2015 | Δεκ
Θεμελιωμένη στην παραδοχή του χώρου ως ενεργά εμπλεκόμενου στην παραγωγή κοινωνικών σχέσεων και αντιλήψεων, η έρευνα –που συνοπτικά παρουσιάζεται στη συνέχεια– αποπειράθηκε να «χαρτογραφήσει» την οδό Ιπποκράτους, και να διερευνήσει τις αντιλήψεις των καταστηματαρχών του δρόμου αυτού για το χώρο που «ενοικούν». Η οπτική παρατήρηση της καθημερινότητας του δρόμου, ο σχεδιασμός «χαρτών» ανά τετράγωνο, και η καταγραφή των εμπορικών καταστημάτων που τότε λειτουργούσαν (συνολικά 250) συνδυάστηκαν με τη διεξαγωγή ερωτηματολογίου και τη διενέργεια ανοικτών συνεντεύξεων με αριθμό καταστηματαρχών. Η επιλογή της συγκεκριμένης κατηγορίας χρηστών του δρόμου θεμελιώθηκε στην παραδοχή ότι η πολύωρη παραμονή των επιχειρηματιών στον τόπο εργασίας τους, παράγει σημαντικές και σημαίνουσες σχέσεις με τον περιβάλλοντα χώρο.
Το παρόν κείμενο βασίζεται σε έρευνα πεδίου που πραγματοποιήθηκε το 2007-8 στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Τάσεις κοινωνικού μετασχηματισμού στον αστικό χώρο: κοινωνική αναπαραγωγή, κοινωνικές ανισότητες και κοινωνική συνοχή στην Αθήνα του 21ου αιώνα του Ινστιτούτου Αστικής και Αγροτικής Κοινωνιολογίας του ΕΚΚΕ.
Το πεδίο της έρευνας
Η οδός Ιπποκράτους, μήκους σχεδόν 2 χλμ, ξεκινά από την λεωφόρο Αλεξάνδρας και καταλήγει στην λεωφόρο Πανεπιστημίου. Στο μεγαλύτερο μέρος της κυριαρχεί η μικτή χρήση, όπου συνυπάρχουν η κατοικία με εμπορικές χρήσεις στα ισόγεια και τις επαγγελματικές χρήσεις στους ορόφους των πολυκατοικιών. Το φάσμα των εμπορικών καταστημάτων είναι εξαιρετικά ευρύ, καλύπτοντας κάθε είδους καταναλωτική ανάγκη. Ωστόσο, ήδη από την εποχή της έρευνας, δηλαδή πριν την οικονομική κρίση, το τοπίο των συνεχόμενων εμπορικών επιχειρήσεων κατά μήκος του δρόμου διέκοπταν κλειστά και εγκαταλειμμένα καταστήματα.
Η οπτική παρατήρηση οδήγησε στη διάκριση τριών τμημάτων με κριτήριο τις ανάγκες που εξυπηρετούν τα καταστήματα: στο εγγύτερο στη λεωφόρο Αλεξάνδρας τμήμα κυριαρχούν χαρακτηριστικά τοπικής γειτονιάς (κατοικίας και εμπορικών τα οποία εξυπηρετούν τις ανάγκες της), το επόμενο όπου εμπορικά πιο «υπερτοπικού» είδους συνυπάρχουν με επιχειρήσεις τεχνιτών που εξυπηρετούν τοπικούς κατοίκους αλλά και περαστικούς και, τέλος, το τρίτο τμήμα που καταλήγει στην Πανεπιστημίου και διαφοροποιείται σαφώς ως περιοχή υπερτοπικού χαρακτήρα.
Το ερωτηματολόγιο συγκέντρωσε δεδομένα για τα χαρακτηριστικά των καταστημάτων (τοποθεσία, ηλικία, είδος εμπορεύματος, καθεστώς επαγγελματικής στέγης, προηγούμενη χρήση του καταστήματος, γεωγραφική κινητικότητα της επιχείρησης, τόπος κατοικίας του καταστηματάρχη). Τα βασικά ευρήματα απεικονίζονται στα παρακάτω γραφήματα. Εκτενέστερη παρουσίαση και σχολιασμός των ευρημάτων στο Καυταντζόγλου (2013).
