Η Αθήνα πολυκατοικιοποιούμενη, 1955-1970
2023 | Δεκ
Εισαγωγικά
Για να γραφτεί η ιστορία φαινομένων μαζικής και πολυκεντρικής παραγωγής κατοικίας, μιας παραγωγής που καθοδηγούν πολλές μικρές ή και μεσαίες ιδιωτικές δραστηριότητες —και όχι η κρατική μέριμνα ή μεγάλες κεφαλαιοκρατικές επενδύσεις—, η περιπτωσιολογία μπορεί να είναι χρήσιμη αλλά δεν επαρκεί. Αναμφίβολα, ελλείψει ενός συγκεντροποιημένου αρχείου, οι μελέτες περίπτωσης, ανοίγουν δρόμους για την κριτική προσέγγιση σημαντικών πτυχών τέτοιων φαινομένων. Ιστορικοί της αρχιτεκτονικής και της πόλης που εστιάζουν στην κατοικία, όπως οι Gaia Caramellino, Filippo de Pieri, και Yael Allweil έχουν επιχειρήσει τα τελευταία χρόνια τέτοιες ‘μικροϊστορικές’ προσεγγίσεις, καταδεικνύοντας τη ευρετική δύναμή τους (De Pieri 2013; Allweil 2017; Caramellino 2019: 294-315; Μelsens et al 2022). Για την ιστορία της παραγωγής κατοικίας αλλά και αστικού χώρου μέσω του αντιπραγματισμού της αντιπαροχής που επικράτησε στη μεταπολεμική Ελλάδα, εδραιώνοντας την Αθηναϊκή πολυκατοικία στον αστικό ιστό, έχει καταδειχθεί ότι οι μελέτες περίπτωσης ανατρέπουν κυρίαρχες θεωρήσεις όχι μόνο του φαινομένου, ως μιας υποτιθέμενα αποκλειστικά από-τα-κάτω, ανώνυμης διαδικασίας αλλά και γενικότερα της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής (Kalfa και Alifragkis 2022, Kalfa και Theodosis 2022).
Ωστόσο, η κατοικία είναι ένα ζήτημα ποσοτικό (Allweil 2022), Ο εντοπισμός των μοτίβων δράσης ενός εύρους «παραγωγών», αλλά και της χωρικής εξέλιξης οικιστικών φαινομένων όπως η πολυκατοικία της αντιπαροχής, είναι εφικτή μόνο μέσα από ποσοτικές, μακρό-ιστορικές καταγραφές. Σε αυτήν την κατεύθυνση, πολύπτυχες καταγραφές από Ομάδες Προφορικής Ιστορίας που δουλεύουν στη βάση της γειτονιάς ή της πόλης, εξιστορούν μια περισσότερο ολοκληρωμένη, συλλογική, και από από-τα-κάτω ιστορία [history from below] των σύνθετων μηχανισμών αστικοποίησης. Επιπλέον, άλλα εργαλεία, που έχουν δοκιμαστεί στην ιστορική μελέτη της ‘ανώνυμης’ αρχιτεκτονικής, όπως οι τυπολογικές αναλύσεις, έχουν εμπλουτίσει τη σχετική γνώση μας (Paschou 2008; Woditsch 2018).
Περισσότερο πρόσφατες προσεγγίσεις που αξιοποιούν μεγάλες ποσότητες δεδομένων και ανάλυσης και χαρτογράφησης αυτών με εργαλεία γεωπληροφορικής (GIS), προσφέρουν νέες, πολύτιμες, προοπτικές στην ερμηνεία μαζικών χωρικών, κοινωνικό-οικονομικών αλλά και τυπολογικών μετασχηματισμών. Η πρωτότυπη έρευνα που παρουσιάζεται εδώ, είναι ένα πρώιμο δείγμα των πολλαπλών δυνατοτήτων που προκύπτουν από τη γεωκωδικοποίηση και ανάλυση μιας σχετικά μεγάλης ποσότητας δεδομένων που αφορούν στη μεταπολεμική πολυκατοικία στην Αθήνα.
Πηγές και παραδοχές
Βασική πηγή για αυτήν την ερευνητική προσπάθεια υπήρξαν οι δημοσιευμένες ‘εγκριθείσες άδειες ανέγερσης οικοδομών’, στις οικονομικές εφημερίδες Ναυτεμπορική και Εξπρές. Η έρευνα μελέτησε και αξιοποίησε τα δεδομένα των δημοσιευμένων σε αυτές τις δύο εφημερίδες αδειών για ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα, που αφορούσαν στο Πολεοδομικό Γραφείο Αθηνών και Προαστίων για τις χρονιές 1955, 1960, 1965 και 1970 [1] .
Εικόνες 1 & 2: Άποψη της Αθήνας το 1969
Πηγή: Προσωπικό αρχείο του Αριστείδη Ρωμανού. Η ψηφιοποίηση του αρνητικού (φιλμ) έγινε από τον Μπάμπη Λουϊζίδη στο Εργαστήριο Τεκμηρίωσης για την Αρχιτεκτονική και την Πόλη της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ. Αναπαράγεται με άδεια της Μαρίας Ρωμανού.
