποιούν τα κτήρια ανάλογα με το αν αυτά έχουν θόλους ή απλές σκεπές, οι εκκλησίες δηλώνονται όλες ως μοναστήρια (manastır) και τα τζαμιά απλά ως ιερά τζαμιά (cami-i şerif).
Στο κεντρικό σημείο του χάρτη, όπου απεικονίζεται η Ακρόπολη, αυτή η έλλειψη ταύτισης των κτηρίων και η αδιαφορία για την μνημειακή αρχιτεκτονική είναι ιδιαιτέρως αξιοπρόσεκτη: ο βράχος της Ακρόπολης ονομάζεται απλά «Το Κάστρο της Αθήνας». Η κάτοψη του Παρθενώνα δίνεται απλά, χωρίς φροντίδα για λεπτομέρειες, ενώ η κατεύθυνσή του είναι λανθασμένη (ο άξονάς του έχει στραφεί προς τα ΒΑ-ΝΔ). Επιπλέον, η μόνη επιγραφή που προσφέρεται είναι για το μουσουλμανικό τέμενος που είχε χτιστεί στο εσωτερικό του Παρθενώνα, αλλά κι αυτό χωρίς κάποια ξεχωριστή ονομασία: είναι άλλο ένα ιερό τζαμί.
Εικόνα 3: Ο βράχος της Ακρόπολης
Εκτός του Παρθενώνα, πάνω στον βράχο της Ακρόπολης σημειώνονται πολλά μικρά σπίτια, η ύπαρξη των οποίων καταγράφεται και από τα κείμενα και τα σχέδια των περιηγητών της εποχής. Η Ακρόπολη αποτελούσε ένα μικρό χωριό, όπου διέμεναν οι στρατιώτες της οθωμανικής φρουράς και οι οικογένειές τους.
Ο σχεδιαστής αυτού του χάρτη έδωσε περισσότερη έμφαση σε κτήρια και δομές που θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για στρατιωτικούς σκοπούς. Επομένως, όλες οι δεξαμενές νερού επισημαίνονται σχολαστικά, καθώς και οι πύργοι-αποθήκες πυρομαχικών, οι προμαχώνες, οι υπόγειες αποθήκες και οι πόρτες. Ενδείξεις για σημεία στρατιωτικού ενδιαφέροντος έχουμε και σε περιοχές εκτός της Ακρόπολης: προμαχώνες με κανόνια, προστατευτικά τείχη αντίκρυ της εισόδου στο κάστρο, μακρά χαρακώματα για τουφεκιοφόρους και πολλές αντίστοιχες στρατιωτικές υποδομές στους λόφους της Πνύκας και Φιλοπάππου.
Στην επάνω δεξιά γωνία του χάρτη υπάρχει ένα ορθογώνιο πλαίσιο με ένα πλευρικό σχέδιο σε καφέ και κόκκινο χρώμα της οχύρωσης της Ακρόπολης, μαζί με μία κλίμακα μέτρησης. Η επιγραφή δηλώνει ότι πρόκειται για το σχέδιο του Κάστρου της Αθήνας με τις δυο του πλευρές – αυτή των προμαχώνων προς την πλευρά του προστατευτικού τείχους και η πίσω πλευρά προς την πόλη – καθώς και των οχυρώσεών της, της δεξαμενής και των υπογείων δωματίων που βρίσκονται εκεί.
Εικόνα 4: Σχέδιο στην επάνω δεξιά γωνία – ο βράχος της Ακρόπολης και η οχύρωσή του
Η κυρίως επιγραφή του χάρτη είναι αυτή στην επάνω αριστερή γωνία. Εδώ διαβάζουμε την περιγραφή: πρόκειται για έναν «Χάρτη του Κάστρου της Αθήνας μαζί με την πόλη και το προστατευτικό τείχος, η κατάκτηση της οποίας επιτεύχθηκε με την βοήθεια του μεγαλοδύναμου Θεού». Ακολουθεί η ημερομηνία 11 Zilkade 1242 έτος Εγίρας, που αντιστοιχεί στις 6 Ιουνίου 1827.
Η Αθήνα παραδόθηκε στους Οθωμανούς και τον επικεφαλής τους Κιουταχή (Reşid Mehmed Paşa) στις 25 Μαΐου 1827, μετά την δεύτερη και αποφασιστική πολιορκία κατά τη διάρκεια της Επανάστασης. Ο οθωμανικός αυτός χάρτης, που είναι καθαρά στρατιωτικού τύπου, πιθανότατα δημιουργήθηκε κατά την διάρκεια της πολιορκίας, ίσως βασιζόμενος και σε άλλους, δυτικής προέλευσης χάρτες, ως χρήσιμο εργαλείο για τη μάχη και αργότερα, μετά την κατάκτηση, στάλθηκε και προσφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη ανακοινώνοντας τη νίκη.
Η Αθήνα, όπως προβάλλεται μέσα στα πλαίσιά του, είναι μια μικρή πόλη με κεραμοσκέπαστες οικίες, πράσινους κήπους, πλήθος εκκλησιών, λίγα οθωμανικά κτήρια συγκεντρωμένα σε μικρή ακτίνα, ένα κάστρο με άρτια οχύρωση και ένα τείχος που την περικλείει ερμητικά, αλλά και της ανοίγει πόρτες προς μεσόγειους ή παράκτιους προορισμούς.
*οι εικόνες είναι λεπτομέρειες από τον χάρτη
Αναφορά λήμματος
Στάθη, Κ. (2015) Η Αθήνα στον οθωμανικό χάρτη του 1827, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/οθωμανικός-χάρτης-του-1827/ , DOI: 10.17902/20971.34
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Κορρές Μ (2010) Οι πρώτοι Χάρτες της πόλεως των Αθηνών. Κορρές Μ (επιμ.), Αθήνα: Μέλισσα.
- Σκουζές Π (1948) Χρονικό της σκλαβωμένης Αθήνας στα χρόνια της τυραννίας του Χατζή Αλή γραμμένο στα 1841. Βαλέτας Γ (επιμ.), Αθήνα: Κολολού, Α.
- Bessan JF (1835) Souvenirs de l’expédition de Morée en 1828: suivis d’un mémoire historique sur Athènes, avec le plan de cette ville. 1st ed. Valognes: Gomont.
- Eyüpgiller KK (2004) Atina Akropolü’nde bir cami. Mimarlik Tarihi, Oct 100: 118–121.
- Stathi K (2014) The Carta Incognita of Ottoman Athens. In: Hadjianastasis M (ed.), Frontiers of the Ottoman Imagination, CHAP, Leiden, Boston: Brill, pp. 169–184.
Αρχειακή πηγή
- BOA, HAT 946.40721