Γράφημα 1: Είδος και χωροθέτηση καταστημάτων
Γράφημα 2: Ηλικία και χωροθέτηση καταστημάτων
Γράφημα 3: Κινητικότητα και χωροθέτηση καταστημάτων
Σε ότι αφορά τη διερεύνηση της αντίληψης των καταστηματαρχών για το περιβάλλον εργασίας τους, μια πρώτη εικόνα εξάγεται από τις απαντήσεις στην ερώτηση ‘υπάρχει γειτονιά εδώ; [1] και τη συσχέτισή τους με τα άλλα ευρήματα. Το γράφημα 4 αποτυπώνει τα ευρήματα στο σύνολο των ερωτηθέντων και ανά βασικά χαρακτηριστικά -είδος καταστήματος, χρόνια λειτουργίας και χωροθέτηση.
Γράφημα 4: Αντιλήψεις για το περιβάλλον εργασίας
Στο σύνολο των ερωτηθέντων προκύπτει σχετική υπεροχή του χαρακτηρισμού του περιβάλλοντος εργασίας ως ‘γειτονιάς’. Ωστόσο, η συσχέτισή του με το είδος, την ηλικία και την τοποθεσία των καταστημάτων αποκαλύπτει μεικτή εικόνα: υψηλά ποσοστά θετικών απαντήσεων στα καταστήματα που καλύπτουν ανάγκες τοπικών κατοίκων συνυπάρχουν με υψηλά ποσοστά αρνητικών απαντήσεων στο τμήμα με τη σημαντικότερη τοπική πελατεία (κατοίκων), καθώς και στα παλαιότερα καταστήματα. Αντίστροφα, υψηλό ποσοστό (64%) θετικών απαντήσεων συγκεντρώνεται στο δεύτερο τμήμα που χαρακτηρίζεται από υψηλά ποσοστά κινητικότητας (αλλαγή είδους και χρήσης [2]), καθώς και στο ‘υπερτοπικό’ και χωρίς κατοικία, 3ο τμήμα του δρόμου (60%).
Η ‘αίσθηση της γειτονιάς’ δείχνει επομένως να μη συνδέεται αποκλειστικά με τους πλέον αναμενόμενους παράγοντες. Τούτο οδηγεί στην υπόθεση ευρύτερου φάσματος σημασιοδοτήσεων της έννοιας, και ποικιλίας ‘υλικών’ κατασκευής της, και στην ανάγκη ποιοτικής προσέγγισης με εργαλείο τις ανοικτές συνεντεύξεις [3]
Ο κύριος Α., «τρίτη γενεά στο ίδιο επάγγελμα και στο ίδιο κατάστημα», διατηρεί με τη σύζυγό του, κρεοπωλείο στο πρώτο τμήμα της Ιπποκράτους όπου ένα μικρό σύνολο εμπορικών ειδών διατροφής ευνοεί τη διατήρηση καθημερινών συναλλαγών και διαπροσωπικών σχέσεων:
«…ναι, γειτονιά είναι… έχει διατηρηθεί, κι ας είναι κεντρικός δρόμος… Εγώ πιστεύω ότι από τη στιγμή που ο κόσμος θα ‘ρθεί για κρέας, έχει το τυρί δίπλα του ακριβώς, του αρέσει η ποιότητα … ε, θα το πάρει από ‘δω… υπάρχει πολύς κόσμος ο οποίος δε θέλει να πάει στο σουπερμάρκετ … γιατί όλα τα μαγαζιά στην Ιπποκράτους τουλάχιστον αυτά που ξέρω εγώ, τα δουλεύουν τα αφεντικά τους… είναι μεγάλη υπόθεση αυτή…
Εδώ το μεγαλύτερο ποσοστό είναι κάτοικοι, μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής… κάποιοι περαστικοί λόγω της κεντρικότητας του δρόμου, αλλά ως επί το πλείστον, οι κάτοικοι… … από το ‘85 μέχρι το ’95.. υπήρξε μια κάμψη.. έφευγε ο κόσμος… από το 2000-2002 και μετά άρχισαν να γυρνάνε πίσω.. λοιπόν, μ’ αυτόν τον κόσμο δουλεύουμε εμείς…»
Στην περίπτωση του κ. Α., η θέση, το είδος του εμπορεύματος και η ηλικία της επιχείρησης του συνιστούν καθοριστικά στοιχεία διαμόρφωσης θετικής πρόσληψης του περιβάλλοντος: η τακτική τοπική πελατεία και η πολύχρονη γνωριμία με τους εγγύτερους σε εκείνον εμπόρους εμφανίζονται ως παράγοντες που ενισχύουν την αίσθηση της οικειότητας και της αντίληψης του άμεσου περιβάλλοντός ως «γειτονιάς».