Αν και η επιλογή των συγκεκριμένων ετών είναι βασικά αυθαίρετη —προκύπτοντας από τη διαπίστωση ότι το πρώτο πληρέστερο αρχείο εμφανίζεται το 1955, και η βάση της πενταετίας είναι μια ικανή χρονική απόσταση για να καταγραφούν συνέχειες και τομές—, επισημαίνεται ότι όλες οι χρονιές εμφανίζουν σχετική αύξηση στην παραγωγή πολυκατοικιών (Γράφημα 1 & 2)
Γράφημα 1: Νέες πολυκατοικίες ανά χρονιά (σε Αθήνα, Προάστια και Πειραιά)
Πηγή: Συνδυαστική εξέταση στοιχείων από: α. Επετηρίδες ΕΛΣΤΑΤ, β. αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές, γ. Στατιστική Υπηρεσία Υπουργείου Δημοσίων Έργων, δ. Εφημερίδα Το Βήμα, 5/9/1963
Γράφημα 2: Ποσοστό πολυκατοικιών επί του συνόλου οικοδομών
Πηγή: Συνδυαστική εξέταση στοιχείων από: α. Επετηρίδες ΕΛΣΤΑΤ, β. αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές, γ. Στατιστική Υπηρεσία Υπουργείου Δημοσίων Έργων, δ. Εφημερίδα Το Βήμα, 5/9/1963
Από το συνολικό αριθμό των 2.740 αδειών για πολυκατοικίες που δημοσιεύτηκαν τις τέσσερις αυτές χρονιές, 2.712 ήταν χαρτογραφήσιμες. Καταγράψαμε την ημερομηνία δημοσίευσής τους (συνηθέστερα, μια ή μερικές μέρες μετά από την ημερομηνία έκδοσης της άδειας), το όνομα αδείας (που αφορά είτε στην ιδιοκτησία που αναθέτει το έργο, είτε στον/ους κατασκευαστή/ές), τη διεύθυνση, και τα ονόματα των αρχιτεκτόνων ή πολιτικών μηχανικών που υπογράφουν τις άδειες. Στη συνέχεια, οι υπογράφοντες μηχανικοί εντοπίστηκαν στα μητρώα του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, και καταγράψαμε επίσης την ειδικότητά τους (αρχιτέκτονας / πολιτικός μηχανικός) και το έτος απόκτησης της άδειας επαγγέλματος. Στοιχεία αναφορικά με το κόστος και τον όγκο της οικοδομής δεν απαντώνται σταθερά σε όλες τις δημοσιευμένες άδειες και για αυτό δεν λήφθηκαν υπόψη.
Στη διάρκεια αυτής της έρευνας έπρεπε να γίνουν ορισμένες παραδοχές. Πρώτα από όλα, κρίθηκε ότι τα όποια κενά/παραλείψεις στη δημοσίευση αδειών είναι τυχαία και συνεπώς δεν αλλοιώνεται η εξαγωγή συμπερασμάτων αναφορικά με τις τάσεις εξάπλωσης, το προφίλ των οικοδομικών επιχειρήσεων κλπ. Δεύτερον, στη μακροσκοπική εξέταση της εξάπλωσης των πολυκατοικιών (στην κλίμακα του λεκανοπεδίου της Αττικής, πλην Πειραιά) κρίθηκε ότι η διακριτή σήμανση των εγγραφών εκείνων για τις οποίες δεν είναι γνωστά στοιχεία για την ακριβή θέση του οικοδομήματος δεν είναι απαραίτητη. Για τις περιπτώσεις που δεν αναφέρεται ο αριθμός της οδού (507 περιπτώσεις, δηλ. περί το 18,7% του συνόλου των χαρτογραφημένων εγγραφών), η θέση ορίστηκε αυθαιρέτως στο μέσο της αναφερόμενης οδού, εκτός εάν αναφερόταν άλλο δηλωτικό θέσης επί της οδού (π.χ. ‘τέρμα Πατησίων’). Για τις εικοσιέξι περιπτώσεις (0,96% του συνόλου) στις οποίες γνωστή ήταν μόνο η περιοχή (π.χ. Λυσιατρείο), η θέση ορίστηκε κατ’ εκτίμηση εντός της αναφερόμενης περιοχής (π.χ. σε κεντρικές οδούς). Οι λίγες μετονομασίες που έγιναν σε διάφορες οδούς από το 1955 μέχρι σήμερα διασταυρώθηκαν μέσω βιβλιογραφικών πηγών και πληροφοριών που αναρτούν πρωτοβουλίες πολιτών ή οι διάφορες δημοτικές αρχές στο διαδίκτυο [2].
Τρίτον, υποθέτουμε ότι η χαρτογράφηση των δεδομένων από τις ‘εγκριθείσες άδειες’ μπορεί να αποδώσει αρκετά καλά την πραγματική εξέλιξη του δομημένου περιβάλλοντος, παρότι κάποιες από τις ‘εγκριθείσες άδειες’ ενδέχεται να μην οικοδομήθηκαν ποτέ. Θεωρoύμε ότι, όπως προτείνουν οι επετηρίδες της ΕΛΣΤΑΤ, ‘αι πραγματικαί αποπερατώσεις δεν απέχουσι των εκδοθεισών αδειών’ (Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας, 1954: 92). Εξάλλου, όπως φαίνεται στον χάρτη 1, η γεωγραφική διασπορά των πολυκατοικιών που καταγράψαμε, συμφωνεί με τις αποτυπώσεις του Γραφείου Δοξιάδη, το 1973, για το Χωροταξικό Σχέδιο και Πρόγραμμα Περιοχής Πρωτευούσης (Γραφείο Δοξιάδη, 1976).
Χάρτης 1: Η πολυκατοικία, κυρίαρχος τύπος της κατοίκησης για τη μεσαία τάξη της περιόδου
Πηγή: Γραφείο Δοξιάδη, 1976; ανασχεδιασμός από την Κ. Κάλφα.
Τέλος, κάναμε υποθέσεις σχετικά με τους μηχανισμούς παραγωγής και τρόπους χρηματοδότησης των διαφόρων πολυκατοικιών, μέσω έρευνας σε άλλους τομείς, καθώς το αρχείο ‘εγκεκριμένων αδειών’ δεν επέτρεπε σαφή συμπεράσματα. Συγκεκριμένα, η διασταύρωση των δεδομένων του παραχθέντος αρχείου αφενός με προφορικές μαρτυρίες, αφετέρου με την έρευνα σε σχετικές αγγελίες και διαφημίσεις οικοδομικών επιχειρήσεων της περιόδου, επιτρέπει την κατάταξη των εγγραφών σε «πιθανά ναι» (αντιπαροχή) και «άγνωστο» [3].
