Η εξέλιξη της γειτονιάς Δουργούτι στο Νέο Κόσμο από το 1922 έως σήμερα
2016 | Νοέ
Η γειτονιά Δουργούτι
Το Δουργούτι είναι μια γειτονιά του Δήμου Αθηναίων και συγκεκριμένα της συνοικίας Νέος Κόσμος (ΦΕΚ80Δ 4/2/1988). Στα όρια της γειτονιάς σύμφωνα με τους παλιούς κατοίκους (απόγονοι Μικρασιατών προσφύγων και εσωτερικών μεταναστών που οι ίδιοι ή οι πρόγονοί τους εγκαταστάθηκαν την περίοδο 1922-1974) συμπεριλαμβάνονταν η παραγκούπολη και τα “Ιταλικά”. Η γειτονιά υπέστη τις μεγαλύτερες αλλαγές και απέκτησε την τωρινή της μορφή στα μέσα της δεκαετίας του 1970.
Το Δουργούτι βρίσκεται σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 2 χλμ από το κέντρο της Αθήνας, την πλατεία Συντάγματος, και είναι εύκολα προσπελάσιμο αφού από τη λεωφόρο Συγγρού διέρχονται πολλά λεωφορεία. Επιπλέον εξυπηρετείται από το δίκτυο του Μετρό (στάση “Νέος Κόσμος”) και από το δίκτυο του Τράμ (στάσεις “Κασομούλη” και “Νέος Κόσμος”). Επίσης, στα όρια του Δουργουτίου, ή σε μικρή απόσταση από αυτό, υπάρχουν κάποιες χρήσεις υπερτοπικής σημασίας που αλληλεπιδρούν με τη γειτονιά, όπως το ξενοδοχείο Ιντερκοντινένταλ, η Εθνική Ασφαλιστική, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Η ταινία «Μαγική Πόλις»
Το 1954 στο Δουργούτι γυρίστηκε το έργο του Νίκου Κούνδουρου «Μαγική Πόλις» (Θάνος 2015). Κάποια από τα χαρακτηριστικά της γειτονιάς, που δημοσιεύματα εφημερίδων (Εικόνες 1 & 2) της εποχής αναφέρουν για το Δουργούτι, αναδύονται μέσα από την ταινία. Συγκεκριμένα, τα παραπήγματα που ήταν χτισμένα το ένα δίπλα στο άλλο με αποτέλεσμα η γειτονιά να αποκτήσει δαιδαλώδη δομή [2], το ζήτημα της ανεπάρκειας χώρου, της έλλειψης ιδιωτικότητας αφού ο δημόσιος χώρος δεν ήταν επαρκώς διαχωρισμένος από τον ιδιωτικό καθώς επίσης και οι σχέσεις αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας μεταξύ των κατοίκων.
Εικόνα 1: Άρθρο εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ, «Έρευνα στους συνοικισμούς. Αι ανάγκαι του Δουργουτίου» (4/11/1948, 3)
Εικόνα 2: Άρθρο εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, «Το αιωνίος άλυτον στεγαστικόν πρόβλημα. Τριάντα ολόκληρα χρόνια ζωής μέσα σε ελεεινές ξυλοπαράγκες» (8 /11/1952, 3)
Η ετυμολογία της ονομασίας Δουργούτι
Σύμφωνα με την επικρατούσα εκδοχή η ονομασία Δουργούτι προήλθε από την αθηναϊκή οικογένεια Δουργούτη ή Δουρούτη που είχε τα κτήματά της στην περιοχή (Ζαχαράκης 2016). Σύμφωνα με κάτοικο η ονομασία της γειτονιάς ίσως οφείλεται στον βιομήχανο Δουρούτη [3] ο οποίος ήταν ιδρυτής του εργοστασίου μεταξιού στην περιοχή του Μεταξουργείου. Για το λόγο αυτό επειδή δηλαδή προερχόταν από το όνομα κάποιου ανθρώπου παλαιότερα ο κόσμος αναφέρονταν σε αυτή ως “στου Δουργούτη”. Μετέπειτα όμως και για χάρη ευκολίας η γειτονιά έμεινε γνωστή ως το Δουργούτι (Θάνος, Νικολαϊδης 2013).
Οι πρώτοι οικιστές και ο προσφυγικός χαρακτήρας της γειτονιάς (1920-1949)
Το Δουργούτι είναι ένας από τους συνοικισμούς που δημιουργήθηκε αυθαίρετα, δηλαδή σε εκτός σχεδίου έκταση της πόλης της Αθήνας με αυτοστέγαση από πρόσφυγες τη δεκαετία του 1920. Οι πιθανότερες εκδοχές του τρόπου απόκτησης της έκτασης είναι είτε να “πέρασε” μέσω απαλλοτρίωσης στο δημόσιο και να παραχωρήθηκε στους πρόσφυγες, είτε ο ιδιοκτήτης της έκτασης, αφού την οικοπεδοποίησε, να ξεκίνησε την πώληση των οικοπέδων σε χαμηλή τιμή. Οι πρόσφυγες, οι οποίοι δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να στεγασθούν στις κατοικίες (ξύλινες, πλινθόκτιστες ή μεταγενέστερα στις τριώροφες πολυκατοικίες) είτε σε κάποιον από τους προσφυγικούς οικισμούς [4] που κατασκευάζονταν και οργανώνονταν από το κράτος και τους φορείς του [5], εγκαταστάθηκαν στο Δουργούτι προσμένοντας τη μελλοντική ένταξη της περιοχής στο σχέδιο πόλης [6] (Μπίρης 1999, 286, 322).
