Ολυμπιακοί Αγώνες και Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις
Δελλαδέτσιμας Παύλος – Μαρίνος
Πολιτική, Σχεδιασμός, Υποδομές
2015 | Δεκ
Η ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 προσέδωσε στην Αθήνα –έστω και πρόσκαιρα– μια νέα διεθνή απήχηση και ρόλο. Κάτω από τις έκτακτες συνθήκες πίεσης που διαμορφώθηκαν –για την έγκαιρη πραγματοποίηση των έργων, την οργάνωση και διαχείριση των αγώνων– δημιουργήθηκαν ειδικοί φορείς εκτός συμβατικού συστήματος με σκοπό την «απρόσκοπτη και αποτελεσματική διαχείριση» των μεγάλων σε κλίμακα, αλλά και πιεσμένων χρονικά, αναγκών. Επίσης, οι Ολυμπιακοί Αγώνες 2004 προκάλεσαν την έκτακτη μεταφορά πόρων από προϋπάρχουσες αναπτυξιακές επιλογές (ως προς την οικονομική, κοινωνική και γεωγραφική τους αναφορά) σε νέες και, κυρίως, από την περιφέρεια στην μητροπολιτική Αθήνα. Το συνολικό κόστος, που αφορούσε άμεσα στους αγώνες, ανήλθε στα 8,486 δισ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που διαβιβάστηκαν στην Βουλή. Μερικά από τα βασικά επιχειρήματα που τροφοδότησαν την κοινή γνώμη υπέρ της διοργάνωσης ήταν «να μπει η Αθήνα στο διεθνή χάρτη», «η ευκαιρία κινηθούν κάπως τα πράγματα» σε ένα αδρανές και προβληματικό μητροπολιτικό περιβάλλον κ.ά. Μέσα σε αυτό το κλίμα, υποτιμήθηκαν ορθολογικότερες απόψεις που αναζητούσαν τρόπους ώστε να επωφεληθεί η πρωτεύουσα από τη διοργάνωση κατά τη μετα-ολυμπιακή περίοδο, έχοντας ως άξονα τη συγκρότηση ενός νέου μητροπολιτικού φορέα και τη διαμόρφωση στρατηγικού σχεδίου. Τίποτα βέβαια από τα δύο δεν πραγματοποιήθηκε, παρόλο που η Αθήνα γνώρισε έναν άνευ προηγουμένου αριθμό μεγάλων επενδυτικών έργων και πρωτοβουλιών, που άμεσα ή έμμεσα επηρέασαν την αναπτυξιακή της δυναμική.
Ο σχεδιασμός των Αγώνων στηρίχθηκε σε δύο βασικούς φορείς που δημιουργήθηκαν για αυτόν το σκοπό και κινήθηκαν παράλληλα και αυτόνομα ως προς τα υφιστάμενα κρατικά θεσμικά όργανα σε όλα τα επίπεδα διοίκησης. Ο Νόμος 2598/24-3-1998 θεσμοθέτησε δυο βασικούς ad hoc φορείς: Την Εθνική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων και την Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων (Αθήνα 2004 ΑΕ). Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το 1999 ψηφίσθηκε ένας έκτακτου χαρακτήρα νόμος για τα Ολυμπιακά Έργα (Ν. 2730/25-6-1999), οποίος εισήγαγε ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις για τις περιοχές και δήμους υποδοχείς Ολυμπιακών έργων, τις διαδικασίες απαλλοτρίωσης και απόκτησης ιδιωτικών/δημόσιων ακινήτων, καθώς και τις νέες οργανωτικές/διοικητικές ρυθμίσεις. Αναμφίβολα, η εν λόγω θεσμική παρέμβαση υποδήλωσε τη ρήξη με τις κανονικές διαδικασίες πολιτικής πρακτικής και σχεδιασμού. Ο νέος νόμος προτάσσει την αδιαμφισβήτητη βαρύτητα του συγκυριακού στόχου, ως προς τους πάγιους τρόπους εξυπηρέτησης του Δημόσιου Συμφέροντος. Αυτό και μόνο ήταν αρκετό ώστε να εισαχθούν εκτάκτως τροποποιήσεις στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας και να εκχωρηθούν δικαιοδοσίες στον (τότε) Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ για να καθιερώσει μια κοινή διαδικασία κατασκευαστικής αδειοδότησης για όλους τους Δήμους–υποδοχείς Ολυμπιακών Έργων και εγκαταστάσεων σε ολόκληρη την επικράτεια. Πρωταρχική πρόθεση στην προκειμένη περίπτωση ήταν η περιχαράκωση της διαδικασίας σε κεντρικό επίπεδο ώστε να επιτευχθεί ένα ενιαίο και συνολικό σύστημα αδειοδότησης, επιβολής προδιαγραφών ασφαλείας και εξασφάλισης του συντονισμού όλων των αναγκαίων δράσεων από όλα τα διοικητικά επίπεδα εντός των περιορισμένων χρονικών περιθωρίων.