Γεωγραφική διασπορά: βασικές διαπιστώσεις
Η μεταπολεμική εξάπλωση της πολυκατοικίας στον πολεοδομικό ιστό της Αθήνας ακολούθησε τις κατευθύνσεις που είχαν χαραχθεί κατά την πρώτη εμφάνιση του κτιριακού τύπου στην περίοδο 1925-1941. Ειδικότερα, η πύκνωση σε κεντρικές και περιζήτητες περιοχές και συγκεκριμένα, στο τόξο που είχε επισημάνει ο Μανόλης Μαρμαράς για τη γεωγραφική διασπορά της αστικής πολυκατοικίας του μεσοπολέμου, οριζόμενο από τις οδούς Βασ.Κωνσταντίνου-Βασ.Σοφίας-Πανεπιστημίου-Πατησίων (Μαρμαρας, 1991:113), αντανακλούσε αλλά και επέτεινε τον χωροκοινωνικό διαχωρισμό της Αθήνας, ήδη εγκατεστημένο από τα μέσα του 19ου αιώνα μεταξύ ανατολικών και δυτικών συνοικιών με όριο τον νοητό άξονα Αιόλου-Πατησίων (Καρύδης, 2015) (Χάρτης 2α)
Χάρτης 2α: Γεωγραφική διασπορά αδειών πολυκατοικιών σε Αθήνα και προάστια (1955, 1960, 1965, 1970)
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Πράγματι, σε αντίθεση με την εκτεταμένη ανατολική ανάπτυξη, η δυτική ανάπτυξη παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό περιορισμένη στον άξονα της λεωφόρου Αχαρνών μέχρι το 1965, όταν παρουσιάστηκε μια γραμμική επέκταση των πολυκατοικιών κατά μήκος της Λιοσίων (Χάρτης 2β).
Χάρτης 2β: Γεωγραφική διασπορά αδειών πολυκατοικιών στο Δήμο Αθηναίων (1955, 1960, 1965, 1970)
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Οι χάρτες ανέδειξαν επίσης ότι η ανάπτυξη του τομέα των πολυκατοικιών καθοδηγείται όχι μόνο από τις πρωτοβουλίες των διαφόρων μικρών ιδιοκτητών γης και των μικρών κατασκευαστικών επιχειρήσεων στην ελεύθερη αγορά, όπως ίσως αναμένεται, αλλά και από κρατικές παρεμβάσεις στη βάση των προαναφερθεισών ανισομερών αναπτυξιακών κατευθύνσεων, οι οποίες, αυτονόητα, διαμόρφωσαν τις τιμές της γης στην πόλη (Χάρτης 3 και 4). Χαρακτηριστική είναι η στρατηγική χωροθέτηση τόσο του Χίλτον Αθηνών όσο και της Αμερικανικής Πρεσβείας στη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, στα τέλη του 1950, αρχές 1960, που λειτούργησαν ως κτίρια-σύμβολα της εισαγωγής στη χώρα της Αμερικανικής καταναλωτικής κουλτούρας και των νέων στεγαστικών προτύπων της μεσαίας τάξης (Wharton, 2004) , και πυροδότησαν την ανάπτυξη πολυκατοικιών στην άμεση περιοχή. Αυτές οι αναπτύξεις έβαλαν τέλος σε σχεδιασμούς κοινωνικής στέγασης στην περιοχή, όπως η σχεδιαζόμενη παροχή οικοπέδου, κρατικής ιδιοκτησίας, στην οδό Ραβινέ (Χίλτον) για τη στέγαση σαράντα οικογενειών αστέγων δημοσίων υπαλλήλων, το οποίο αντίθετα αξιοποιήθηκε παρανόμως από ιδιώτες—μεταξύ των οποίων ο τότε Υφυπουργός Οικισμού Εμμανουήλ Κεφαλογιάννης—, το 1959, μέσω του μηχανισμού της αντιπαροχής (εφημερίδα Μακεδονία, 1961).
Χάρτης 3: Xάρτης τιμών γης το 1952
Πηγή: Υπουργείο Δημοσίων Έργων, Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών, 1965
Χάρτης 4: Xάρτης τιμών γης το 1964
Πηγή: Υπουργείο Δημοσίων Έργων, Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών, 1965
H μεταπολεμική ανάπτυξη παρέμεινε, κατά κύριο λόγο, γραμμική κατά μήκος κεντρικών λεωφόρων ή οδών κομβικής σημασίας, όπου η προσβασιμότητα και ορατότητα αύξανε την ζήτηση για εντατικότερη εκμετάλλευσή της γης αλλά και βέβαια όπου η ανάπτυξη καθορίστηκε και από τις κείμενες διατάξεις (ειδικά ΓΟΚ 1955 και Β.Δ. 30-08-1955 «Περί όρων δομήσεως εν Αθήναις», ΦΕΚ 249/Α/1955) βάσει των οποίων, μεγαλύτερο πλάτος οδού επέτρεπε μεγαλύτερο ύψος οικοδομής επί της γραμμής δόμησης. Η εξάπλωση και επικράτηση των πολυκατοικιών προς νότο, είναι χαρακτηριστική για το πώς η Λεωφόρος Συγγρού, η χάραξη της οποίας έγινε, όπως είναι γνωστό, στα τέλη του 19ου αιώνα, ενώνοντας την Αθήνα με τις μεγαλοαστικές «εξοχές» της, τα Φάληρα (Παλαιό και Νέο), «καθοδήγησε» την ανάπτυξη των πολυκατοικιών στις γειτονικές περιοχές: από την περιοχή Μακρυγιάννη (η οποία επισημαίνεται από τον Μαρμαρά ως περιοχή συγκέντρωσης πολυκατοικιών κατά τον μεσοπόλεμο, 1991, 126), η ανάπτυξη συνεχίζει στο Κουκάκι, Κυνοσάργους, Νέο Κόσμο, και κατευθύνεται προς το νότο ακολουθώντας τον άξονα της λεωφόρου στη Νέα Σμύρνη, την Καλλιθέα, τις Τζιτζιφιές.