Οι πρώτοι κάτοικοι ήταν Αρμένιοι πρόσφυγες που κατέφυγαν στην Ελλάδα λίγο πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή. Πριν από την εγκατάστασή τους, η περιοχή ήταν σχεδόν ακατοίκητη και υπήρχαν μόνο χωράφια (Εικόνα 1). Το Αρμένικο στοιχείο διατηρήθηκε παρόλο που πολλοί Αρμένιοι έφυγαν για διάφορους λόγους τη δεκαετία του 1930 από τη γειτονιά με προορισμό τη πρώην Σοβιετική Δημοκρατία της Αρμενίας (Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα, 1986/1996, 299). Οι κυριότεροι λόγοι της σύνδεσης των Αρμενίων με την περιοχή είναι ότι οι πρώτοι κάτοικοι της γειτονιάς ήταν Αρμένιοι πρόσφυγες καθώς και η ίδρυση της Καθολικής Αρμένικης Εκκλησίας το 1925, που βοήθησε στη διατήρηση των δεσμών που είχαν αναπτύξει με τη γειτονιά (Αντωνίου 1995, 98).
Το 1922 με τη Μικρασιατική Καταστροφή στο Δουργούτι εγκαταστάθηκαν Έλληνες από διάφορες περιοχές της Μικράς Ασίας (Σμύρνη, Αϊβαλί, Σύλλη, Τραπεζούντα, Σαμψούντα, κ.α.) αλλά και από την Κωνσταντινούπολη. Η εγκατάσταση των προσφύγων στην περιοχή δεν ήταν οργανωμένη, αφού οι παράγκες χτίζονταν αυθαίρετα και όχι βάσει κάποιου σχεδίου. Για την ακρίβεια, όπου υπήρχε κενός χώρος οι πρόσφυγες έχτιζαν κάποιο παράπηγμα. Τουλάχιστον μέχρι το 1928 κατέφθαναν συνεχώς νέα κύματα προσφύγων. Αυτό είχε ως συνέπεια τη διαρκή επέκταση των ορίων του Δουργουτίου με την κατασκευή νέων παραπηγμάτων και τη δημιουργία σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ενός ολόκληρου συνοικισμού από παράγκες (Παπαδοπούλου και Σαρηγιάννης 2006, 56-58, Λεοντίδου 1989/2001, 156).
Χάρτης 1: Περιοχές διαδοχικών εγκαταστάσεων των κατοίκων
Οι πρώτες οργανωμένες κατασκευές τα «Ιταλικά» και μεταγενέστερα οι προσφυγικές πολυκατοικίες του Υπουργείου Πρόνοιας
Τα «Ιταλικά» χτίστηκαν το 1924 με χρήματα που κατέβαλε η Ιταλία στην Ελλάδα ως πολεμικές αποζημιώσεις και από εκεί πήραν το όνομά τους [7]. Αποτελούσαν μια ομάδα από 24 μονώροφα σπίτια σε 6 σειρές. Στα «Ιταλικά» εγκαταστάθηκαν περίπου 100 οικογένειες προσφύγων από την Μικρά Ασία (Ελλήνων ή Αρμενίων), Καθολικών στο θρήσκευμα (Θάνος, Νικολαϊδης 2013 & Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, 386).
Τα «Ιταλικά» ήταν πετρόκτιστα και οι αφηγήσεις των κατοίκων συνηγορούν στο γεγονός ότι ήταν καλύτερες κατασκευές σε σχέση με τις αντίστοιχες στην παραγκούπολη όμως το κοινωνικο-οικονομικό προφίλ όσων κατοικούσαν σε αυτά τα οικήματα δεν διέφερε από το αντίστοιχο των κατοίκων στα παραπήγματα.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1930 το κράτος παρεμβαίνει με το Υπουργείο Πρόνοιας σε μια πρώτη προσπάθεια εκκαθάρισης του συνοικισμού από τα παραπήγματα, με την κατασκευή οκτώ πολυκατοικιών (Εικόνες 3-5). Ο Βασιλείου (1944, 83) αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το Δουργούτι με τις ενδιαφέρουσες κατασκευές του είναι το μεγαλύτερο κέντρο με προσφυγικές πολυκατοικίες» [8]. Αυτές οι πολυκατοικίες είναι οι πρώτες που κατασκευάσθηκαν στη γειτονιά και αποτελούν το συγκρότημα των παλιών προσφυγικών του Δουργουτίου (Χάρτης 2). Παρόλο που για να ανοικοδομηθούν κατεδαφίστηκαν κάποιες παράγκες, διατηρήθηκαν αρκετά παραπήγματα δίπλα από τις πολυκατοικίες (Βασιλείου 1944, 78).