Άλλοι καταστηματάρχες του τμήματος αυτού της Ιπποκράτους, κυρίως στα πρώτα τετράγωνα, μοιράζονται την αντίληψή του σχετικά με την ύπαρξη γειτονιάς, επισημαίνοντας παράλληλα τις αλλαγές που έχουν επέλθει (υποχώρηση του εμπορικού χαρακτήρα του δρόμου, στασιμότητα στο τοπικό εμπόριο)
«… όλη η ιστορία ήταν από τη Λ. Αλεξάνδρας μέχρι τη Φαναριωτών, ένα δυο τετράγωνα, από κει και κάτω είχε λίγα πράγματα, δεν είχε, δεν είχε εμπορική δραστηριότητα. Τώρα, ανέβηκε σιγά-σιγά η Γκύζη, γινήκανε καλά μαγαζιά και κατέβηκε η Ιπποκράτους… η Ιπποκράτους δεν έχει την κίνηση που είχε παλιά…» (έμπορος εσωρούχων, λίγο πριν τη σύνταξη)
Στο «μεσαίο» τμήμα της Ιπποκράτους, όπου εντοπίστηκαν τα περισσότερα κλειστά καταστήματα, θετικές απόψεις συνυπάρχουν με ανησυχίες για τη βιωσιμότητα της Ιπποκράτους ως εμπορικού δρόμου.
«… τώρα ως προς τη γειτονιά, εδώ γύρω-γύρω στο ύψος που είμαι εγώ, είναι πολύ ήσυχη γειτονιά, δεν υπάρχουν προβλήματα, … εγώ πιστεύω ότι είμαι πολύ καλά εδώ και μου αρέσει ο χώρος και η Ιπποκράτους μ’ αρέσει…». (ιδιοκτήτης καταστήματος δίσκων βινυλίου στο μεσαίο τμήμα που είχε απαντήσει θετικά ως προς την ύπαρξη γειτονιάς)
«…εγώ λυπάμαι γιατί εδώ μεγάλωσα, βλέπω βρωμιά, σκουπίδια, ροχάλες, δεν είναι ο κόσμος… κι αν βγεις εδώ σε πληροφορώ εδώ στην Ιπποκράτους, θα δεις ότι στους δέκα οι εφτά δεν είναι ούτε Έλληνες…» Απέναντι, ο Νίκος, τα στρώματα, Αλβανός…, πιο πάνω ψιλικατζίδικο… Αλβανός πιο πάνω, Αλβανός πιο κάτω. …» (Έμπορος στο «μεσαίο τμήμα» που είχε απαντήσει αρνητικά)
«…έτσι ήρθα σ’ αυτή τη γειτονιά, βέβαια δεν ήταν η Ιπποκράτους αυτό που είναι τώρα, ήταν ένας πολύ ωραίος δρόμος, ωραίος δρόμος, όχι μονάχα εμπορικός αλλά και ανθρώπινος δρόμος… πάντως δεν είναι οι παλιοί καλοί καιροί όχι μόνο για το εμπόριο μονάχα αλλά και γενικότερα για την ποιότητα όλης της ζωής, γιατί δεν είναι η δουλειά μόνο, παράλληλα είναι η ζωή σου κι ο άνθρωπος…». (ιδιοκτήτης κορνιζάδικου στο μεσαίο τμήμα, θετική απάντηση)