Η εντατική «πολυκατοικιοποίηση» της Καλλιθέας το 1965 (μέχρι την οδό Μπουμπουλίνας και Περικλέους προς νότο, δηλαδή τις περιοχές Αγ. Ελεούσα και Ρεβελάκι), και της Ν.Σμύρνης το 1970, αντανακλούν αυτή τη δυναμική της γραμμικής ανάπτυξης. Αυτή όμως η δυναμική ενισχύθηκε από σειρά αναπτυξιακών εξαγγελιών και επίσημων χωρικών πολιτικών, όπως οι εξαγγελίες για τον «θάνατο στην παράγκα» και τον διωγμό των κατοίκων προσφυγικών συνοικισμών (Μυωφά & Παπαδιάς 2016, Λεοντίδου 2017, χάρτης 1), ή περί γενικής αύξησης συντελεστών δόμησης (που εμφανίζονται και στο Ρυθμιστικό του 1965, Σαρηγιάννης 2010) αλλά και αργότερα, διάφοροι σχεδιασμοί ανάπτυξης και εξωραϊσμού [4].
Αποφάσεις που λαμβάνονταν σε επίπεδο Νομάρχη ή Δημάρχου ρύθμιζαν επίσης την αγορά. Έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί σχετικά ότι η έρευνά μας στην Πολεοδομία Καλλιθέας αποκάλυψε ότι ενώ το ισχύον διάταγμα (Β.Δ. «Περί ανώτατου ύψους οικοδομών και μεγίστου συντελεστού εκμεταλλεύσεως οικοπέδων εις τμήμα του λεκανοπεδίου Αττικής», ΦΕΚ 86Δ/24-6-1960), ορίζει ως μέγιστο αριθμό ορόφων τους τέσσερις, εντοπίζονται άδειες (του 1964 αλλά και του 1965) με 5όροφες οικοδομές και μάλιστα σε μια από αυτές σημειώνεται «5όροφη με πρόβλεψη ορόφου». Αν και δεν ήταν δυνατό να εντοπιστεί η απόφαση που επέτρεπε τέτοιες ρυθμίσεις, τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι ιδιωτικές κερδοσκοπικές πρωτοβουλίες στον τομέα των πολυκατοικιών μπορούσαν να συγκεντρώνονται μόνο σε περιοχές που καθορίζονταν από ευνοϊκές αναπτυξιακές συνθήκες, τις οποίες ακολουθούσαν και, ταυτόχρονα, διαμόρφωναν.
Σε ό, τι αφορά στην διασπορά των πολυκατοικιών για τις οποίες εκτιμούμε ότι έγιναν με το σύστημα της αντιπαροχής, διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει ουσιαστική διαφοροποίηση τέτοια ώστε να διαμορφώνει ξεκάθαρα «περιοχές της αντιπαροχής»— εκτός από μια μικρή διαφοροποίηση στα πρώτα χρόνια κυρίως σε κεντρικές περιοχές της μεσαίας τάξης, όπως η Πλατεία Αμερικής, η Κυψέλη, τα Πατήσια και οι Αμπελόκηποι, όπου φαίνεται ότι η αντιπαροχή ευδοκίμησε περισσότερο από ό, τι στις αστικές περιοχές, όπως η Μακρυγιάννη, το Κολωνάκι και η λεωφόρος Κηφισίας (Χάρτες 5α, 5β, 5γ και Πίνακας 1). Αυτές οι χαρτογραφήσεις λειτουργούν, συνεπώς, ως μια σαφής οπτικοποίηση της επιτυχίας ολόκληρου του συστήματος της αντιπαροχής, το οποίο δεν αντιμετώπισε ουσιαστικά εμπόδια στην πρόσβαση σε οικόπεδα-φιλέτα σε εμπορικά σημεία της πόλης.
Χάρτης 5α: Πολυκατοικίες που πιθανόν κατασκευάστηκαν μέσω αντιπαροχής και ανεπιβεβαίωτες περιπτώσεις στο Δήμο Αθηναίων (1955, 1960, 1965, 1970).
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Χάρτης 5β: Πολυκατοικίες που πιθανόν κατασκευάστηκαν μέσω αντιπαροχής (δεξιά) και ανεπιβεβαίωτες περιπτώσεις (αριστερά) στον Δήμο Αθηναίων (1955, 1960, 1965, 1970).
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Χάρτης 5γ: Πολυκατοικίες που πιθανόν κατασκευάστηκαν μέσω αντιπαροχής (δεξιά) και ανεπιβεβαίωτες περιπτώσεις (αριστερά) σε Αθήνα και προάστια (1955, 1960, 1965, 1970).
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Πίνακας 1: Συγκέντρωση πολυκατοικιών της αντιπαροχής (περισσότερες από δέκα άδειες) ανά περιοχή/προάστιο της πόλης.