Εικόνα 3: Οι 4 πρώτες πολυκατοικίες του συγκροτήματος των προσφυγικών χτίστηκαν την περίοδο 1935-1936 και σε κάθε μια αντιστοιχούσε ένα γράμμα “Α”, “Β”, “Γ” και “Δ” (Πηγή: Μυωφά Ν. 2016)
Εικόνα 4: Η προσφυγική πολυκατοικία με το γράμμα “ΣΤ” χτίστηκε την περίοδο 1938-1940 (Πηγή: Μυωφά Ν. 2015)
Εικόνα 5: Η προσφυγική πολυκατοικία με το γράμμα “Ζ” της περιόδου 1938-1940 (Πηγή: Μυωφά Ν. 2016)
Χάρτης 2: Μετακινήσεις οικογένειας Μικρασιατών προσφύγων το διάστημα 1922-1940 (1η και 2η γενιά). Εγκατάσταση στη γειτονιά, σε μια από τις προσφυγικές πολυκατοικίες, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Εγκατάσταση εσωτερικών μεταναστών στο Δουργούτι (1950-1974)
Την περίοδο μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970 η αστικοποίηση ήταν πολύ έντονη. Πληθυσμοί από διάφορα μέρη της Ελλάδας εγκαταλείπουν τις αγροτικές περιοχές για ποικίλους λόγους (εμφύλιος, αναζήτηση εργασίας, κ.λπ) και εγκαθίστανται στις πόλεις και ιδιαίτερα στην Αθήνα (Maloutas 2003, 98). Γηγενείς από τα Ιωάννινα, την Εύβοια, την Ηλεία, τη Μεσσηνία, κ.λπ αναζητούν για στέγαση ένα παράπηγμα στο Δουργούτι (Χάρτες 3, 8, 14). Οι νέοι πληθυσμοί στεγάζονταν στα παραπήγματα που εγκατέλειπαν οι προηγούμενοι οικιστές, ως επί το πλείστον Αρμένιοι:
Χάρτης 3: Μετακινήσεις οικογένειας εσωτερικών μεταναστών από την Εύβοια και εγκατάσταση σε παράπηγμα στο Δουργούτι. Μετεγκατάσταση στη Νέα Σμύρνη το διάστημα μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή των πολυκατοικιών και επιστροφή στη γειτονιά (1η και 2η γενιά). Το παιδί της οικογένειας δημιούργησε αυτόνομο νοικοκυριό. Οι γονείς έφυγαν από το Δουργούτι, νοικιάζοντας το διαμέρισμα, τη δεκαετία του 1970, και εγκαταστάθηκαν στο Πόρτο Ράφτη
«Και παρουσιάστηκε μια ευκαιρία, όπως του είπε ο Αρμένης, ένα παράπηγμα που θα έφευγε για την Αμερική ο συγγενής του, να το αγοράσουμε και να είμαστε όλοι μαζί κοντά. Και πράγματι το αγόρασε, πολύ λίγα λεφτά. Δεν το είδαμε καν. Κουβαλήσαμε με ένα φορτηγάκι της εποχής εκείνης, τρεις τροχούς, και πήγαμε. Το πρώτο που αντίκρισα ήταν το νούμερο…»
(Ματίνα 10/12/2014). |
Όμως η κοινωνική φυσιογνωμία της γειτονιάς δεν αλλάζει, αφού οι εσωτερικοί μετανάστες που εγκαθίστανται είναι επίσης φτωχοί:
«Εν τω μεταξύ επειδή υπήρχε παντού η φτώχια, ερχόντουσαν, ακούγανε εκεί στο συνοικισμό στο Δουργούτι, «πάμε, υπάρχουνε σπίτια να μείνουμε». Και ερχόνταν ο κοσμάκης, «χωνόντανε» στην παράγκα, δεν πλήρωνε ενοίκιο, ένα φως μόνο και δουλεύαν και ζούσαν […]και όποιος έβρισκε την ευκαιρία και μπορούσε ο ένας με τον άλλο – ο ένας με τον άλλο και κατοικηθήκαν όλα! Είχε και Αρμεναίους, ακόμα δεν είχανε φύγει όλοι»
(Χριστίνα 3/11/2015). |
Αυτή η συνεχής εναλλαγή πληθυσμού στις παράγκες ήταν ο λόγος που το πρόγραμμα κατεδάφισης των παραγκών και στεγαστικής αποκατάστασης των παραπηγματούχων οικογενειών αργούσε να υλοποιηθεί (Παπαϊωάννου 1975, 56-57).
