«Μαζί να τα φάμε». Κινήματα πολιτών ‘Χωρίς Μεσάζοντες’ στην πόλη
2015 | Δεκ
Οι ‘χωρίς μεσάζοντες’ αγορές, που πρόσφατα κάνουν δυναμικά την εμφάνιση τους σε πλατείες και ανοικτούς χώρους στις γειτονιές της πόλης, αποτελούν άλλη μια μορφή των εναλλακτικών δικτύων τροφίμου (Alternative Food Networks) και των νέων σχέσεων πόλης – υπαίθρου. Οι άτυπες αυτές αγορές φέρνουν σε άμεση επαφή αγρότες και μικρούς μεταποιητές με τους καταναλωτές της πόλης παρακάμπτοντας πάσης φύσεως ενδιάμεσους από το κύκλωμα των εμπορικών συναλλαγών σε βασικά τρόφιμα. Εντάσσονται στο πλαίσιο των νέων κοινωνικών κινημάτων, που αναδύονται μετά την οικονομική κρίση στη χώρα μας, για μια αλληλέγγυα και βιώσιμη οικονομία επ’ ωφελεία παραγωγών και καταναλωτών. Η κρίση έκανε ακόμα πιο εμφανείς τις στρεβλώσεις σε όλο το μήκος της αλυσίδας διάθεσης των γεωργικών προϊόντων με την παρείσφρηση μεταπρατών και μεσαζόντων που αυξάνουν την τελική τιμή των τροφίμων. Παράλληλα, ο καταναλωτής δεν γνωρίζει την ακριβή προέλευση του τροφίμου που φθάνει στο τραπέζι του (πού και πώς παράχθηκε, με ποιες μεθόδους μεταποιήθηκε, πόση διαδρομή διήνυσε μέχρι το ράφι του καταστήματος) με αποτέλεσμα συχνά να αμφισβητεί την ποιότητα και την θρεπτική αξία τους.
Έτσι, στον αντίποδα των μεγάλων αγροβιομηχανιών και δικτύων λιανικού εμπορίου, τα μικρά δίκτυα εμπορίας όχι μόνο αποκαθιστούν τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή, αλλά συμβάλλουν και στην ενδυνάμωση των οικονομιών των τόπων προέλευσης των προϊόντων. Για τους καταναλωτές της πόλης, το όφελος δεν έγκειται απλώς και μόνο στην αγορά “ποιοτικών τροφίμων με ταυτότητα” σε προσιτές τιμές, αλλά και στην ενεργό συμμετοχή τους στα κινήματα πολιτών, στην ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης στην πόλη, στη στήριξη της μικρής οικογενειακής γεωργίας και των ανεξάρτητων παραγωγών.
Το ξεκίνημα έγινε με το αποκαλούμενο «κίνημα της πατάτας» (2012) και με πρωταγωνίστρια την Ομάδα εθελοντικής δράσης Ν. Πιερίας «ο Τόπος μου», εκφράζοντας το έντονο κοινωνικό αίτημα για φθηνά τρόφιμα χωρίς μεσάζοντες εμπόρους. Το πρώτο έναυσμα δόθηκε, και στη συνέχεια το κίνημα «χωρίς μεσάζοντες» εξαπλώθηκε γρήγορα σε πολλές πόλεις της Ελλάδας απαντώντας στις επισιτιστικές ανάγκες των φτωχοποιημένων από την οικονομική ύφεση αστικών νοικοκυριών. Στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας οι εναλλακτικές αυτές αγορές εξαπλώνονται σε πλατείες, προαύλια σχολείων, πάρκινγκ και άλλους ανοικτούς χώρους. Ενεργοποιήθηκαν και ενδυναμώθηκαν μέσα από πρωτοβουλίες ομάδων πολιτών και συλλογικοτήτων της γειτονιάς αλλά, όχι σπάνια, και από πρωτοβουλίες δημοτικών αρχών προκειμένου να αντιμετωπίσουν άμεσα τα πιεστικά προβλήματα επισιτιστικής ένδειας των δημοτών τους.