Πηγή: Συνδυαστική εξέταση στοιχείων από: α. Επετηρίδες ΕΛΣΤΑΤ, β. αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές, γ. Στατιστική Υπηρεσία Υπουργείου Δημοσίων Έργων, δ. Εφημερίδα Το Βήμα, 5/9/1963
Βασικοί «παίκτες»
Το αρχείο που έχει προκύψει επιτρέπει την εξαγωγή επιπλέον συμπερασμάτων, πέρα από αυτά που σχετίζονται με τη γεωγραφική διασπορά των οικοδομών: μας επιτρέπει να γνωρίσουμε τους βασικούς «παίκτες» στην Αθηναϊκή αγορά της πολυκατοικίας ανά χρονιά (σαν «φωτογραφία της στιγμής»), αλλά και να οδηγηθούμε σε υποθέσεις σχετικά με τη διαχρονική δράση τους. Απομονώνοντας ειδικά τις εγγραφές που αφορούν στις πιθανές πολυκατοικίες της αντιπαροχής (1.215 άδειες στο σύνολο των 2.712 χαρτογραφημένων πολυκατοικιών, δηλαδή το 44,8%), διαπιστώνουμε ότι αυτές εκδόθηκαν από 940 επιχειρήσεις/κατασκευαστές. Ως εκ τούτου, προκύπτει ένα μέσο προϊόν 1,3 πολυκατοικία για κάθε κατασκευαστή, ενώ ανά χρονιά δεν ξεπέρασε το 1,27, δεδομένα που καταδεικνύουν ότι σε 15 χρόνια δεν μοιάζει να αναπτύσσεται κάποια συγκεντροποίηση στον κλάδο και τεκμηριώνει την εντύπωση που υπάρχει για αυτό το θέμα [5].
Διαπιστώθηκε επίσης ότι από τις 940 οικοδομικές επιχειρήσεις της αντιπαροχής, οι 194 ήταν οι πιο δραστήριες (2 έως 5 άδειες διαχρονικά, με εξαίρεση τους «Ο.Ε. Σεμιτέλος Σ., Ζησιάδης Α. και Σία» με 6 άδειες και «Αφοί Μπουγιούρη» με 7 άδειες από το 1955 έως το 1970), παράγοντας το 18,4% του συνολικού προϊόντος (499 στις 2.712 χαρτογραφημένες άδειες). Ανά έτος, το ποσοστό των δραστήριων επιχειρήσεων επί του συνόλου των επιχειρήσεων σε πιθανές αντιπαροχές δεν υπερέβη το 23,31% (ποσοστό του 1960) και το παραγόμενο προϊόν αυτών των επιχειρήσεων δεν υπερέβη το 18,16% (1960) του συνόλου των χαρτογραφημένων αδειών έτους (πιθανές αντιπαροχές και μη), εμφανίζοντας μάλιστα μια εικόνα σταθεροποίησης προς τη συμμετοχή περισσότερων «παικτών» με ελάχιστη παραγωγή (1 άδεια) από το 1965 και έπειτα (Γράφημα 3).
Γράφημα 3: Δραστήριες επιχειρήσεις της αντιπαροχής και παραγόμενο προϊόν
Πηγή: Συνδυαστική εξέταση στοιχείων από: α. Επετηρίδες ΕΛΣΤΑΤ, β. αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές, γ. Στατιστική Υπηρεσία Υπουργείου Δημοσίων Έργων, δ. Εφημερίδα Το Βήμα, 5/9/1963
Σε ό, τι αφορά στην πείρα αυτών των επιχειρήσεων, το φαινόμενο μιας σταθερής διαρκούς διαχρονικής παρουσίας είναι εξαιρετικά σπάνιο και κυριαρχεί το ίδιο μοτίβο κατακερματισμού. Πέντε μόνο από τις 194 επιχειρήσεις εμφανίζονται να δραστηριοποιούνται και στις τέσσερις χρονιές, ή στις τρεις από αυτές. Ακόμα λιγότερες επιχειρήσεις είχαν εδραιωθεί καιρό πριν την εντοπισμένη παραγωγή των πολυκατοικιών τους, όπως οι «Αφοί Ν. και Ι. Μπουγιούρη» (με 7 άδειες συνολικά) και «Τεχνική Ομόρρυθμος Εταιρία Β. και Τζ.Χανιώτης-Κ.Καθρέπτης» (με 4 άδειες), οι οποίες εντοπίζονται σε αγγελίες ήδη από τη δεκαετία του 1930 αλλά και στις σχετικές μεσοπολεμικές λίστες που κατήρτισε ο Μ. Μαρμαράς (2012, 240-280) [6]. Όπως προαναφέρθηκε, ο κανόνας είναι μια μάλλον συγκυριακή και ευκαιριακή ανάπτυξη για τη μέση επιχείρηση.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω τεκμήρια συμπεραίνουμε ότι, τουλάχιστον για την υπό μελέτη περίοδο, η παραγωγή και το κέρδος της οικοδομής, όπως διαμορφώθηκε από το σύστημα της αντιπαροχής, μοιράστηκε σε πολλά χέρια επιχειρηματικά, σε μια κλίμακα παραγωγής προϊόντος ανά επιχείρηση πολύ μικρότερη από τα μεγάλα επενδυτικά πρότζεκτ που εμφανίζονται την ίδια περίοδο στην Ευρώπη και αλλού [7].
Μια ‘αρχιτεκτονική’ χωρίς αρχιτέκτονες;
Έχει επίσης ενδιαφέρον να σταθούμε ιδιαίτερα στην επαγγελματική κατάρτιση των περισσότερο δραστήριων κατασκευαστών της αντιπαροχής. Είναι αποκαλυπτικό ότι ένα σημαντικό μέρος (πάνω από το 1/3) έχουν τουλάχιστον ένα μέτοχο μηχανικό ΑΕΙ (πολιτικοί μηχανικοί κατά πλειοψηφία, τα 5/6 εξ αυτών), που υπογράφει και την άδεια [8]. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι ότι, σε ό,τι αφορά στις υπογραφές αδειών, η σχέση άδειες με υπογραφή αρχιτέκτονα/σύνολο αδειών είναι ίδια τόσο στις πιθανές αντιπαροχές όσο και στο σύνολο των χαρτογραφημένων αδειών (και στις δύο περιπτώσεις οι άδειες με υπογραφή αρχιτέκτονα είναι ¼ του συνόλου) [9]. Το ίδιο ισχύει και στους απόλυτους αριθμούς μηχανικών (και όχι υπογραφών αδειών), όπου ο λόγος πολιτικών μηχανικών προς αρχιτέκτονες είναι ίδιος στο σύνολο των χαρτογραφημένων αδειών και στις πιθανές άδειες πολυκατοικιών της αντιπαροχής (=3) [10].