Πρόγραμμα «εξυγίανσης» παραγκούπολης στο Δουργούτι: Ανέγερση συγκροτήματος εργατικών πολυκατοικιών
Με το σύνθημα «θάνατος στην παράγκα» ο Πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου έβαλε το 1965 τα θεμέλια για τη δημιουργία συγκροτήματος πολυκατοικιών στο Δουργούτι (Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο) για τη στέγαση προσφύγων και εσωτερικών μεταναστών με την κατεδάφιση των παραγκών και των «Ιταλικών» (Εικόνα 6).
Εικόνα 6: Άρθρο εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, «Ο κ. Πρωθυπουργός εθεμελίωσε νέον οικισμόν εις Δουργούτι» (10/6/1965, 1)
Η εφαρμογή του τελικού προγράμματος από το Υπουργείο Πρόνοιας στην περιοχή ξεκίνησε το 1967 και ολοκληρώθηκε το 1971, την περίοδο της δικτατορίας. Όπως αναφέρουν κάτοικοι της γειτονιάς είχε προηγηθεί απογραφή των κατοίκων της παραγκούπολης. Η διανομή των 865 διαμερισμάτων στους δικαιούχους έγινε μετά από κλήρωση, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των μελών της κάθε οικογένειας (Παπαϊωάννου 1975, 59, 83). Αξίζει να σημειωθεί ότι, η ανέγερση της 12όροφης πολυκατοικίας (Εικόνα 7) έχει συμβολική αξία γιατί «κλείνει το θέμα προσφυγική στέγαση» (Ζαχαράκης 2016).
Εικόνα 7: Η 12όροφη στην οδό Σφιγγός 8 είναι η τελευταία του συγκροτήματος των εργατικών πολυκατοικιών που ανεγέρθηκε από το κράτος με στόχο τη στέγαση όσων κατοικούσαν σε παραπήγματα (Πηγή: Μυωφά Ν. 2015)
Η μετάβαση αυτή από τα παραπήγματα στις πολυκατοικίες, παρά το γεγονός ότι σήμαινε καλύτερες συνθήκες στέγασης για τους κατοίκους, επέφερε σημαντικές αλλαγές σε άλλα χαρακτηριστικά της γειτονιάς, όπως στην κοινωνική συνοχή και στο αίσθημα αλληλεγγύης μεταξύ των κατοίκων. Ένας κάτοικος περιγράφει τις αλλαγές που συνέβησαν στη γειτονιά:
«Αλλάξανε. Από τότες που κατεδαφιστήκαν όλα αυτά και έγιναν οι πολυκατοικίες ήρθανε από τον Ταύρο εδώ, από του Κουντουργιώτη – στους Αμπελόκηπους πίσω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού. Και […] από τη Δραπετσώνα […] Και όπως καταλαβαίνετε δεν είχαν την ίδια νοοτροπία όλοι εδώ πέρα. Χάλασε μετά η γειτονιά, χάλασε!»
(Βλάσης 22/11/2014). |
Όσον αφορά τους Αρμένιους πρόσφυγες δεν ανήκαν στους δικαιούχους διαμερίσματος με το συγκεκριμένο κρατικό πρόγραμμα. Όσοι δεν είχαν στεγαστεί στην 4όροφη πολυκατοικία της οδού Ρενέ Πυώ 2 (Eικόνα 8)– που χτίστηκε με τη συνδρομή της Καθολικής Αρμένικης Εκκλησίας το 1958– μετεγκαταστάθηκαν σε άλλες προσφυγικές γειτονιές στον Καρέα, στη Νέα Σμύρνη και αλλού στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας (Αντωνίου 1995, 107) .
Εικόνα 8: Η πολυκατοικία της οδού Ρενε Πυώ 2 κατασκευάστηκε για τη στέγαση των Αρμενίων προσφύγων που κατοικούσαν σε παραπήγματα. Σήμερα εκτός από τους παλιούς κατοίκους στεγάζονται Αρμένιοι που εγκαταστάθηκαν στη γειτονιά σε μεταγενέστερες δεκαετίες (Πηγή: Μυωφά Ν. 2016)
Το Δουργούτι σήμερα
Από τις αρχές της δεκαετίας 1980 παρατηρούνται νέες εισροές κατοίκων στο Δουργούτι, όχι όμως τόσο έντονες όπως της προηγούμενης περιόδου. Οι κάτοικοι αυτοί –Αρμένιοι από Συρία, Ιράν, Λίβανο και εσωτερικοί μετανάστες από διάφορες περιοχές της χώρας– εγκαθίστανται σε διαμερίσματα τα οποία αγοράζουν ή νοικιάζουν από τους ιδιοκτήτες, παλαιούς δικαιούχους του Υπουργείου Πρόνοιας. Το νέο κύμα Αρμενίων (Χάρτες 4 & 5), αυτής της περιόδου, εγκαθίσταται στο Δουργούτι λόγω των ισχυρών δεσμών με τη γειτονιά.