Ως εκ τούτου, σε κάθε τοπική περιοχή–υποδοχέα Ολυμπιακών Έργων, τα Υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος της Αθήνας (ΟΡΣΑ) και τις τοπικές διοικήσεις, εκπονούσαν ένα Ενιαίο Ειδικό Σχέδιο, το οποίο στη συνέχεια θεσμοθετούνταν με Προεδρικό Διάταγμα. Το Ειδικό Σχέδιο περιελάμβανε όλες τις απαραίτητες πολεοδομικές, κατασκευαστικές και περιβαλλοντικές ρυθμίσεις για την ανάπτυξη των έργων. Tα σχέδια αυτά εκπονήθηκαν για να επιταχύνουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και εφαρμογής πολεοδομικών ή άλλων συναφών μέτρων. Ακόμα πιο ενδεικτικές του έκτακτου χαρακτήρα της Ολυμπιακής Νομοθεσίας ήταν οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις όσον αφορά τον κώδικα απαλλοτριώσεων για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Έργων. Άλλες ειδικές ρυθμίσεις αφορούσαν την προσωρινή χρήση ακινήτων και εγκαταστάσεων, τη μεταβίβαση αποθεμάτων και τη χρήση παράκτιων εκτάσεων. Λόγω δε των καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν μετά την εφαρμογή των σχετικών νόμων, η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να ψηφίσει και νέο νόμο που απλοποιούσε περαιτέρω τον Κώδικα Απαλλοτριώσεων καθώς και τις διαδικασίες εφαρμογής (Ν. 228/9-10-2001).
Oι βασικές αρχές σχεδιασμού των Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΑ) –με βάση τα δυο διαδοχικά σχέδια που εκπονήθηκαν για την υποψηφιότητα– παρέμειναν σε γενικές γραμμές αναλλοίωτες. Το σχέδιο που τελικά υιοθετήθηκε αναπαρήγαγε τις εν λόγω αρχές (χάρτες 1, 2), έχοντας ωστόσο υποστεί μια σειρά τροποποιήσεων. Η ενσωμάτωση των Ολυμπιακών έργων σε μια ευρύτερη στρατηγική για την μητροπολιτική συγκέντρωση, στηρίχθηκε αποκλειστικά στην μεταφορική και τεχνική υποδομή. Τα αναμενόμενα οφέλη που αναδείκνυαν οι σχετικές εκθέσεις (Committee for the Athens 2000 Candidacy 1996, Committee for the Athens 2004 Candidacy 1997) πρότασσαν κυρίως την ενδυνάμωση των τεχνικών και μεταφορικών υποδομών του Λεκανοπεδίου. Ειδική έρευνα πάντως που εκπονήθηκε ως μέρος των προκαταρκτικών εργασιών για τη διαμόρφωση του φακέλου υποψηφιότητας των ΟΑ 2004 (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – ΟΡΣΑ 1998-1999) είχε θέσει για πρώτη φορά το ζήτημα της συγκρότησης ενιαίας στρατηγικής για το μητροπολιτικό συγκρότημα σε συνάρτηση με τους ΟΑ. Η έρευνα επικεντρώθηκε σε μάκρο-οικονομικές, αναπτυξιακές διαστάσεις (τουρισμός, δημόσιοι πόροι, καταναλωτικά πρότυπα, απασχόληση, δημόσια έργα και υποδομές) καθώς και στις επιπτώσεις των ΟΑ στη χώρα συνολικά. Ως τελικό αποτέλεσμα, υιοθετήθηκε πολιτική που ήταν κυρίως μια τεχνική-επιχειρηματική προσέγγιση, η οποία δεν συνδυάσθηκε με τις κοινωνικές-οικονομικές προτεραιότητες της πόλης και με την μετα-Ολυμπιακή αναπτυξιακή προοπτική.