Οι σχέσεις αυτές καταδεικνύουν ότι πρώτον, αρχιτέκτονες και μηχανικοί ήταν υπολογίσιμη δύναμη, παρότι μειοψηφική, στην αντιπαροχή, έναν τομέα όπου συχνά θεωρείται ότι δρούσαν μόνο ανεκπαίδευτοι εργολάβοι και δεύτερον, ότι η υποτιθέμενη κυριαρχία των πολιτικών μηχανικών σε σχέση με τους αρχιτέκτονες στις άδειες πολυκατοικιών είναι κατά βάση μια παρανόηση. Στην πραγματικότητα, οι πολιτικοί μηχανικοί ούτως ή άλλως υπερείχαν αριθμητικά σε σχέση με τους αρχιτέκτονες στην περίοδο 1945-1970, και άρα η αριθμητική τους υπεροχή στην υπογραφή αδειών πολυκατοικιών δεν συνεπάγεται την κυριαρχία τους ειδικά στον τομέα αυτόν [11]. Σε αυτό σημείο θα πρέπει να επισημανθεί ότι η «συμμετοχή» τόσο των αρχιτεκτόνων όσο και τον πολιτικών μηχανικών, στην οποία αναφερόμαστε εδώ, μετριέται μόνο με βάση τις υπογραφές αδειών, χωρίς να μπορούμε να μετρήσουμε τον βαθμό πραγματικής εμπλοκής στη σύνταξη των σχεδίων ή, ακόμα λιγότερο, στην επίβλεψη του τελικού προϊόντος: σύμφωνα με τον Γεώργιο Σαρηγιάννη, σε αδημοσίευτο σημείωμά του για τις εμπειρίες του πολιτικού μηχανικού Μαρίνου Σαρηγιάννη ως προϊσταμένου στο Τμήμα Στατικού Ελέγχου στο Πολεοδομικό Γραφείο Αθηνών και Προαστείων, τη δεκαετία 1950-1960, υπήρχαν και περιπτώσεις όπου οι εργολάβοι/κατασκευαστές «νοίκιαζαν την σφραγίδα και την υπογραφή ενός διπλωματούχου του ΕΜΠ ο οποίος ούτε τα σχέδια έβλεπε, ούτε ήξερε πού ήταν η οικοδομή» [12].
Συγκρίνοντας τώρα την «παραγωγικότητα» (αριθμός αδειών) των δύο πιο δραστήριων αρχιτεκτόνων με αυτήν των δύο πιο δραστήριων πολιτικών μηχανικών, διαπιστώνουμε ότι είναι το ίδιο μεγάλη (είκοσι και δεκαεπτά άδειες για τους δύο πιο δραστήριους αρχιτέκτονες, είκοσι επτά και δεκαεπτά άδειες για τους δύο πιο δραστήριους πολιτικούς μηχανικούς) [13]. Συνεπώς, στο βαθμό που τους αναλογεί, η συμμετοχή αρχιτεκτόνων στην έκδοση αδειών δεν υστερεί ουσιαστικά αυτής των πολιτικών μηχανικών. Ούτε και εμφανίζεται κάποιο μοτίβο γεωγραφικής κυριαρχίας, εκτός από το 1955, οπότε το ανατολικό τμήμα της ανάπτυξης και ειδικά η Αχαρνών «κυριαρχείται» από (σχετικά νέους) πολιτικούς μηχανικούς, σε αντίθεση με περιοχές όπως το Κολωνάκι όπου στις υπογραφές αδειών πολυκατοικιών κυριαρχούν πιο έμπειροι αρχιτέκτονες (Χάρτες 6α και 6β).
Χάρτης 6α: Κατανομή αδειών πολυκατοικιών με βάση την ειδικότητα που τις υπογράφει (αρχιτέκτονας ή πολιτικός μηχανικός) στον Δήμο Αθηναίων (1955, 1960, 1965, 1970)
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Χάρτης 6β: Κατανομή αδειών πολυκατοικιών που έχουν υπογραφεί από αρχιτέκτονες (αριστερά) και πολιτικούς μηχανικούς (δεξιά) στον Δήμο Αθηναίων (1955, 1960, 1965, 1970)
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Για την εμπειρία (αρχιτεκτόνων και πολιτικών μηχανικών μαζί), αξίζει να παρατηρηθεί παρενθετικά ότι αθροιστικά, για όλες τις χρονιές που μελετήθηκαν, εμφανίζεται μια σαφής γεωγραφική διάκριση ανάμεσα σε «έμπειρους» μηχανικούς (οι οποίοι ορίζονται ως αρχιτέκτονες ή πολιτικοί μηχανικοί, που έχουν λάβει την άδεια άσκησης επαγγέλματος προ 25ετίας και άνω, μετρώντας από την κάθε χρονιά που μελετήσαμε και πίσω) και «άπειρους» μηχανικούς (οι οποίοι ορίζονται ως οι μηχανικοί που έχουν λάβει την άδεια άσκησης εντός της τελευταίας δεκαετίας, μετρώντας από την κάθε χρονιά και πίσω). Συγκεκριμένα, φαίνεται ότι οι έμπειροι μηχανικοί διατηρούν σταθερά το πλεονέκτημα να εκδίδουν άδειες πολυκατοικιών στις προνομιακότερες θέσεις της πόλης (Κολωνάκι, Σύνταγμα, στον άξονα της Πατησίων και της Συγγρού, Πανόρμου, κλπ) ενώ η μεγάλη μάζα των λιγότερων έμπειρων μηχανικών κινείται περιφερειακά, στις γειτονιές, και επί λιγότερο κεντρικών δρόμων, παρά το ότι, βέβαια, δεν μοιάζει να αποκλείονται και από τις κεντρικές θέσεις. Γίνεται λοιπόν ξεκάθαρο ότι την εξάπλωση της πολυκατοικίας την καθοδήγησαν σταθερά νέοι, άπειροι, μηχανικοί, οι οποίοι θα ήταν και οι πιο «φθηνοί» εργαζόμενοι, βασικό κριτήριο για κάθε κατασκευαστική επιχείρηση που δραστηριοποιούταν στον τομέα (Χάρτης 7).