Χάρτης 4: Μετακίνηση οικογένειας Αρμενίων από το Ιράν κατευθείαν στο Δουργούτι το 1986
Χάρτης 5: Μετακινήσεις Αρμένιου από τη Συρία στην Ομόνοια και έπειτα στο Δουργούτι. Δημιουργία οικογένειας και εγκατάσταση στη Βούλα
Επίσης από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 η εισροή στην περιοχή εξωτερικών μεταναστών– από Συρία, Αλβανία, Μπαγκλαντές – αυξάνεται. Αυτοί οι νέοι κάτοικοι ονομάζονται από τους παλαιούς κατοίκους «νέο-μετανάστες», ονομασία που δείχνει την ένταση και τη συνέχεια στα μεταναστευτικά κύματα που έχει δεχθεί η γειτονιά. Επιλέγουν ως τόπο κατοικίας το Δουργούτι, και συγκεκριμένα κάποιο διαμέρισμα στις παλιές προσφυγικές πολυκατοικίες, λόγω χαμηλού ενοικίου. Επιπλέον εγκαθίστανται στο Δουργούτι γιατί συνήθως κάποιο άτομο από την οικογένειά τους ή κάποιος φίλος/γνωστός κατοικεί ήδη στη γειτονιά. Αυτό συμβαίνει κυρίως με τους Σύριους και τους Αλβανούς, που όπως φαίνεται έχουν αναπτύξει ισχυρά δίκτυα στην περιοχή και συνήθως εγκαθίστανται κατευθείαν στο Δουργούτι με την είσοδο στην Ελλάδα (Χάρτες 6 & 7). Η εγκατάστασή τους όμως μπορεί να είναι είτε για μικρό χρονικό διάστημα, είτε πιο μόνιμου χαρακτήρα. Ένας κάτοικος της γειτονιάς περιγράφει την κατάσταση ως εξής:
Χάρτης 6: Μετακίνηση οικογένειας μεταναστών από την Αλβανία στο Δουργούτι τη δεκαετία 1990
Χάρτης 7: Εγκατάσταση μετανάστη από τη Συρία κατευθείαν στο Δουργούτι το 2005
«Έχει κόσμο ο οποίος θα είναι ένας – δυο στην ουσία που έχουν το σπίτι και περνάνε πέντε – δέκα άλλοι μέσα σε διάστημα ενός χρόνου γιατί είναι γνωστοί – φίλοι – συγγενείς που έρχονται από δω, θα «σταθμεύσουνε» δυο μέρες στην Ελλάδα, θα ξαναφύγουνε»
(Μανώλης 3/6/2015). |
Πλέον σήμερα το Δουργούτι συγκεντρώνει ένα οικιστικό απόθεμα (προσφυγικές και εργατικές πολυκατοικίες) το οποίο λόγω παλαιότητας και φτηνών ενοικίων τείνει να προσελκύει οικονομικούς μετανάστες, δηλαδή μετανάστες που έρχονται στην Ελλάδα αποκλειστικά για εύρεση εργασίας. Χωρίς όμως αυτό να αποτελεί τον κανόνα, αφού υπάρχουν και πολλοί απόγονοι Μικρασιατών προσφύγων και εσωτερικών μεταναστών 2ης, 3ης και 4ης γενιάς που κατοικούν στη γειτονιά (Χάρτες 8, 9, 10).
Χάρτης 8: Μετακίνηση οικογένειας εσωτερικών μεταναστών από τα Ιωάννινα στο Δουργούτι το 1948 (1η και 2η γενιά). Ο αφηγητής δημιούργησε αυτόνομο νοικοκυριό και μετεγκαταστάθηκε σε άλλη περιοχή
Χάρτης 9: Μετακινήσεις αφηγήτριας από τη στιγμή που δημιούργησε δική της οικογένεια και επιστροφή στο Δουργούτι στα τέλη της δεκαετίας του 1980
Χάρτης 10: Μετακινήσεις Αρμενίων προσφύγων (οικογένειες πατέρα και μητέρας αφηγήτριας) από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 μέχρι τη δεκαετία του 1940. Οι γονείς της αφηγήτριας δημιούργησαν αυτόνομο νοικοκυριό και εγκαταστάθηκαν στο Δουργούτι το 1948 (1η και 2η γενιά)
Ως επί το πλείστον, οι κάτοικοι αυτοί είναι ιδιοκτήτες του διαμερίσματος στο οποίο κατοικούν και το οποίο απέκτησαν με κληρονομιά. Οι λόγοι που επιλέγουν να συνεχίζουν να κατοικούν στη γειτονιά είναι καθαρά πρακτικοί και έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι εκεί βρίσκεται το σπίτι τους, αλλά και συναισθηματικοί και σχετίζονται με τους δεσμούς που έχουν αναπτύξει με τη γειτονιά και τους κατοίκους. Υπάρχουν και οι περιπτώσεις όσων έχουν διαμέρισμα στη γειτονιά αλλά πλέον δεν κατοικούν εκεί και είτε το έχουν κλειστό (Χάρτες 11, 12, 13), είτε το νοικιάζουν ή το παραχωρούν σε συγγενείς (Χάρτης 14).