Χάρτης 1: Η αρχική πρόταση για την Οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στο αστικό συγκρότημα
Πηγή: Φάκελος Διεκδίκησης
Χάρτης 2: Η τελική πρόταση
Πηγή: Αθήνα 2004
Η στρατηγική στόχευσε στη δημιουργία τεσσάρων Ολυμπιακών πόλων/κόμβων, που συνδυάσθηκαν με έναν κεντρικό άξονα, ο οποίος διέτρεχε το Λεκανοπέδιο από την Πάρνηθα έως την παράκτια Φαληρική Ζώνη. Οι τέσσερις πόλοι ήταν οι εξής:
Πόλος 1: Το Ολυμπιακό Χωριό (Δήμος Αχαρνών) (χάρτης 2)
Πόλος 2: Το Ολυμπιακό Αθλητικό Συγκρότημα (ΟΑΚΑ) (Δήμος Αμαρουσίου) (εικόνα 1)
Πόλος 3: Το ιστορικό κέντρο της Αθήνας (Δήμος Αθηναίων)
Πόλος 4: Η Παράκτια Φαληρική Ζώνη (Δήμοι Παλαιού Φαλήρου, Καλλιθέας, Μοσχάτου, Πειραιά)
Οι κόμβοι συνδέονταν μεταξύ τους με τον Ολυμπιακό Δακτύλιο και κατ’ επέκταση με το περιφερειακό και εθνικό δίκτυο της χώρας (Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων 1999). Ο Ολυμπιακός Δακτύλιος παρείχε πρόσβαση σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις σε μια μέση χρονοαπόσταση 20’ (Χάρτης 2). Η τελική απόφαση χωροθέτησης-κατασκευής των εγκαταστάσεων αποτέλεσε αρμοδιότητα ειδικής διυπουργικής επιτροπής μετά από πρόταση του Υφυπουργού ΠΕΧΩΔΕ.
Η ανάπτυξη των εγκαταστάσεων δεν περιορίσθηκε τελικά στους τέσσερις πόλους, αλλά επεκτάθηκε σε μια ευρύτερη χωρική ενότητα: Το Ολυμπιακό Κέντρο (Άνω Λιόσια), το Κέντρο Άρσης Βαρών (Νίκαια), το Κέντρο Πυγμαχίας (Περιστέρι), οι Αθλητικές Εγκαταστάσεις στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο και το Κέντρο Σκοποβολής (Μαρκόπουλο) το Κωπηλατικό Κέντρο (Σχοινιά–Μαραθώνα) κ.ά. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των αγώνων 10.000 εκπρόσωποι των μέσων ενημέρωσης στεγάσθηκαν σε επτά «Media Villages» που αναπτύχθηκαν για τον σκοπό αυτό σε ξεχωριστές περιοχές (ΣΕΛΕΤΕ, Ίλιδα–Μαρούσι, OTE–Παλλήνη, Άγιος Ανδρέας, Αμυγδαλέζα, ΕΜΠ, Πανεπιστήμιο Αθηνών).
