Ενας μικρός δρόμος στα Πατήσια: αναμνήσεις από πρόσωπα και σπίτια της οδού Κόντου
2021 | Νοέ
Γεννήθηκα σ’ ένα σπίτι στην οδό Κόντου, στον Άγιο Λουκά στα Πατήσια, το σωτήριον έτος 1940 μ.Χ., μήνα Σεπτέμβρη.
Οι τρείς, κρίσιμες για την ιστορία του τόπου, δεκαετίες που έζησα εκεί σημάδεψαν τη ζωή μου και ασφαλώς διαμόρφωσαν ως ένα σημείο τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά μου.
Η οδός Κόντου οριζόταν δυτικά από τη δεξιά πλευρά της οδού Πατησίων και ανατολικά από τις δυτικές παρυφές των Τουρκοβουνίων (τα Νταμάρια όπως τα αποκαλούσαμε τότε).
Σήμερα εκτείνεται προς τα ανατολικά ως την οδό Ταϋγέτου, όπου και το σχολικό συγκρότημα της Γκράβας.
Χάρτης 1: Ο οδός Κ. Κόντου και οι γύρω δρόμοι
Οι αναμνήσεις από την πρώτη δεκαετία του ‘40 όπως είναι φυσικό έχουν αρχίσει να ξεθωριάζουν. Θυμάμαι, αποσπασματικά και ανακατεμένα, εικόνες γκρίζες ή ασπρόμαυρες, τελείως αμοντάριστες και ήχους όπως το ντελάλημα του πλανόδιου γιαουρτά, τη φωνή του παγωτατζή, αλλά και τον ρυθμικό ήχο από τις Γερμανικές μπότες μιας διμοιρίας της Wehrmacht που κατηφόριζε την οδό Κόντου, ένα απόγευμα που στεκόμουν και χάζευα σε ένα από τα δύο μικρά μπαλκονάκια της πρόσοψης του σπιτιού μας.
Θυμάμαι ακόμα τα Δεκεμβριανά οδοφράγματα στη γωνία Κόντου και Δροσοπούλου, ήχους από σφαίρες που σφύριζαν, το «Προσοχή, προσοχή ομιλεί το χωνί», καθώς και τους τρείς Άγγλους στρατιώτες, όπως ακριβώς τους είδαμε αργότερα στον “Θίασο” του Αγγελόπουλου, που μας επισκέφτηκαν ένα πρωί ψάχνοντας για όπλα. (“Το πουλί του Σκόμπυ είναι κόμποι-κόμποι”). Όλα αυτά που συνέβαιναν τότε, μπορώ να πω ότι δεν μου προξενούσαν κανένα φόβο ή περιέργεια και τα αντιμετώπιζα σαν την πιο συνηθισμένη καθημερινή κανονικότητα.
Εικόνα 1: Στον κήπο του σπιτιού μου στα μαύρα χρόνια της κατοχής
Το δρόμο αλλά και την ευρύτερη περιοχή στα Πατήσια, μια από τις καλύτερες συνοικίες της Αθήνας εκείνη την εποχή, χαρακτήριζαν οι μονοκατοικίες, μονώροφες ή διώροφες, δείγματα της αρχιτεκτονικής του μεσοπολέμου με φανερές τις επιρροές των νεωτεριστικών κινημάτων, του απλοποιημένου εκλεκτικισμού, της Art Déco αλλά και του Ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Τα ενδιαφέροντα αυτά σπίτια σύντομα ακολούθησαν τη μοίρα των παλαιότερων νεοκλασικών και έδωσαν τη θέση τους στις πρώτες πολυκατοικίες της αντιπαροχής στις αρχές της δεκαετίας του ‘50.