Χάρτης 11: Μετακινήσεις της αφηγήτριας με τους γονείς της, τη δεκαετία του 1950 από το Δουργούτι σε άλλες περιοχές και επιστροφή ξανά στη γειτονιά (2η και 3η γενιά)
Χάρτης 12: Μετακινήσεις της αφηγήτριας από τη δεκαετία 1970 έως το 2007 (3η γενιά)
Χάρτης 13: Μετακινήσεις οικογένειας Μικρασιατών προσφύγων και εγκατάσταση στη γειτονιά (1η γενιά). Τα δυο παιδιά της οικογένειας δημιούργησαν αυτόνομα νοικοκυριά και μετεγκαταστάθηκαν σε άλλες περιοχές
Χάρτης 14: Μετακινήσεις οικογένειας εσωτερικών μεταναστών την περίοδο 1946-1968 από τον Πύργο Ηλίας στο Δουργούτι και μετά στη Νεάπολη. Η αφηγήτρια σήμερα δεν είναι ιδιοκτήτρια διαμερίσματος στη γειτονιά
Η συνύπαρξη των γηγενών κατοίκων της γειτονιάς με τους μετανάστες των νεώτερων δεκαετιών διατηρείται σε σχετικά καλά επίπεδα. Ίσως έχει να κάνει με το ότι το Δουργούτι ήταν μια γειτονιά που είχε πάντοτε έντονο το στοιχείο των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών:
«Βεβαίως όσοι Αλβανοί, οικογένειες, εγκατασταθήκαν εδώ και μείνανε, γινόντουσαν τελείως αποδεκτοί, ας πούμε […]. Στην ουσία δεν αφομοιώθηκαν από μας […] μάθαμε να ζούμε ο ένας με τον άλλον και να βρίσκουμε ξέρεις τη μέση οδό, ας πούμε, για να μπορούμε να συνεννοούμαστε»
(Ευαγγελία 5/5/2015). |
«Λοιπόν εκεί είχανε μείνει κάποια στιγμή κάποιοι Σύριοι πριν από τρία χρόνια – τέσσερα. Εντάξει τους βλέπανε με μισό μάτι όλοι βέβαια, αλλά αυτοί οι κακόμοιροι το φτιάξανε το σπίτι, το βάψανε γύρω […]. Λοιπόν και αυτοί βγαίνανε τα καλοκαίρια στήνανε τραπεζάκια και φέρναν τον ναργιλέ και καθόντουσαν και αράζανε […]. Πάρα πολύ γραφικό ήταν αυτό! Εγώ σκεφτόμουνα: «Τι ωραία, σαν όπως ήτανε παλιά που ακούς διηγήσεις που καθόντουσαν και κοιμόντουσαν στη ταράτσα όλοι και δεν κλείνανε μάτι μέχρι το πρωί ας πούμε» (Αγγελική 5/5/2015). |
Συμπερασματικά το Δουργούτι αποτελεί γειτονιά με έντονο το μεταναστευτικό στοιχείο αφού ακόμη και σήμερα συνεχίζει να δέχεται νέα κύματα μεταναστών και προσφύγων. Στις πολυκατοικίες που κατασκευάστηκαν από το κράτος, για όσους –πρόσφυγες και εσωτερικούς μετανάστες – δεν είχαν τη δυνατότητα να στεγαστούν με δικά τους μέσα, σήμερα κατοικούν νέο-μετανάστες καθώς και απόγονοι (παιδιά ή εγγόνια) των παλιών κατοίκων της γειτονιάς, συνεχίζοντας την ιστορία του Δουργουτίου.
Ιστορική και αισθητηριακή χαρτογράφηση γειτονιάς
Μέρος της ιστορίας της γειτονιάς επιχειρήθηκε να οπτικοποιηθεί, μέσα από μια διαδραστική διαδικτυακή εφαρμογή, με τη βοήθεια και της τεχνολογίας του διαδικτύου που διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα των πολιτών. Περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων, απεικόνιση του μετασχηματισμού του αστικού αναγλύφου (αποτύπωση της κατάστασης του 1929,1940,1959 και 2014), χαρτογράφηση προφορικών μαρτυριών γεγονότων που συνέβησαν την περίοδο της Γερμανικής κατοχής, χρήσεις κτηρίων που λειτούργησαν στην περιοχή τις οποίες μαρτυρούν οι κάτοικοι, καθώς και απεικονίσεις της γειτονιάς σε φωτογραφίες και στον κινηματογράφο με αναγνώριση των σημείων λήψης τους.
URL ( http://dourgoutihistory.comuf.com/ )
Προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο αφήγημα, αλλά και να αναδειχθεί κατά το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από το πολιτισμικό κεφάλαιο που έχει δημιουργηθεί στο Δουργούτι, εκτός από την χαρτογράφηση της Ιστορίας, επιχειρήθηκε και μια ιδιόμορφη χαρτογράφηση, με στόχο να διερευνηθεί το παρόν, όχι όμως μέσα από την ματιά ενός παρατηρητή-μελετητή, αλλά από τη σύνθεση απόψεων και σχολίων που διατύπωσαν πολλοί και διαφορετικοί, κάτοικοι και μη, που αξιολόγησαν το χώρο με αφετηρία τα ερεθίσματα που προκάλεσε στις αισθήσεις τους.