Οι χωρίς μεσάζοντες αγορές από την «κίνηση αντίστασης και αλληλεγγύης» στο στέκι Γαλατσίου «Παίρνω Αμπάριζα», έως το δίκτυο αλληλεγγύης της 6ης Κοινότητας της Αθήνας «Το μυρμήγκι», το «παζάρι» της κίνησης πολιτών αλληλεγγύης και πολιτισμού Ψυχικού-Φιλοθέης «οι Ομπρέλες» και την κίνηση πολιτών Χαλανδρίου χωρίς μεσάζοντες «Μαζί να τα φάμε», αλλά και τόσες άλλες, στήνουν τους πάγκους τους κατά τις προγραμματισμένες Κυριακές του χρόνου. Όπως σημειώνουν τα μέλη της συλλογικότητας Γαλατσίου, «Ανιχνεύουμε άλλους τρόπους οργάνωσης της διανομής τροφίμων χωρίς τους κάθε λογής μεσάζοντες. Αποφασίζουμε οι ίδιοι για τα προϊόντα που καταναλώνουμε. Στηρίζουμε τον μικρομεσαίο Έλληνα παραγωγό δίνοντας του πρόσβαση στην κατανάλωση. Καλύπτουμε τις καθημερινές μας ανάγκες πέρα από τη λογική του κέρδους. Στην κοινωνική διάλυση απαντάμε με συλλογικότητα, κοινωνική συνοχή, αλληλοβοήθεια και συνεταιριστικό πνεύμα» (http://www.xmesazontes.gr/member/announcement.aspx?aid=51).
Η οργάνωση και λειτουργία τους βασίζεται στην εθελοντική δράση πολιτών, ενώ η μεθοδικότητα και η συστηματική προετοιμασία από τους συμμετέχοντες, αποτελούν βασικές συνιστώσες για ένα πετυχημένο αποτέλεσμα. Αυτό εξάλλου, διαπιστώνεται και από τις αυξανόμενες ποσότητες των διανεμόμενων προϊόντων καθώς το κίνημα χωρίς μεσάζοντες κερδίζει έδαφος και καταναλωτές. Μέλος της Γενικής Συνέλευσης της κίνησης πολιτών Χαλανδρίου χωρίς μεσάζοντες «Μαζί να τα φάμε», επισημαίνει: «Η πρώτη διανομή, ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2012 έχοντας μαζέψει 300 παραγγελίες όπου διατέθηκαν 11 τόνοι προϊόντων. Δύο χρόνια μετά, οι παραγγελίες έφτασαν τις 1010 με 37 τόνους διανεμόμενων προϊόντων, ενώ από 10 τύπους προϊόντων που είχαμε στο ξεκίνημα έχουμε φτάσει στους 90, όπου ανάμεσα σε άλλα συμπεριλαμβάνονται λάδι, τυριά, πατάτες, μέλι, όσπρια μέχρι κρασί και ξηρούς καρπούς».
Η ποιότητα των προϊόντων και η συνέπεια των παραγωγών αποτελούν βασικές παραμέτρους της οργανωτικής διαδικασίας, με γνώμονα τη διασφάλιση της υγείας των καταναλωτών και την καλή εξυπηρέτησή τους, καθώς μέλη της κίνησης διενεργούν σε τακτά χρονικά διαστήματα τυχαίους δειγματοληπτικούς ελέγχους. Από την άλλη, παραγωγοί που δεν τηρούν με συνέπεια το πρόγραμμα των συναντήσεων αποκλείονται από τις διανομές του δικτύου ‘χωρίς μεσάζοντες’. Έτερο μέλος του κινήματος στο Χαλάνδρι αναφέρει σχετικά: «είχαμε περίπτωση που παραγωγός ακύρωσε την συμμετοχή του για δεύτερη φορά, μόλις την προηγούμενη ημέρα της διανομής αφήνοντας ξεκρέμαστους τους καταναλωτές που είχαν κάνει τις συγκεκριμένες παραγγελίες». Τα περιστατικά πάντως αφερεγγυότητας είναι σπάνια, καθώς δεν συμφέρει τους παραγωγούς να διαρρήξουν τη σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές αφού η συμμετοχή τους στο εμπόριο χωρίς μεσάζοντες τους εξασφαλίζει, αφενός, τη σίγουρη πώληση των προϊόντων τους και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες, και αφετέρου, την εξοικονόμηση του κέρδους του μεσάζοντα.