Μέχρι και τη δεκαετία του ‘40, o μικρός αυτός δρόμος παραδόξως ήταν ασφαλτοστρωμένος, σε αντίθεση με τους γειτονικούς του χωματόδρομους, Γαλβάνη και Γρηγοροβίου, αλλά και με τους πολύ μεγαλύτερους, Δροσοπούλου, Νάξου και Πίνδου, που επίσης βρίσκονταν σε κατάσταση πρωτόγονη, χωρίς άσφαλτο, γεμάτοι λακκούβες, πέτρες και σκόνη. Αυτός ήταν και ο λόγος που σπάνια περνούσαν από κει αυτοκίνητα, δίνοντας την ευχέρεια στους πιτσιρικάδες να ξεσαλώνουν στο κυνηγητό, στο κρυφτό, στο ποδόσφαιρο, ακόμα και στο ευγενές άθλημα του πετροπόλεμου, που είχε ως αποτέλεσμα γάζες, αίμα και ανοιγμένα κεφάλια. Πολύ δημοφιλές στα αγόρια και το “κλέφτες κι αστυνόμοι” όπου στο παιγνίδι οι αστυνομικοί κυνηγούσαν τους κλέφτες, ενώ στην πραγματικότητα κυνηγούσαν τους κομμουνιστές.
Κι άλλα παιγνίδια της εποχής συντελούσαν στην κοινωνικοποίηση των παιδιών της γειτονιάς και στην ανάπτυξη ισχυρών φιλικών δεσμών μεταξύ τους. Οι επιζώντες συνομήλικοί μου θα θυμούνται ασφαλώς πολλά από εκείνα τα “υπαίθρια” παιγνίδια με τα παράξενα ονόματα: “Στα-καμάν”, “Μπιζ”, “Μπερλίνα”, “Πινακωτή-Πινακωτή” καθώς και τα “Αγάλματα”, το “Άναψε μου το κεράκι” και τα παιγνίδια με τους χωμάτινους βόλους ή τα ακριβότερα γυάλινα γκαζάκια. Όσα παιδιά είχαν γαλότσες έβρισκαν διασκεδαστικό το να τσαλαβουτούν κατά τις βροχερές μέρες στις λασπωμένες λακκούβες που γέμιζαν νερό, ενώ άλλα έπαιζαν με τις λεγόμενες “Χάπα-Χούπες” τα δημοφιλή χαρτονάκια που απεικόνιζαν τους ήρωες του ποδοσφαίρου αυτούς τους κυριακάτικους ήρωες που έπαιζαν «για τη φανέλα» τότε που τα γήπεδα δεν είχαν γκαζόν.
Εικόνα 2: Κόντου και Πατησίων
Ανηφορίζοντας στην οδό Κόντου, καθώς μπαίναμε από την οδό Πατησίων, θυμάμαι στα δεξιά το πρώτο γωνιακό κτίριο, με το ζαχαροπλαστείο του Μιλάνου στο ισόγειο, και στη συνέχεια δύο τρία επιβλητικά διώροφα, με πανέμορφες όψεις. Σ’ ένα από αυτά κατοικούσε η οικογένεια Βιντζηλαίου, της περίφημης δυναστείας των πρώτων μεγάλων λουλουδάδων της Αθήνας.
Εικόνες 3α & 3β: Επιβλητικά διώροφα σπίτια, με πανέμορφες όψεις
Αφότου διασχίζαμε την οδό Δροσοπούλου, το δεύτερο σπίτι δεξιά ήταν το πατρικό μου, μια λιτή αστική μονοκατοικία από τις χαρακτηριστικές του μεσοπολέμου, που σώζεται ευτυχώς ακόμα, ανάμεσα σε μεταγενέστερες πολυκατοικίες, χάρη στην επιμονή της αρχιτεκτόνισσας αδερφής μου, ως ένα από τα ελάχιστα δείγματα μίας ξεχασμένης μακρινής εποχής.