Συγκεκριμένα χαρτογραφήθηκαν οι εντυπώσεις που προκαλεί το αστικό ανάγλυφο και τα χαρακτηριστικά της περιοχής στις πέντε βασικές αισθήσεις εκείνου που επισκέπτεται τη γειτονιά και περιηγείται στο χώρο ελεύθερα. Επιχειρήθηκε να μετρηθεί το πόσο και πού ο χώρος επηρεάζει τις αισθήσεις των επισκεπτών. Επιχειρήθηκε, επίσης, η ανακάλυψη διαφορετικών αφηγήσεων που ενδεχομένως προκαλεί το αστικό τοπίο σε διαφορετικούς ανθρώπους, καθώς και η διερεύνηση της διαφορετικότητας και των αντιθέσεων που αποπνέουν οι χώροι της γειτονιάς.
Η έρευνα περιελάμβανε τη συμπλήρωση χάρτη-ερωτηματολογίου και σε αυτή συμμετείχαν συνολικά 206 άτομα όλων των ηλικιών και επιπέδων εκπαίδευσης, τόσο κάτοικοι της γειτονιάς και των όμορων περιοχών, όσο και της υπόλοιπης Αθήνας, αλλά και του εξωτερικού. Η έμπνευση της έρευνας αισθητηριακής χαρτογράφησης ή αλλιώς εξερεύνηση της γειτονιάς με βάση τις αισθήσεις, όπως ονομάστηκε, ανήκει στην ομάδα παραστατικών τεχνών όχι παίζουμε με επικεφαλής τον Γιώργο Σαχίνη [9].
Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν καθώς και τα αποτελέσματα της έρευνας, παρουσιάζονται στην εφαρμογή στην οποία μπορούμε να μεταβούμε ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο :
URL ( https://veegee.shinyapps.io/sensor/ )
[1] Το κείμενο αυτό βασίζεται στην ποιοτική έρευνα, μέσω συνεντεύξεων σε κατοίκους της γειτονιάς, που πραγματοποίησε η Νικολίνα Μυωφά από το Νοέμβριο 2014 έως τον Φεβρουάριο 2015 στο πλαίσιο της διδακτορικής διατριβής που εκπονεί στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο με τίτλο “Κοινωνική κατοικία στην Αθήνα. Μελέτη των προσφυγικών συνοικισμών Δουργουτίου και Ταύρου από το 1922 έως σήμερα” καθώς και στην πτυχιακή εργασία με τίτλο “Ιστορική και αισθητηριακή χαρτογράφηση στη γειτονιά Δουργούτι στο Νέο Κόσμο” του Ευάγγελου Παπαδιά.
Οι συγγραφείς ευχαριστούν διάφορα πρόσωπα που συνέβαλαν ουσιαστικά στην παραγωγή αυτού του κειμένου. Αρχικά τους κατοίκους του Δουργουτίου που έδωσαν συνεντεύξεις, την κ. Τασούλα Βερβενιώτη, επιστημονικά υπεύθυνη της Ομάδας Προφορικής Ιστορίας Δουργουτίου (ΟΠΙΔΟΥ) καθώς και τα μέλη της ομάδας για τις εποικοδομητικές συζητήσεις. Επίσης τον Γιώργο Σαχίνη εμπνευστή της δράσης Dourgouti Island Hotel Project, που μέσω των διαφόρων δράσεων που πραγματοποιήθηκαν στη γειτονιά, συνέβαλε αποφασιστικά στη δημιουργία κλίματος διαλόγου και εμπιστοσύνης με τους κατοίκους και επομένως διευκόλυνε σημαντικά την ολοκλήρωση της έρευνας. Επιπλέον τα μέλη της Ομάδας Ιστορικής Χαρτογράφησης με συντονιστή τον Γιώργο Θάνο για την έρευνα σε αρχειακές και βιβλιογραφικές πηγές με στόχο να αναδειχθεί η πλούσια ιστορία της γειτονιάς. Τέλος ευχαριστούμε τον Γιώργο Κανδύλη, ερευνητή ΕΚΚΕ, για την επιμέλεια του κειμένου στα αγγλικά.
[2] Σε παλιούς χάρτες της Αθήνας το Δουργούτι εμφανιζόταν ως ο «δαιδαλώδης συνοικισμός των Αρμενίων» (Αντωνίου 1995, 104).
[3] Περισσότερα για την οικογένεια Δουρούτη βλέπε Μπίρης 1999, 241.
[4] Βύρωνας, Καισαριανή, Νίκαια, Ταύρος κ.α.
[5] Ταμείο Περιθάλψεως Προσφύγων, Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων και Τεχνική Υπηρεσία Υπουργείου Πρόνοιας.
[6] Στην απογραφή που διενεργήθηκε το 1940 το Δουργούτι είχε πλέον ενταχθεί στο σχέδιο πόλης και δεν αποτελούσε αυτόνομο συνοικισμό (Υπουργείον Εθνικής Οικονομίας- Γενική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος 1950, 62).
