Δημόσιος χώρος και κινήματα της πόλης: εύρος, περιεχόμενο και πρακτικές
2015 | Δεκ
Το πρόβλημα της έλλειψης δημόσιων χώρων και κυρίως χώρων πρασίνου δεν είναι καινούργιο. Τα γνωστά προβλήματα της αθηναϊκής πολεοδομίας και του τρόπου ανάπτυξης της πόλης δεν επέτρεψαν τη διαμόρφωση μιας «ευρύχωρης» πόλης. Τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά αρνητικά για την ποιότητα ζωής και το αστικό περιβάλλον. Το 1997 η Αθήνα διέθετε περίπου 2,5 τ.μ. χώρων πρασίνου ανά κάτοικο έναντι 7 τ.μ. που είναι ο μέσος όρος των ευρωπαϊκών πόλεων (Gianniris 2013). Το θέμα ήρθε στη δημοσιότητα και έγινε πολιτικό μέσα από τη δράση δεκάδων οργανώσεων και συλλογικοτήτων της πόλης μόλις τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Σε αυτό το διάστημα ο χαρακτήρας του συνόλου σχεδόν των δημόσιων ή αδόμητων χώρων της πόλης βρέθηκε σε κίνδυνο, καθώς οι χώροι αυτοί εντάχθηκαν σε σχέδια «αξιοποίησης» από φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Υπήρξε, ωστόσο, και ανάπτυξη συλλογικών δράσεων για την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα, την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και τη δημιουργία κοινών χώρων, οι οποίες σημείωσαν αρκετές επιτυχίες. Στον χάρτη (υπο κατασκευή) αποτυπώνονται 154 περιοχές στις οποίες οι δημόσιοι και ελεύθεροι χώροι αποτέλεσαν επίκεντρο ανάπτυξης ποικίλων συλλογικών δράσεων τα τελευταία 15 χρόνια. Τα κινήματα της πόλης προέταξαν τις αξίες χρήσης έναντι των ανταλλακτικών αξιών, τη σημασία της ποιότητας ζωής έναντι μιας μη βιώσιμης ανάπτυξης και αποτέλεσαν κατά κάποιο τρόπο τους αγώνες για το «δικαίωμα στην πόλη». Σημαντικά ορόσημα στην εξέλιξη των δράσεων των κινημάτων της πόλης αποτέλεσαν αφενός οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 και αφετέρου η τρέχουσα διαχείριση της κρίσης.
Οι κινητοποιήσεις για την προστασία και τη διεκδίκηση δημόσιων χώρων πέρασαν από διάφορα στάδια τα οποία σχετίζονται αφενός με τη σύσταση, τη δράση, τη δικτύωση, τα αιτήματα και τις πρακτικές των ίδιων των κινημάτων της πόλης και αφετέρου με το πολιτικό περιβάλλον εντός του οποίου αναπτύσσεται η κάθε δράση. Θα μπορούσαμε να διακρίνουμε τέσσερις φάσεις ανάπτυξης των κινημάτων της πόλης για τους δημόσιους χώρους:
- α. το πρώιμο στάδιο που διαρκεί μέχρι τα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’90
- β. τη φάση συγκρότησης του κινήματος για την αντιμετώπιση των συνεπειών συρρίκνωσης των δημόσιων χώρων της πόλης εξαιτίας των έργων που σχετίζονταν με τους Ολυμπιακούς Αγώνες
- γ. τη φάση ανανέωσης και εμπλουτισμού του κινήματος τόσο με την είσοδο νέων συλλογικοτήτων όσο και με τον εμπλουτισμό του ρεπερτορίου δράσης και
- δ. την περίοδο των μνημονίων κατά την οποία, αφενός, οι πολιτικές εμπορευματοποίησης των δημόσιων χώρων εντατικοποιούνται και, αφετέρου, η δράση των κινημάτων μειώνεται.