Ίσως ένας από τους λόγους για τους οποίους οι γονείς μου επέλεξαν το συγκεκριμένο σπίτι να ήταν η θέση του. Στην περιοχή αυτή κατοικούσαν άνθρωποι της μεσαίας τάξης, πολλοί διανοούμενοι, καλλιτέχνες, εκπαιδευτικοί ακόμα και επιτυχημένοι επιχειρηματίες. Ο πατέρας μου εκπαιδευτικός, δίδαξε στη Μαράσλειο Παιδαγωγική ακαδημία, υπήρξε αντιπρόεδρος του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου και Γενικός διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας.
Εικόνα 4: Σ’ αυτό το σπίτι γεννήθηκα το 1940
Εικόνα 5: H οδός Κόντου το 1958 χωρίς αυτοκίνητα και σήμερα
Στα “πέτρινα” χρόνια, το διπλανό μας σπίτι με τον αριθμό 16, μοντερνιστικό, διώροφο και φωτεινό, φιλοξενούσε ένα σκοτεινό πρόσωπο της Ελληνικής ιστορίας. Μαύρο παλτό, μαύρο καπέλο, μαύρο αυτοκίνητο, μαύρη ψυχή. Το όνομά του: Αναστάσιος Ταβουλάρης (1882-1945). Ιδιότητά του: υπουργός Ασφαλείας, δεξί χέρι του Walter Schimana διοικητή των SS, αρχηγού της Γερμανικής Αστυνομίας και στρατιωτικού διοικητή της χώρας μας από τον Οκτώβριο του 1943 έως τον Οκτώβριο του 1944. Οι ενδιαφερόμενοι για την πλούσια δράση του εν λόγω γείτονα κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής ας ανατρέξουν στη σχετική βιβλιογραφία. Μετά την απελευθέρωση το σπίτι αυτό κατοικήθηκε από την οικογένεια Μούγερ, γνωστή για την παραγωγή των όμορφων παιδικών παπουτσιών.
Δύο σπίτια πιο πάνω, στο νούμερο 20, έμενε ο συμπαθητικός γεράκος με τον μπερέ στο κεφάλι και την ξεθωριασμένη καπαρντίνα, που τον θυμάμαι να ανηφορίζει το σούρουπο, επιστρέφοντας στο σπίτι του, κρατώντας το κεσεδάκι με το γιαούρτι για το λιτό βραδινό του δείπνο. Μόνο αυτή την εικόνα θυμάμαι από τον Παπαδιαμάντη της Ελληνικής ζωγραφικής
Πέρασαν χρόνια πολλά από τότε για να μάθω ότι ο Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης (1881–1955), απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας, μαθητής του Γ. Ιακωβίδη, αφού συνέχισε τις σπουδές του στο Μόναχο μέχρι το 1910, μετακομίζει στο Παρίσι όπου και έρχεται σε επαφή με τα νεωτεριστικά ρεύματα της σύγχρονης ζωγραφικής, εγκαταλείποντας οριστικά τον ακαδημαϊκό ρεαλισμό της Σχολής του Μονάχου. Με την επιστροφή του στην Αθήνα μαζί με τον Κωνσταντίνο Μαλέα, τον Νικόλαο Λύτρα και άλλους, ιδρύει την ομάδα “Τέχνη”, που με την πρώτη έκθεσή της το 1917 ήρθε σε ρήξη με το εικαστικό κατεστημένο της εποχής.
Εικόνες 6&7 : Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης (1881–1955)
Πηγή: Εθνική Πινακοθήκη (http://www.nationalgallery.gr/)
Στο έργο του, το ποτισμένο από το διάχυτο φως των Ιμπρεσιονιστών, μπορεί να διακρίνει κανείς ίχνη και σκιές από τη μελαγχολία του ελληνικού Εξπρεσιονισμού, πράγμα που θα φανεί εντελώς φυσικό σε όποιον μελετήσει την άτυχη και τραγική ζωή αυτού του τόσο αδικημένου μεγάλου ζωγράφου. Στην αυτοβιογραφία του, ο στενός του φίλος ζωγράφος Περικλής Βυζάντιος αναφέρεται στον ομότεχνό του:
Αντίκρυ στον Άγιο Λουκά είναι ένας μικρός δρόμος που οδηγεί στο κενό, η οδός Κόντου. Άμα προχωρήσετε λίγα βήματα, η πολυθόρυβη οδός Πατησίων με τα μπούσια και τα τραμ εξαφανίζεται ολότελα και βρίσκεστε στην ήρεμη ατμόσφαιρα της εξοχής. Στο δεξί του δρόμου, μέσα σ ένα μικρό περιβολάκι όπου ανθίζουν την άνοιξη οι μενεξέδες, κάθεται ένας απαρατήρητος ανθρωπάκος, ο ζωγράφος Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης.
(ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΟΣ: Αυτοβιογραφικές σημειώσεις. Η ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ – ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ 1993). |
Στις αρχές της δεκαετίας του ‘50, παρακολουθήσαμε με δέος, θαυμασμό και κάποια δόση ζήλιας, την ανέγερση της πρώτης “αντιπαροχικής” πολυκατοικίας στη γειτονιά, γωνία Κόντου και Δροσοπούλου. Στο ρετιρέ αυτής της πολυκατοικίας στο διαμέρισμα του φίλου μας του Αλέκου πρωτακούσαμε το εμβληματικό “Rock Around The Clock” σε σαρανταπεντάρι δισκάκι, που σηματοδοτούσε, μαζί με την καθιέρωση του θεσμού της αντιπαροχής, την έναρξη μιας καινούριας εποχής.
Εικόνα 8: Γωνία Κόντου και Δροσοπούλου
Στα τέλη της δεκαετίας, απέναντι από το σπίτι του Τριανταφυλλίδη υψώθηκε η δεύτερη πολυκατοικία της γειτονιάς. Εκεί έμεινε για ένα διάστημα η γνωστή πρωταγωνίστρια του θεάτρου, σκηνοθέτις, συγγραφέας, ενδυματολόγος και θιασάρχης Έλλη Βοζικιάδου (1932-2020). Οι παλιότεροι θα την θυμούνται από τις ερμηνείες της στο Εθνικό Θέατρο, τις συνεργασίες της με το «Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο» του Μάνου Κατράκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, καθώς και για την ίδρυση του δικού της θεάτρου: “ΘΥΜΕΛΗ – ΕΛΛΗΣ ΒΟΖΙΚΙΑΔΟΥ”.
Εικόνα 9: ‘Ελλη Βοζικιάδου
Πηγή: https://www.naftemporiki.gr/
Από τον χώρο του θεάτρου και η εξαιρετική ηθοποιός και καλή φίλη Υβόνη Μαλτέζου, που πρόσφατα μου ανέφερε ότι για ένα διάστημα κατοικούσε και εκείνη στην οδό Κόντου. Τότε δεν την γνώριζα, την θαύμασα αργότερα στο “Τραμ το τελευταίο” στο Ελεύθερο Θέατρο, ως Κατερίνα στο πλευρό του Μικρού Ήρωα – Γιώργου Θαλάσση και του Σπίθα που τον ενσάρκωνε ο αξέχαστος Γιώργος Σαμπάνης. Τον Σαμπάνη, μερικά χρόνια μικρότερό μου, τον θυμάμαι να παίζει με την παρέα του στην οδό Δροσοπούλου.
Εικόνα 10: Η Υβόνη πανέμορφη
Στη Δροσοπούλου επίσης μπορούσες να συναντήσεις τον Άλκη Ακύλα, μια περίεργη γεροντική φιγούρα με μαύρη μπέρτα, μπερέ και μακριά άσπρα μαλλιά. Το πραγματικό του όνομα: Αχιλλέας Μαδράς. Για πολλούς υπήρξε ο Γενάρχης του ελληνικού κινηματογράφου. Για κάποιους άλλους ήταν μορφή αμφιλεγόμενη και πολυσυζητημένη.