«…βέβαια στην Ιπποκράτους συνδέομαι, γιατί τόσα χρόνια συνεχώς… την αγαπώ πάρα πολύ, και τους ανθρώπους βέβαια, και τους ανθρώπους, δηλαδή έκαμα φίλους… είχαμε επικοινωνία, άμεση επικοινωνία, σας λέω… ωραία έχω ζήσει εδώ και παλιά και σήμερα… άλλαξαν τα πράγματα, μαγαζιά οπωσδήποτε πολλά κλείσανε, άλλα έμειναν, άλλα ήρθαν κι ανοίξανε, άμα όμως την έχεις την επικοινωνία, μια με το πελάτη που θα σου φέρει και το παλικάρι του, μια με τον απέναντι που κι αυτός έχει χρόνια εδώ…. (ιδιοκτήτης κουρείου από το 1972)
Ο κ. Κ., που άνοιξε πριν είκοσι χρόνια το πρώτο μαγαζί με είδη μοντελισμού στην Ιπποκράτους δεν θεωρεί πως υφίσταται «γειτονιά». Η πελατεία του είναι «υπερτοπική» και έρχεται μόνο για το συγκεκριμένο εμπόρευμα.
«….έτσι λοιπόν βρεθήκαμε σε μια Ιπποκράτους πολύ υποτονική, παρηκμασμένη… παραμένουν πολλά κλειστά, πολλά άκτιστα και τα λοιπά,… τα μαγαζιά που μπορούν να ‘χουνε έσοδα δε θ’ ανοίξουν ποτέ στην Ιπποκράτους»… Οι κάτοικοι έχουν αραιώσει… όλοι ηλικιωμένοι, δε βλέπουμε νέο κόσμο, νέες οικογένειες αν είναι, είναι μετανάστες, οι ελληνικές που κληρονομήσανε το σπίτι του πατέρα, φεύγουν μακριά…»
Στο ‘υπερτοπικό’, τελευταίο τμήμα της Ιπποκράτους, αρκετοί καταστηματάρχες θεωρούσαν ότι εργάζονται σε περιοχή που «είναι γειτονιά».
«…Γειτονιά; Αν θες, πες το έτσι, κέντρο διερχομένων και γειτονιά μαζί, αυτό, γιατί τόσα χρόνια στο σημείο αυτό, ε δε μπορεί, γίνεται γειτονιά σου. Είμαστε και μαζί, με τον απέναντι, με τις παντόφλες, αυτόν τον εβρήκα όταν πρωτοήρθα, ήταν πιο πέρα ο κύριος Σούλης με τις σφραγίδες θεός σχωρέστον, μ’ αυτόν πίναμε καφεδάκι το πρωί με το που ανοίγαμε, πολλά χρόνια…, πώς να μην υπάρξει μια κουβέντα… έχουμε μια ζωή εδώ, … εδώ διατηρήθηκαν μαγαζιά έτσι όπως τα βρήκα, άνοιξαν βέβαια καινούργια….». (ιδιοκτήτης καταστήματος ψιλικών και ΠροΠο στο τελευταίο τετράγωνο της Ιπποκράτους, μεταξύ Ακαδημίας και Πανεπιστημίου)
«μια ζωή εδώ στο ίδιο μέρος… μπορώ να σου πω ότι καλύτερα ξέρω τον εδώ κόσμο παρά στο σπίτι μου γύρω. Γειτονιά υπάρχει μεταξύ μας, γνωριζόμαστε… βέβαια, άλλοι έχουν πεθάνει, κάποιοι βγήκαν στη σύνταξη, ήρθαν καινούργιοι, αλλά αν με ρωτήσεις θα σου πω ότι μεταξύ μας υπάρχει γειτονιά, μη βλέπεις που δεν υπάρχουν σπίτια εδώ τριγύρω… με την έννοια αυτή, της παλιάς γειτονιάς, ίσως να ‘χει πιο πάνω, εμείς εδώ είμαστε επαγγελματίες…». (Ιδιοκτήτρια καταστήματος παπουτσιών στο τελευταίο οικοδομικό τετράγωνο).