Στην πρώτη –πρώιμη– περίοδο ανάπτυξης των κινημάτων της πόλης έχουμε την ανάπτυξη δράσεων σε διάφορα σημεία της πόλης, με βασικά χαρακτηριστικά την αντίδραση απέναντι σε σχέδια ιδιωτικοποίησης δημόσιων χώρων και ανάπτυξης μεγάλων επενδύσεων ή την προστασία συγκεκριμένων χώρων, χωρίς ωστόσο να υπάρχει συνείδηση της ενότητας των αγώνων και ανάπτυξη μιας αντίστοιχης δικτύωσης και συντονισμού. Έτσι, οι αγώνες έχουν κατακερματισμένο και αποσπασματικό χαρακτήρα.
Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και μετά την ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 τα δεδομένα αλλάζουν ριζικά. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες έδωσαν στο κράτος την ευκαιρία για μια ευρεία καταπάτηση όλων των κανόνων και ρυθμίσεων που προστάτευαν τους δημόσιους χώρους (Τότσικας 2004). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι τοπικές ομάδες και οργανώσεις να συνειδητοποιήσουν ότι η προστασία των δημόσιων χώρων δεν είναι ένα ζήτημα που αφορά το επίπεδο της γειτονίας, αλλά το σύνολο της πόλης και προχώρησαν στη δημιουργία δικτύων και οργάνων συντονισμού των κινηματικών οργανώσεων και στην ανάπτυξη κοινών δράσεων. Οι οργανώσεις που κινητοποιούνται είναι μοιρασμένες μεταξύ αυτών που έχουν άτυπη μορφή (επιτροπές ή πρωτοβουλίες κατοίκων) και αυτών που έχουν νομική υπόσταση (κυρίως σύλλογοι). Τα μέλη των οργανώσεων –και κυρίως τα οργανωτικά τους στελέχη– έχουν συχνά υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και σε αρκετές περιπτώσεις υψηλή γνώση σε θέματα πόλης (Καβουλάκος 2009). Τα αιτήματα αφορούν κυρίως την προστασία των υπάρχοντων δημόσιων και ελεύθερων χώρων και λιγότερο τη δημιουργία νέων. Η συχνότητα των συλλογικών δράσεων αυξάνει σταδιακά και κορυφώνεται το 2003 –ένα χρόνο πριν του Ολυμπιακούς Αγώνες. Οι πιο συχνές δράσεις είναι οι συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, οι λαϊκές συνελεύσεις, οι πορείες και οι δημόσιες ομιλίες. Στην αποτελεσματικότητα των δράσεων συνέβαλαν σημαντικά οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), το οποίο είχε διαμορφώσει μια σχετική θετική νομολογία (Kαβουλάκος 2013). Στο τέλος της περιόδου αυτής τα κινήματα της πόλης είχαν επιτύχει, εκτός από τη διάσωση αρκετών δημόσιων και ελεύθερων χώρων, τη διεύρυνση της πολιτικής τους απήχησης. Στις δημοτικές εκλογές του 2006 το ζήτηματα των ελεύθερων χώρων αποκτά κεντρικό χαρακτήρα σε πολλά προγράμματα δημοτικών παρατάξεων, ενώ στην Αττική εκλέγονται κάποιοι δήμαρχοι που έχουν υιοθετήσει τις θέσεις των κινημάτων (Gianniris 2013).
Σταδιακά, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, νέες ομάδες και συλλογικότητες ξεκινούν να οργανώνουν δράσεις σχετικές με τους δημόσιους χώρους, ενώ το ρεπερτόριο δράσης εμπλουτίζεται με νέες δυναμικές και δημιουργικές μορφές, όπως οι καταλήψεις δημόσιων χώρων και η αυτοδιαχείρισή τους (Petropoulou 2010). Oι περισσότερες από τις νέες ομάδες και συλλογικότητες προέρχονται από τον ελευθεριακό χώρο. Πρόκειται για άτυπες ομάδες, οι οποίες λειτουργούν στη βάση της γειτονιάς, συχνά γύρω από κάποιο στέκι στο οποίο αναπτύσσονται πολλαπλές πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες και είναι άτυπα και χαλαρά δικτυωμένες μεταξύ τους. Τα μέλη τους προέρχονται κυρίως από την νεολαία. Οι ομάδες αυτές επιλέγουν συχνότερα αντισυμβατικές μορφές δράσης. Οι συγκρούσεις με τις δυνάμεις καταστολής γίνονται σχετικά συχνότερες, ενώ οι καταλήψεις και η δημιουργία αυτοδιαχειριζόμενων δημόσιων χώρων αποτελούν δράσεις που αλλάζουν, εδώ και τώρα, τη μορφή της πόλης και τη ζωή σε αυτή, χωρίς τη μεσολάβηση του τοπικού ή κεντρικού κράτους.