Χάρτης 3: Το τελικό σχέδιο χρήσεων γης του Ολυμπιακού Χωριού
Πηγή: ΟΕΚ 2001
Το πρόγραμμα των ΟΑ συμπεριέλαβε και μία άλλη παράμετρο, την βελτίωση της εικόνας της πόλης και του δημόσιου χώρου. Για το σκοπό αυτό εκπονήθηκε Στρατηγικό Σχέδιο (ΟΡΣΑ 2000-2003), αναφορικά με συμπληρωματικά έργα των ΟΑ, που αντανακλούσε μια προγραμματική λογική ανάπλασης ενσωματώνοντας μια σειρά από πρωτοβουλίες όπως:
- Έργα Υποδομής
- Ανάκτηση και Αναβάθμιση του Παράκτιου Μετώπου της Αθήνας.
- Βελτίωση των Εισόδων της Πόλης.
- Ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων
- Βελτίωση του Ιστορικού Κέντρου και των Προσκειμένων Περιοχών
- Βελτίωση Περιοχών του Πειραιά
- Ανάπλαση Περιοχών γύρω από τις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις και των Αξόνων Πρόσβασης
- Δράσεις Βελτίωσης της Εικόνας της Πόλης των Αθηνών.
Πολλά δε από τα έργα και εγκαταστάσεις ανατέθηκαν σε ξένους και Έλληνες αρχιτέκτονες (όπως το στέγαστρο του ΟΑΚΑ και η ανισόπεδη διάβαση της λεωφόρου Μεσογείων στον S. Calatrava) σε μία προσπάθεια να τονισθεί η διεθνής εικόνα της πόλης.
Εικόνα 1: Πόλος 2 – Το Ολυμπιακό Αθλητικό Συγκρότημα (ΟΑΚΑ) (Δήμος Αμαρουσίου)
Χάρτης 4: Η διάρθρωση των αθλητικών εγκαταστάσεων στο πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού
Πηγή: «Αθήνα 2004», 2003
Τέλος ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στις μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές –και κυρίως σε μεταφορικές υποδομές– που πραγματοποιήθηκαν και οι οποίες συνδέθηκαν και/η επιταχύνθηκαν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η Αττική δέχθηκε ένα άνευ προηγουμένου κύμα επενδύσεων σε υποδομές που αναδιάρθρωσαν πλήρως τις σχέσεις προσπελασιμότητας και τη γεωγραφία πολλών περιοχών. Οι επενδύσεις αυτές ήταν: το Αεροδρόμιο των Σπάτων, η επέκταση των γραμμών του Μετρό, ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος, η Αττική Οδός, η Περιφερειακή Υμηττού, το Τραμ, η βελτίωση υποδομών του λιμένα Πειραιώς και ένας αναρίθμητος αριθμός βελτιώσεων οδικών αξόνων και συνδέσεων.
Τα βασικά εργαλεία για την εφαρμογή των έργων, αλλά και την προώθηση αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, ήταν τα «Ειδικά Σχέδια» (που αναφέρθηκαν προηγουμένως) και οι «Συμβάσεις Συνεργασίας» μεταξύ του «Αθήνα 2004» και των θεσμικών φορέων-οργανώσεων που εμπλέκονταν στη διεξαγωγή των Αγώνων. Με άλλα λόγια ο «Αθήνα 2004» υπέγραφε μία σειρά προγραμματικών συμβάσεων, μνημονίων συνεργασίας και επιχειρηματικών συμβολαίων με Υπουργεία, τοπικές διοικήσεις, και φορείς που συμμετείχαν στη διαδικασία. Οι συμβάσεις σταδιακά επεκτάθηκαν και συμπεριέλαβαν επαγγελματικές ενώσεις και επιμελητήρια. Οι οικονομικές δυσκολίες, οι χρονικοί περιορισμοί και οι οργανωτικές πιέσεις, δεν επέτρεψαν την πραγματοποίηση πολλών από τις συμβάσεις αυτές. Ως εκ τούτου, άλλες παρέμειναν ανενεργές, σε άλλες περιορίσθηκε το εύρος και άλλες ακυρώθηκαν. Τα στοιχεία των συμβάσεων που αδράνησαν παντελώς αφορούσαν κυρίως σε συμφωνίες για τη μετα-ολυμπιακή περίοδο.