«…παραδίπλα είναι τράπεζα, από την άλλη θέατρο. Τι γειτονιά να είναι εδώ θα μου πείτε; Όμως και μέσα σε μια τέτοια κατάσταση εδώ είναι γειτονιά, τα παλιά μαγαζιά γνωριζόμαστε. … δε ξέρω πως θα εξελιχθούν τα πράγματα, άμα ανοίξουν μεγάλα βιβλιοπωλεία, εκδότες… οπωσδήποτε πιστεύω θα εκλείψει αυτό το… πώς να το πω, η αίσθηση πως γνωριζόμαστε…». (ιδιοκτήτης βιβλιοπωλείου, τρίτο τμήμα της Ιπποκράτους)
Συμπεράσματα
Η μελέτη της οδού Ιπποκράτους αποκαλύπτει χαρακτηριστικές όψεις ενός αστικού περιβάλλοντος του κέντρου που φιλοξενεί μεικτές χρήσεις και λειτουργίες και παρουσιάζει στην χωρική ανάπτυξή του αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει πολλαπλούς τρόπους σημασιοδότησης της έννοιας της ‘γειτονιάς’. Παράγοντες όπως είναι η παρουσία κατοίκων, η τοπική πελατεία, και η πολυετής παραμονή στο δρόμο λειτουργούν κατά αναμενόμενο τρόπο, ενισχύοντας την ‘αίσθηση της γειτονιάς’, χωρίς ωστόσο να αποτελούν απαραίτητες και μοναδικές συνθήκες. Τα ποικίλα ‘υλικά κατασκευής’ σχέσεων οικειότητας και κοινωνικής συνοχής δείχνουν να ανθίστανται στην υποβάθμιση του υλικού περιβάλλοντος του δρόμου, τη μείωση των κατοίκων, και τη προβληματική επιβίωση των μικρών επιχειρήσεων.
[1] Οι αλλαγές αφορούσαν πρωτίστως καταστήματα διατροφής τα οποία είχαν κλείσει οριστικά στο πρώτο τμήμα της Ιπποκράτους (κυρίως στο μεσαίο τμήμα του δρόμου), χρωματοπωλεία, μαγαζιά υδραυλικών, ηλεκτρολόγων, και άλλων τεχνιτών, κάτι που υποδεικνύει το μετασχηματισμό του χαρακτήρα του δρόμου.
[2] 27 ανοικτές συνεντεύξεις, διάρκειας περίπου μιας ώρας, με στόχο την αποτύπωση προσλήψεων του «υλικού» και «ανθρώπινου» περιβάλλοντος εργασίας τους.
[3] Σχετικά με την επιλογή του όρου ‘γειτονιά’ και τη συζήτηση γύρω από τις ποικίλες σημασιοδοτήσεις και συνδηλώσεις του, παραπέμπω και πάλι στο Καυταντζόγλου (2013, 218-220).
Αναφορά λήμματος
Καυταντζόγλου, Ρ. (2015) Οδός Ιπποκράτους, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/οδός-ιπποκράτους/ , DOI: 10.17902/20971.1
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Καυταντζόγλου Ρ (2013) Οδός Ιπποκράτους: απόπειρα χαρτογράφησης ενός δρόμου στο κέντρο της πόλης. Στο: Μαλούτας Θ, Κανδύλης Γ, Πέτρου Μ, κ.ά. (επιμ.), Το κέντρο της Αθήνας ως πολιτικό διακύβευμα, Αθήνα: ΕΚΚΕ, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, σσ 211–234.