Χάρτης 7: Γεωγραφική κατανομή άδειων πολυκατοικιών βάσει των χρόνων εμπειρίας του μηχανικού που τις υπέγραψε (1955, 1960, 1965, 1970)
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Ωστόσο , παρά την παρατηρούμενη διαστρωμάτωση, μεταξύ ενός μικρού αριθμού αναγνωρισμένων αρχιτεκτόνων που κατά κανόνα δεν δούλευαν με αντιπαροχές ή έστω δούλευαν σε πολυκατοικίες σε προνομιακές θέσεις στην πόλη και των υπολοίπων, οι αρχιτέκτονες έπαιξαν σημαντικό ρόλο, θα λέγαμε ισάξιο με τους πολιτικούς μηχανικούς, στην «πιάτσα» της πολυκατοικίας γενικά αλλά και της πολυκατοικίας της αντιπαροχής ειδικότερα [14]. Αυτές οι διαπιστώσεις εμπλουτίζουν την ιστορία όχι μόνο του φαινομένου της Αθηναϊκής πολυκατοικίας και της ιδιότυπης αστικοποίησης που διαμόρφωσε —το οποίο συχνότερα θεωρείται ως ένα «αυθόρμητο», από-τα-κάτω προϊόν, «σχεδιασμένο από μη-αρχιτέκτονες και μηχανικούς» (όπως προτείνεται από διακεκριμένους μελετητές όπως ο Kenneth Frampton· Frampton στο Theocharopoulou, 2022:7)—, αλλά και την ιστορία του αρχιτεκτονικού επαγγέλματος στη χώρα. Μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα την υποτιθέμενη ‘αποτυχία’ της ελληνικής αρχιτεκτονικής να αφήσει το στίγμα της στο κτισμένο περιβάλλον της χώρας. Όπως έχει συζητηθεί αλλού (Kalfa 2022; Kalfa και Theodosis 2022), η επιτυχία της αντιπαροχής εξαρτιόταν από συγκεκριμένα κριτήρια που διαμόρφωσαν την πολυκατοικία ως έναν συνηθισμένο τύπο κτιρίου, υποτάσσοντας οποιαδήποτε ‘βούληση για’ αρχιτεκτονική στους κανόνες μιας ιδιότυπης αγοράς, ενώ την ίδια στιγμή επέτρεπε στους Έλληνες τεχνικούς να απολαμβάνουν το πλεονέκτημα της αξιοποίησης του οικοδομικού οργασμού στη χώρα.
«Εργολάβοι περιοχής» και άλλες στρατηγικές
Η γεωγραφική διασπορά της παραγωγής κάθε κατασκευαστικής εταιρείας επιβεβαιώνει ότι η Αθηναϊκή αγορά ακινήτων, διαμορφωμένη από την αντιπαροχή, φιλοξένησε πολλαπλές, συχνά αποκλίνουσες, στρατηγικές. Αν και δεν έχουμε ακόμα προχωρήσει σε μια ποσοτική μελέτη για να καταλήξουμε με βεβαιότητα αν το κυρίαρχο μοτίβο είναι το προϊόν των κατασκευαστικών επιχειρήσεων να καλύπτει τη συνολική έκταση διασποράς των πολυκατοικιών σε ένα δεδομένο έτος ή αν οι εργολάβοι/κατασκευαστές λειτουργούσαν τοπικά ως ‘εργολάβοι περιοχής’ (ενεργοί, δηλαδή, σε συγκεκριμένες γειτονιές μέσω δικτύων προσωπικών επαφών, χρησιμοποιώντας συχνά τα γειτονιακά καφενεία ως γραφεία τους, όπως εξηγεί η Μαρία Μαντουβάλου στο Alifragkis και Kalfa 2021), είμαστε βέβαιοι ότι και τα δύο μοντέλα ήταν σε λειτουργία. Για παράδειγμα οι δύο επιτυχημένες επιχειρήσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω οι «Αφοί Ν. και Ι. Μπουγιούρη» και η «Τεχνική Ομόρρυθμος Εταιρία Β. και Τζ.Χανιώτης-Κ.Καθρέπτης» έδρασαν ως «εργολάβοι περιοχής»: μεταξύ 1931-1970, η γεωγραφική διασπορά των πολυκατοικιών και των δύο αυτών επιχειρήσεων περιορίστηκε μεταξύ Ομονοίας και Πλατεία Κολιάτσου (Ευγ.Καραβία) στον άξονα βορρά-νότου και μεταξύ Πλατεία Καραϊσκάκη (μετρό Μεταξουργείο) και Πλατεία Κανάρη (Πλατεία Κυψέλης) στον άξονα ανατολής-δύσης [15]. Από την άλλη, άλλοι, εξαιρετικά επιτυχημένοι κατασκευαστές, παρήγαγαν σε ένα εντυπωσιακό γεωγραφικό εύρος από το Μαρούσι, το κέντρο, ως την Καλλιθέα, το Καλαμάκι και το Παλαιό Φάληρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Δημοσθένης Κάκκαβας, ο οποίος εξελίχθηκε σε ονομαστό κατασκευαστή πολυκατοικιών της αντιπαροχής [16].