Οι επιπτώσεις των ΟΑ στο αστικό συγκρότημα, μετά από 12 χρόνια, δεν έχουν ακόμη μελετηθεί συστηματικά. Ιδανικά, οι επιπτώσεις θα έπρεπε να προσεγγισθούν σε συνάρτηση με τις φάσεις εξέλιξης της αναπτυξιακής διαδικασίας των ΟΑ. Οι φάσεις αυτές ήταν α) η προκαταρκτική και/ή φάση προετοιμασίας β) η φάση κατασκευής και οργάνωσης γ) η περίοδος των αγώνων (13-19 Αυγούστου 2004) και δ) η μετα-Ολυμπιακή φάση. Σημαντικά οφέλη αποτυπώθηκαν στην πρώτη φάση, με τη δημιουργία θέσεων εργασίας στον κατασκευαστικό κυρίως κλάδο και τις υπηρεσίες. Κατά την περίοδο των αγώνων οφέλη υπήρξαν στην πρόσκαιρη συμμετοχή απασχολουμένων στις δραστηριότητες–υπηρεσίες και η δραστηριοποίηση επιχειρήσεων σε διάφορα πεδία που σχετίζονταν άμεσα η έμμεσα με τους αγώνες. Η περίοδος, όμως, που άφησε τα μεγαλύτερα κενά και που στην ουσία απογυμνώθηκε από κάθε συγκροτημένη στρατηγική παρέμβαση (τόσο συνολικά στο Λεκανοπεδίου όσο και τοπικά) υπήρξε η μετα-Ολυμπιακή. Η μεγάλη παρακαταθήκη των ΟΑ –όπως επισημάνθηκε– για την μετα-Ολυμπιακή περίοδο ήταν η κατασκευή των μεγάλων νέων υποδομών και οι συνακόλουθες μεταβολές που επέφεραν στην προσπελασιμότητα. Παρέμεινε, όμως, ένα πρόβλημα προς επίλυση, ο τρόπος με τον οποίο οι υποδομές συνδέθηκαν με τις τοπικές περιοχές και επηρέασαν / επηρεάζουν την αστική δυναμική. Γνωρίζουμε ακόμη πολύ λίγα αναφορικά με το πώς οι μεγάλες αυτές υποδομές επιδρούν στις τοπικές κοινωνίες, οικονομίες, και κινητικότητα του πληθυσμού.