Η πρόσβαση στους χώρους του ανοιχτού εμπορίου είναι ελεύθερη και συνήθως υπερβαίνει τα όρια της γειτονιάς. Η άμεση επαφή και η γνωριμία με τους παραγωγούς, η καλή ποιότητα του προϊόντος σε συνδυασμό με την προσιτή τιμή, η εξωστρέφεια, η ζωντάνια και η κοινωνική αλληλεπίδραση μαζί με τις παράλληλες εκδηλώσεις που συχνά γίνονται (δραστηριότητες για τα παιδιά, μουσικές εκδηλώσεις, ομιλίες, λογοτεχνικές αφηγήσεις, συλλογική κουζίνα, κ.ά.) προσελκύει πολίτες από πολλές γωνιές της ευρύτερης περιοχής, μετατρέποντας τις ανοικτές αυτές αγορές σε τόπους κοινωνικής συνεύρεσης, πολιτικού προβληματισμού και λαϊκής γιορτής. Ένας από τους εθελοντές της δράσης του Χαλανδρίου σημειώνει: «έρχονται καταναλωτές και από μακριά, Βύρωνα, Καλαμάκι… και το προφίλ τους περιλαμβάνει άτομα απ’ όλες τις επαγγελματικές και κοινωνικές τάξεις, μηχανικοί, καθηγητές… άνεργοι, αλλά πολλές φορές μπορεί και οι δύο σύζυγοι να είναι εργαζόμενοι. Κυρίως, όμως, είναι η μέχρι πρότινος μεσαία τάξη που σιγά-σιγά προλεταριοποιείται, χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και χαμηλότερα στρώματα. Έτσι, η όλη κίνηση πλαισιώνεται, όχι μόνο από δημότες του Χαλανδρίου, αλλά και από κατοίκους άλλων περιοχών που συμμετέχουν ενεργά. Βέβαια, υπάρχουν και πολλοί που έρχονται καθαρά για τα λεφτά, να βρουν φθηνό τρόφιμο… βλέπεις, όταν η τσέπη είναι άδεια δεν σε πολυενδιαφέρει ούτε η συμμετοχική οργάνωση ούτε να στηρίξεις μια τοπική παραγωγή». Ωστόσο, παρά τη δημοφιλία που απέκτησε το κίνημα χωρίς μεσάζοντες, τόσο για τους παραγωγούς (εξασφάλιση νέων αγορών), όσο και για τους καταναλωτές (πρόσβαση σε ποιοτικά τρόφιμα με ταυτότητα και σε προσιτές τιμές), αυτό παραμένει στη σφαίρα του άτυπου εμπορίου, καθώς η Πολιτεία δεν το συμπεριλαμβάνει στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο (ν.4264/2014 περί άσκησης εμπορικών δραστηριοτήτων εκτός καταστήματος / οργάνωσης και λειτουργίας λαϊκών αγορών και προϋποθέσεις χορήγησης αδειών άσκησης υπαίθριου εμπορίου).