Εικόνα 11: Ο Αχιλλέας Μαδράς, γνωστός και ως Άλκης Ακύλας
Πηγή: https://www.timesnews.gr
Συνεχίζοντας τον περίπατο προς τα πάνω, φτάνουμε στην οδό Νάξου.
Εικόνα 12: Γωνία Κόντου και Νάξου
Στη γωνία Κόντου και Νάξου, αριστερά, υπήρχε ένα Δημοτικό σχολείο. Στο διπλανό σπίτι μετά το σχολείο, επί της Νάξου, έμενε ο Παντελής, ένα συνομήλικό μου παιδί αδύνατο, ψηλό, με ευγενικά χαρακτηριστικά. Γνωριστήκαμε το 1952, γίναμε φίλοι και σύντομα ανακαλύψαμε τη μαγεία του κινηματογράφου, όντας τακτικοί θαμώνες στη θερινή ΗΛΕΚΤΡΑ στην οδό Πατησίων. Παράλληλα αρχίσαμε ν’ ακούμε με πάθος μουσική και να γνωρίζουμε τον Elvis, την jazz, τα ρεμπέτικα, τον Μάνο, τον Μίκη αλλά και τον Ρίτσο, τον Σεφέρη, τον Λειβαδίτη, τον Ελύτη, τον Εμπειρίκο.
Με το που τελειώσαμε το σχολείο, εγώ μπήκα στο Πολυτεχνείο, στην Αρχιτεκτονική, ενώ ο Παντελής Βούλγαρης, πιστός στην αγάπη του για τη μεγάλη οθόνη, σπούδασε στη σχολή Σταυράκου και δικαιώθηκε, όταν πια ως σκηνοθέτης έσπρωξε τον ελληνικό κινηματογράφο μπροστά, με ταινίες που αγαπήθηκαν όπως Το Προξενιό της Άννας, τα Πέτρινα Χρόνια, η Μικρά Αγγλία, Το Τελευταίο Σημείωμα. Ταινίες τίμιες, ντόμπρες, χωρίς φιοριτούρες και μεγαλοστομίες, με επίκεντρο πάντα τον άνθρωπο, ίσως επηρεασμένος από τον Ιταλικό Νεορεαλισμό αλλά και από τα διδάγματα των μεγάλων σκηνοθετών του καλού Αμερικανικού κινηματογράφου.
Εικόνα 13: 1958 Με τον Παντελή Βούλγαρη τελειώνοντας το σχολείο
Πρόσφατα, έπειτα από εβδομήντα σχεδόν χρόνια φιλίας, ψάχνοντας στα αρχεία μου, βρήκα μια παλιά συνέντευξη του Παντελή:
Κουβεντιάζαμε με τον φίλο μου τον Κώστα Γκιζελή έναν αρχιτέκτονα, τις ταινίες εκείνης της εποχής όπως το Μπεν-Χουρ κλπ., και καθόμασταν στα σκαλιά του σπιτιού του στην οδό Κόντου κι όποιος πέρναγε τον μαρκάραμε και κάναμε μια χαρακτηρολογία πρόχειρη, αυτός είναι λογιστής, αυτός οικογενειάρχης κλπ.
(Από συνέντευξη του ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ στο περιοδικό ΠΡΟΣΩΠΑ-Ιανουάριος 1986). |
Δίπλα από το δημοτικό σχολείο, ανεβαίνοντας την Κόντου αριστερά, σ’ ένα μονώροφο σπίτι με κήπο έμενε ένας ακόμα καλός φίλος, ο Γιάννης Μπανιάς (1939-2012), πολιτικός μηχανικός, άνθρωπος δραστήριος, με ξεχωριστό χιούμορ και σπάνιο ήθος, αγωνιστής, που πάλεψε σ’ όλη του τη ζωή για τα ιδανικά και την ανανέωση της ελληνικής Αριστεράς. Διετέλεσε Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ εσωτερικού από το 1982 έως το 1988, ίδρυσε το «ΚΚΕ εσωτερικού – Ανανεωτική Αριστερά», το οποίο μετονομάστηκε σε ΑΚΟΑ, και εξελέγη βουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ το 2007.