[7] Το Καθολικό μοναχικό Τάγμα του “Αγίου Ιωάννου της Ιερουσαλήμ” ανέλαβε το χτίσιμο των συγκεκριμένων κατοικιών.
[8] Για τις προσφυγικές πολυκατοικίες, βλέπε Βλάχου κ.α., 1978: 122
[9] Η υλοποίηση του εγχειρήματος κατέστη δυνατή μέσα από τη συνεργασία της ομάδας όχι παίζουμε και του τμήματος Γεωγραφίας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου στο πλαίσιο του project Dourgouti Island Hotel. Η έρευνα ξεκίνησε το Σεπτέμβρη του 2014 και ολοκληρώθηκε το Δεκέμβρη του ίδιου έτους.
Αναφορά λήμματος
Μυωφά, Ν., Παπαδιάς, Ε. (2016) Η εξέλιξη της γειτονιάς Δουργούτι στο Νέο Κόσμο από το 1922 έως σήμερα, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/δουργούτι/ , DOI: 10.17902/20971.64
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Αντωνίου Π (1995) Η Ελληνο-Αρμένικη κοινότητα της Αθήνας. Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Available from: http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/5015#page/1/mode/2up
- Βασιλείου Ι (1944) Η λαϊκή κατοικία. Αθήνα: Π.Α.Διαλησμά.
- Βλάχος Γ, Γιαννίτσαρης Γ και Χατζηκώστα Ε (1978) Η στέγαση των προσφύγων στην Αθήνα και τον Πειραιά στην περίοδο 1920-1940. Προσφυγικές πολυκατοικίες. Αρχιτεκτονικά Θέματα 12: 117–124.
- Γκιζελή Β (1984) Κοινωνικοί μετασχηματισμοί και προέλευση της κοινωνικής κατοικίας στην Ελλάδα 1920-1930. Αθήνα: Επικαιρότητα.
- Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάνικα, Τόμος 21ος (1986) Δουργούτι. Εκδοτικός Οργανισμός Πάπυρος.
- Ζαχαράκης Μ (2016) Συνοπτική Ιστορία Δουργουτίου. Available from: http://dourgouti.nkosmos.gr/?p=305
- Θάνος Γ (2015) Όψεις του Δουργουτίου στην τέχνη και τη λογοτεχνία. Ομάδα Άστυ. Available from: http://omadaasty.blogspot.gr/2015/08/dourgouti-kai-logotexnia.html (ημερομηνία πρόσβασης 27 Αυγούστου 2015).
- Θάνος Γ και Νικολαϊδης Ν (2013) Ο Νέος Κόσμος των Προσφύγων. Ομάδα Άστυ. Available from: http://omadaasty.blogspot.gr/2013/04/o.html (ημερομηνία πρόσβασης 5 Απριλίου 2013).
- Λεοντίδου Λ (1989) Πόλεις της σιωπής. Εργατικός εποικισμός της Αθήνας και του Πειραιά, 1909-1940. 1η έκδ. Αθήνα: Πολιτιστικό Τεχνολογικό Ίδρυμα ΕΤΒΑ.
- Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Τόμος ΙΓ (1956) Ιωαννίται. 2η έκδ. Ο Φοίνιξ.
- Μπίρης Κ (1966) Aι Αθήναι από του 19ου εις τον 20ον αιώνα. Αθήνα: Έκδοσις του Καθιδρύματος Πολεοδομίας και Ιστορίας των Αθηνών.
- Παπαδοπούλου Ε και Σαρηγιάννης Γ (2006) Συνοπτική έκθεση για τις προσφυγικές περιοχές του Λεκανοπεδίου Αθηνών. Αθήνα. Available from: http://courses.arch.ntua.gr/fsr/137052/Prosfugika Lekanopedio.pdf
- Παπαϊωάννου Ι (1975) Η κατοικία στην Ελλάδα. Κρατική δραστηριότης. Αθήνα.
- Τα Νέα (1948) Έρευνα στους συνοικισμούς. Αι ανάγκαι του Δουργουτίου. Αθήνα, 4 Νοεμβρίου.
- Το Βήμα (1952) Το αιωνίος άλυτον στεγαστικόν πρόβλημα. Τριάντα ολόκληρα χρόνια ζωής μέσα σε ελλεινές ξυλοπαράγκες. Αθήνα, 8 Νοεμβρίου.
- Το Βήμα (1965) Ο κ. Πρωθυπουργός εθεμελίωσε νέον οικισμόν εις Δουργούτι. Αθήνα, 10 Ιουνίου.
- ΦΕΚ Δ’ 80 (1988) Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου Αθηναίων (Νομός Αττικής). Ελλάδα.
- Maloutas T (2003) The self-promoted housing solutions in post-war Athens. Discussion Paper Series 9(6): 95–110. Available from: http://www.prd.uth.gr/uploads/discussion_papers/2003/uth-prd-dp-2003-06_en.pdf