Το στοιχείο, όμως, που αποτελεί την πλέον αρνητική παράμετρο του όλου εγχειρήματος, αφορά τη διαχείριση των Ολυμπιακών κτηρίων, εγκαταστάσεων και υποδομών κατά τη μετα-Ολυμπιακή περίοδο (ΥΠΠΟ-ΓΓΟΑ 2003). Η πόλη βρέθηκε αντιμέτωπη με υπερπροσφορά αποθεμάτων (κυρίως αθλητικών χρήσεων) για τα οποία δεν είχαν στρατηγικά παραγραμματιστεί οι δυνητικοί χρήστες, μισθωτές και/ή αγοραστές (Delladetsima 2003). Όπως αναφέρθηκε ήδη, η χωροθετική πολιτική και ανάπτυξη των Ολυμπιακών έργων δεν συνδυάσθηκε με τις γενικότερες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της πόλης και, ακόμα περισσότερο, με τοπικές δυναμικές και ανάγκες. Ενδεικτικό στην προκειμένη περίπτωση είναι το γεγονός ότι οι μεγάλες κομβικές δράσεις αφορούσαν προνομιακές περιοχές του Λεκανοπεδίου (για παράδειγμα, Δήμος Αμαρουσίου). Αντίθετα, «υποβαθμισμένοι» Δήμοι υποδέχθηκαν μόνο μεμονωμένα κτήρια και εγκαταστάσεις (Νίκαια, Ίλιον). Εξαίρεση ίσως αποτελεί η περίπτωση του Ολυμπιακού Χωριού που σήμερα όμως μάλλον προσθέτει προβλήματα στο ήδη επιβαρυμένο περιβάλλον του Δήμου Αχαρνών. Το Ολυμπιακό πρόγραμμα δεν έδωσε έμφαση στη διαμόρφωση κοινών μετα-Ολυμπιακών στόχων και συμπληρωματικών δράσεων με τοπικές στρατηγικές ανάπτυξης. Δεν αναπτύχθηκε δηλαδή καμία συστηματική θεώρηση για την διαμόρφωση κοινών με τις τοπικές κοινότητες στόχων που συνδέονται με τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, τη δυνητική μετα-Ολυμπιακή τους χρήση, καθώς και με την ανάπτυξη μικτών χρηματοδοτικών σχημάτων. Τα Ολυμπιακά έργα, σε γενικές γραμμές, αποτέλεσαν αμιγώς τεχνική-κατασκευαστική δράση που δεν ενσωματώθηκε σε μια αστική στρατηγική, ούτε συνδέθηκε με προγραμματισμένες προτάσεις ιδιωτικοοικονομικής εκμετάλλευσης.
Ως αποτέλεσμα το όλο εγχείρημα οδηγήθηκε σε μια μετα-Ολυμπιακή αδράνεια, με σωρεία ad hoc αποφάσεων που μεταβίβαζαν εγκαταστάσεις-κτήρια σε δημόσιους φορείς και ομοσπονδίες ή τα παραχωρούσαν σε ιδιωτική εκμετάλλευση με μακροχρόνιες συμβάσεις. Το μεγαλύτερο όμως μέρος του κτηριακού αποθέματος παραμένει ακόμα σε εγκατάλειψη, αντιμετωπίζοντας αυξημένο κόστος συντήρησης. Ως προς το τελευταίο, χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του ΟΑΚΑ –που στην ουσία υπολειτουργεί– και της (πρώην) διεθνούς ζώνης του Ολυμπιακού Χωρίου –για την όποια ακόμα εκκρεμεί διαγωνισμός για τις ελεύθερες εκτάσεις, ενώ τα κτήρια παραμένουν σε πλήρη εγκατάλειψη. Επίσης, δύο από τις κομβικές εκτάσεις των ΟΑ, το Δέλτα Φαλήρου/Ιππόδρομος και το Ελληνικό αναπτύσσονται από διαφορετικούς φορείς (Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» και Lamda Development) και για διαφορετικές χρήσεις από αυτές που είχαν διατυπωθεί στα σχέδια των ΟΑ. Πιο συγκεκριμένα, η διαχείριση των Ολυμπιακών ακινήτων–εγκαταστάσεων βρίσκεται στην αρμοδιότητα της εταιρείας Ακινήτων Ελληνικού Δημοσίου (ΕΤΑΔ ΑΕ) –που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση των «Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου ΑΕ», «Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα ΑΕ» και «Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ»– και, εν μέρει, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ). Στη δικαιοδοσία του ΕΤΑΔ υπάγονται τα εξής Ολυμπιακά ακίνητα: Ολυμπιακός Πόλος Φαλήρου, Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόμιο Σχοινιά, Ολυμπιακό Κέντρο Άνω Λιοσίων, Πανθεσσαλικό Στάδιο, Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου, Ολυμπιακό Συγκρότημα Γουδή, Ολυμπιακό Σκοπευτήριο Μαρκοπούλου, Ολυμπιακό Κέντρο Νίκαιας, Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης (IBC), Κέντρο Γραπτού Τύπου, Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου, Παμπελοποννησιακό Στάδιο (παραχωρήθηκε στο Δήμο) και Παγκρήτιο Στάδιο (παραχωρήθηκε στο Δήμο).