Η έλευση της κρίσης και η πολιτική των μνημονίων άλλαξε το τοπίο. Από τη μια, η κρίση χρισημοποιείται ως ευκαιρία για τις πολιτικές ελίτ και τους επιχειρηματίες. Με το πρόσχημα της επείγουσας ανάγκης για ιδιωτικές επενδύσεις, ο λόγος των κινημάτων απονομιμοποιείται και η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων χώρων παρουσιάζεται ως τρόπος αντιμετώπισης της ύφεσης και της ανεργίας. Από την άλλη, εμφανίζεται σημαντική μείωση της δράσης των κινημάτων για τους ελεύθερους χώρους (Gianniris 2013), η οποία σε ένα βαθμό μπορεί να αποδοθεί στο γεγονός ότι οι οργανώσεις των κινημάτων της πόλης στράφηκαν σε δράσεις που στόχευαν στην αντιμετώπιση της κρίσης, όπως η δημιουργία και λειτουργία εναλλακτικών χώρων: κοινωνικά φαρμακεία, παντοπωλεία, τράπεζες χρόνου, κοινωνικά φροντιστήρια, συλλογικές κουζίνες, δράσεις χωρίς μεσάζοντες κ.ά. Ταυτόχρονα, η δικτύωση των οργανώσεων που ασχολούνταν με το θέμα αδράνησε, ενώ αντίθετα ενισχύθηκε ο ρόλος του ΣΥΡΙΖΑ που, στη διάρκεια της κρίσης, πολλαπλασίασε την εκλογική του δύναμη και έγινε διαδοχικά αξιωματική αντιπολίτευση και βασικός κυβερνητικός εταίρος.
Αναφορά λήμματος
Καβουλάκος, K. I. (2015) Δημόσιος χώρος και κινήματα της πόλης: εύρος, περιεχόμενο και πρακτικές, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/δημόσιος-χώρος-και-κινήματα-της-πόλης/ , DOI: 10.17902/20971.5
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Καβουλάκος Κ-Ι (2013) Κινήματα και δημόσιοι χώροι στην Αθήνα: χώροι ελευθερίας, χώροι δημοκρατίας, χώροι κυριαρχίας. Στο: Κανδύλης Γ, Μαλούτας Θ, Πέτρου Μ, κ.ά. (επιμ.), Το κέντρο της Αθήνας ως πολιτικό διακύβευμα, Αθήνα: ΕΚΚΕ, σσ 237–256.
- Καβουλάκος Κ-Ι (2009) Προστασία και διεκδίκηση δημόσιων χώρων: Ένα κίνημα της πόλης στην Αθήνα του 21ου αιώνα. Στο: Εμμανουήλ Δ, Ζακοπούλου Έ, Καυτατζόγλου Ρ, κ.ά. (επιμ.), Κοινωνικοί και Χωρικοί Μετασχηματισμοί στην Αθήνα του 21ου Αιώνα, Αθήνα: ΕΚΚΕ, σσ 387–426.
- Τότσικας Π (2004) Η άλλη όψη της Ολυμπιάδας 2004. Αθήνα: ΚΨΜ.
- Gianniris E (2013) Rethinking the local and horizontal characteristics of the green and open space city movements in Athens. Facts and perspectives for a regional radical think network. In: Mataroa Summer Seminar: Against Crisis, for the Commons, Ikaria.
- Petropoulou C (2010) From the December Youth Uprising to the rebirth of urban social movements: a space–time approach. International Journal of Urban and Regional Research, Wiley Online Library 34(1): 217–224.