Εικόνα 14: ο Γιάννης Μπανιάς
Απέναντι ακριβώς από το σπίτι του Μπανιά, Κόντου 30, έβλεπες συχνά παρκαρισμένη μια Vespa.. Ήταν ίσως το πρώτο σκούτερ που έβλεπα τότε και με εντυπωσίαζε όσο και ο ιδιοκτήτης του. Άνθρωπος όμορφος, με φινέτσα και εξαιρετικό ντύσιμο, ο Φώτης Πολυμέρης (1920-2013), τραγουδιστής με σπάνια φωνή bellcanto, αλλά και συνθέτης πολλών τραγουδιών του, έγραψε ιστορία στο χώρο του λεγόμενου ελαφρού τραγουδιού. Μαζί με τον Γούναρη και τον Μαρούδα, την Δανάη Στρατηγοπούλου και την Βέμπο μας άφησαν ένα σωρό ανεπανάληπτες ερμηνείες σε πανέμορφα τραγούδια του Σουγιούλ, του Βέλλα, του Γιαννίδη, γεμάτα συγκίνηση και νοσταλγία.
Εικόνα 14: Ο Φώτης Πολυμέρης
Πηγή: http://fotispolimeris.gr
Εικόνα 15: “Το βεσπάκι, το κορίτσι μου και εγώ, 1956”
Πηγή: http://fotispolimeris.gr
Ο Φώτης Πολυμέρης θυμάται:
Το σπίτι το είχα αγοράσει με τις οικονομίες του πατέρα μου και τις δικές μου, στην οδό Κόντου, στον Άγιο Λουκά στα Πατήσια. Το σπίτι αυτό ήταν κτίσμα πενηντάχρονο αλλά γερό, με κήπο στο βάθος και ένα ωραίο δωμάτιο στην ταράτσα. Με προθάλαμο, σαλόνι μεγάλο και τρεις κρεβατοκάμαρες. Όταν κάποτε το επισκεύασα, τραγουδούσα τρία χρόνια να το ξεπληρώσω. Αυτό το αριστούργημα το πούλησε από πείσμα ο πατέρας μου για χίλιες λίρες.
(ΦΩΤΗΣ ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ: Των αναμνήσεων η λιτανεία – Εκδόσεις Άγκυρα). |
Αυτές ήταν μερικές από τις αναμνήσεις της καθημερινής μου ζωής σ’ έναν μικρό Αθηναϊκό δρόμο όπου έζησα εικοσιεφτά ολόκληρα χρόνια. Τον ζοφερό Απρίλη του ’67 μετακομίσαμε σε διαμέρισμα, σχετικά κοντά, στην ίδια πάντα περιοχή. Όμως ένα κομμάτι του εαυτού μου έμεινε για πάντα εκεί, στην παλιά μου γειτονιά, χωρίς να ξεχνώ ποτέ τους αγαπημένους παιδικούς μου φίλους, αυτούς που ζήσαμε τόσα χρόνια μαζί και δεν βρίσκονται πια κοντά μας.
Αναφορά λήμματος
Γκιζελής, Κ. (2021) Ενας μικρός δρόμος στα Πατήσια: αναμνήσεις από πρόσωπα και σπίτια της οδού Κόντου, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/οδός-κόντου-στην-κυψέλη/ , DOI: 10.17902/20971.105
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΟΣ: Αυτοβιογραφικές σημειώσεις. Η ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ – ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ 1993
- Από συνέντευξη του ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ στο περιοδικό ΠΡΟΣΩΠΑ-Ιανουάριος 1986
- ΦΩΤΗΣ ΠΟΛΥΜΕΡΗΣ: Των αναμνήσεων η λιτανεία – Εκδόσεις Άγκυρα