Το Ολυμπιακό Συγκρότημα Γουδί- Badminton, έχει εκμισθωθεί σε ιδιωτική εταιρεία. Το πρώην Ραδιοτηλεοπτικό Κέντρο Τύπου (IBC) στο Μαρούσι έχει μεταβιβασθεί με χρονομίσθωση σε ιδιωτική εταιρεία (Lamda Development) και έχει μετατραπεί σε εμπορικό κέντρο (Golden Hall). Για το κτήριο του Tae Kwon Do, το οποίο λειτουργούσε προσωρινά ως χώρος εκδηλώσεων, βρίσκεται σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός για την μετατροπή του σε Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο από ιδιώτες επενδυτές. Οι εγκαταστάσεις του Beach Volley έχουν εκμισθωθεί σε εταιρεία. Στο Κέντρο Διεθνούς Τύπου (MPC) προβλέπεται να μεταφερθεί το Υπουργείο Υγείας, κάτι που ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί. Το Κέντρο Άρσης Βαρών (Νίκαια) παραχωρήθηκε με χρονομίσθωση 40 ετών στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Στο Κέντρο Άνω Λιοσίων από το 2010 έχουν μεταφερθεί αθλητικές ομοσπονδίες. Το Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόμιο Σχοινιά, έχει παραχωρηθεί στην Ομοσπονδία Κωπηλασίας, ενώ το πάρκο αναψυχής παραμένει σε εγκατάλειψη. Το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου έχει εκμισθωθεί στον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδας (ΟΔΙΕ). Το Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου παραχωρήθηκε με μακροχρόνια μίσθωση σε ιδιωτική εταιρεία. Υπάρχει, όμως, και σωρεία άλλων Ολυμπιακών Ακινήτων και εγκαταστάσεων που δεν είναι δυνατόν να αναφερθούν εδώ.
Αναφορά λήμματος
Δελλαδέτσιμας, Π. Μ. (2015) Ολυμπιακοί Αγώνες και Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/ολυμπιακοί-αγώνες-και-ολυμπιακές-εγκ/ , DOI: 10.17902/20971.57
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» (1999) Χωροταξική θεώρηση περιοχών Ολυμπιακών εγκαταστάσεων-υπερτοπικών πόλων ΡΣΑ. Athens.
- ΟΡΣΑ (2003) Σχέδιο Δράσης για την αναβάθμιση της λειτουργίας και της εικόνας της Αθήνας-Αττικής του 2004. Αθήνα.
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΟΡΣΑ (1998) Ειδικό Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης της Αθήνας-Αττικής του 2004. Αθήνα.
- ΥΠΠΟ – ΓΓΟΑ (2003) Μεταολυμπιακή Αξιοποίηση των Ολυμπιακών Έργων. Αθήνα.
- Committee for the Athens 2000 Candidacy (1996) The Athens 2000 Candidacy File. Athens: Committee for the Athens 2000 Candidacy.
- Committee for the Athens 2004 Candidacy (1997) The Athens 2004 Candidacy File. Athens: Committee for the Athens 2004 Candidacy.
- Delladetsimas P-M (2003) The Olympic Village: A Redevelopment Marathon in Greater Athens. In: Moulaert F, Swyngendouw E, and Rodriguez A (eds), Urbanising Globalisation: Urban Redevelopment and Social Polarisation in the European City, New York: Oxford University Press, pp. 65–90.