Παράλληλη δράση με το ανοικτό εμπόριο στο χώρο του σχολείου, αποτελεί και το «καλάθι αλληλεγγύης» που προορίζεται για νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης. Πρόκειται για μια πρόσθετη κίνηση αλληλεγγύης στο πλαίσιο της οποίας ένα μέρος των αγορασμένων προϊόντων από τους καταναλωτές και ένα μέρος της παραγωγής που διαθέτουν οι παραγωγοί, συγκεντρώνεται σε καλάθια για τις άπορες οικογένειες του Δήμου. Αφορμή για αυτή την κίνηση στάθηκε ο υποσιτισμός παιδιών σε σχολεία της περιοχής, γεγονός που ανέτρεψε την στερεοτυπική αντίληψη περί απουσίας φτώχειας σε προάστια υψηλών εισοδημάτων της Αθήνας. Όπως επισημαίνουν μέλη της, ανοικτής πρωτοβουλίας αλληλεγγύης Χαλανδρίου «Μαζί να τα φάμε»: «ο πρώτος δείκτης στάθηκε η λιποθυμία παιδιών στα σχολεία μας. Ο δάσκαλος είναι ο πρώτος που διαπιστώνει ποιος μαθητής έχει πρόβλημα φτώχειας στο σπίτι του. Μαθητής που δεν φέρνει κολατσιό στο σχολείο αντιμετωπίζει πρόβλημα, τελεία και παύλα. Καθώς στην κίνηση έχουμε δάσκαλους εθελοντές, η ενημέρωση υπήρξε άμεση και η αντίστοιχη ενεργοποίηση ανθρώπων μαζική και έτσι στήσαμε το καλάθι. Σήμερα, διανέμουμε 70 καλάθια σε αντίστοιχα νοικοκυριά του Δήμου και οι τάσεις είναι αυξητικές ενώ καταβάλουμε προσπάθειες να εντοπίσουμε και άλλες τέτοιες οικογένειες, καθώς η ντροπή εμποδίζει αρκετά μέλη αυτών, να μας πλησιάσουν. Σκοπός μας είναι να μην μείνει κανένας μόνος του απέναντι στην κρίση και ν’ αντισταθούμε».
Όπως όλα δείχνουν, τα εναλλακτικά δίκτυα τροφίμων που αναδύονται τα τελευταία χρόνια σε συνοικίες της Αθήνας, ουσιαστικά στηρίζονται σε συλλογικότητες στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός «κινήματος εθελοντισμού και αλληλεγγύης», ενάντια στα φαινόμενα κοινωνικής αποσύνθεσης και καταστροφής, προτάσσοντας έναν διαφορετικό δρόμο για τη λαϊκή οργάνωση, τη μαζική συμμετοχή και την αντίσταση στην κρίση. Στο διαδικτυακό της τόπο η πρωτοβουλία αλληλεγγύης Χαλανδρίου, «Μαζί …να τα φάμε», ενδεικτικά αναφέρει: «Όχι μόνο δεν ‘τα φάγαμε μαζί’ αλλά όλο και περισσότεροι δυσκολευόμαστε πια να προμηθευτούμε τα απαραίτητα. Αποτελεί βασικό στόχο μας το να μπορούμε να προμηθευόμαστε φτηνά αλλά και ποιοτικά τρόφιμα προωθώντας ταυτόχρονα συμμετοχικές μορφές δημοκρατικής αυτοοργάνωσης και αλληλεγγύης σε μόνιμη βάση, οργανώνοντας διανομές σε τακτά χρονικά διαστήματα» (http://mazinatafame.blogspot.gr/p/blog-page_328.html)
Αναφορά λήμματος
Πέτρου, Μ. (2015) «Μαζί να τα φάμε». Κινήματα πολιτών ‘Χωρίς Μεσάζοντες’ στην πόλη, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/χωρίς-μεσάζοντες/ , DOI: 10.17902/20971.4
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Renting H, Schermer M and Rossi A (2012) Building Food Democracy : Exploring Civic Food Networks and Newly Emerging Forms of Food Citizenship. International Journal of Sociology of Agriculture and Food 19(3): 289–307.
Ηλεκτρονικές Πηγές
Ομάδα εθελοντικής δράσης Ν. Πιερίας: http://www.otoposmou.gr/
http://pernoampariza.wordpress.com/
http://mazinatafame.blogspot.gr/