Μελετώντας τις επιχειρήσεις Κάκκαβα σε σύγκριση με μια άλλη το ίδιο επιτυχημένη κατασκευαστική εταιρία πολυκατοικιών της αντιπαροχής, της ίδιας περιόδου, την «Οικοδομική και Κτηματική Επιχείρηση Χαϊμαλάς-Γλυνός [αναφέρεται και Γληνός]» μπορούμε να οδηγηθούμε σε ορισμένα πρωταρχικά, αλλά ενδιαφέροντα, συμπεράσματα [17]. Ας σημειωθεί ότι ούτε ο Κάκκαβας ούτε οι Χαϊμαλάς και Γλυνός εντοπίζονται στα μητρώα του ΤΕΕ της περιόδου και συνεπώς συμπεραίνουμε ότι δεν υπήρξαν οι ίδιοι μηχανικοί ΑΕΙ. Για τον Κάκκαβα καταγράφονται είκοσι πολυκατοικίες μεταξύ 1965-1971, διασπαρμένες κατά τα μοτίβα διασποράς που παρατηρούμε στις χαρτογραφήσεις, ενώ για τους «Χαϊμαλά-Γλυνό» ισχύει η δράση σε συγκεκριμένη περιοχή (Πατήσια-Κυψέλη-Άγιος Ελευθέριος) (Χάρτης 8) [18].
Χάρτης 8: Γεωγραφική διασπορά πολυκατοικιών των επιχειρήσεων Δημοσθένη Κάκκαβα και Χαϊμαλά-Γλυνού
Πηγή: Αποδελτίωση εφημερίδων Ναυτεμπορική και Εξπρές
Εστιάζοντας στις πολυκατοικίες τους, της περιόδου 1965-1970, δεν παρατηρούνται τυπο-μορφολογικές αναγνωρίσιμες διαφορές μεταξύ των δύο κατασκευαστικών εταιρειών—εκτός από το ότι ο όγκος των πολυκατοικιών των Χαϊμαλά-Γλυνού είναι κατά κανόνα μικρότερος. Για ακόμα μια φορά, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η πολυκατοικία, ως κτηριακός τύπος, διαμορφώνεται όχι τόσο από μεμονωμένες στιλιστικές προτιμήσεις όσο από τους «νόμους» της κερδοσκοπίας, ακόμα και αν αυτοί εγγράφονται στις τάσεις, τα γούστα και τους ισχύοντες κανονισμούς (ΓΟΚ) κάθε περιόδου (εν προκειμένω: ρετιρέ, τεχνική του «αρτιφισιέλ» στα επιχρίσματα, χρωματισμοί στις αποχρώσεις του μπεζ και της ώχρας, συνεχή, κατά κανόνα, μπαλκόνια, το στηθαίο των οποίων είναι απλό μεταλλικό κιγκλίδωμα, γυάλινα διαχωριστικά πετάσματα στα μπαλκόνια μεταξύ των διαμερισμάτων, και μονοχρωματικές—πράσινες, μπλε ή πορτοκαλί— τέντες).
Καταληκτικό σημείωμα
Η άχαρη, και ασύλληπτα κοπιώδης δουλειά της συλλογής οικοδομικών αδειών ανώνυμων εμπορικών πολυκατοικιών φαντάζει πάρεργο, εντελώς εκτός των παραδοσιακών αλλά και καινοτόμων μεθόδων της αρχιτεκτονικής και αστικής ιστορίας. Ωστόσο, η χαρτογράφηση τέτοιων δεδομένων υπόσχεται τομές στον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε την αρχιτεκτονική ως πολιτισμική πρακτική. Όπως επισημάναμε στην αρχή, η παρούσα δημοσίευση δεν παρουσιάζει παρά μια πρώτη σειρά ευρημάτων, που ξεσκεπάζουν, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό, την «ανωνυμία» τη σύγχρονης, πολυκατοικιοποιημένης, Αθήνας. Νέα υπολογιστικά εργαλεία θα μπορούσαν να αναλύσουν αρχιτεκτονικά γνωρίσματα σε μεγάλες ποσότητες δεδομένων και να «αναγνωρίσουν» τους βασικούς παράγοντες και δρώντες —κυριότητα, νομικό πλαίσιο, χωρικές πολιτικές, επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, αγορά γης κ.α.. Συνολικά, αυτή η προσπάθεια, ρίχνοντας φως στους δεσμούς μεταξύ ‘αυθόρμητων’ πρακτικών στέγασης και πολεοδόμησης, της πολιτικής οικονομίας και της λήψης κεντρικών αποφάσεων, μπορεί να θέσει ερωτήματα που δεν περιορίζονται μόνο στην Αθήνα, αλλά είναι επίσης σχετικά με οποιοδήποτε περιβάλλον όπου η στέγαση και η παραγωγή του κτισμένου περιβάλλοντος δεν ήταν προϊόντα κεντρικών μηχανισμών ή δεν υποστηρίχθηκαν από το κράτος πρόνοιας. Δυνητικά, μπορεί ακόμα να προσφέρουν οπτικές χρήσιμες στην εξέταση της ιστορίας και του πρότυπου, δυτικού μοντέλου οργανωμένου σχεδιασμού (Kalfa, Alifragkis και Tournikiotis, 2022).
Ευχαριστίες
Μέρος της έρευνας που παρουσιάζεται εδώ έγινε στο πλαίσιο του τριετούς ερευνητικού προγράμματος ARCHIPAROCHI (ΕΥ: Κ.Κάλφα), που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. και τη Γ.Γ.Ε.Τ. (αρ.σύμβασης 1693). Θερμές ευχαριστίες οφείλουμε στους Κυριάκο Γκλεζάκο και Γεώργιο Σαρηγιάννη για τις πολύτιμες πληροφορίες που μοιράστηκαν σε σχετικές συζητήσεις μας. Ευχαριστούμε επίσης τον Θωμά Μαλούτα για την προτροπή του να δημοσιεύσουμε την παρούσα εργασία, και τον Σταύρο Νικηφόρο Σπυρέλλη για την διαρκή συνεργασία, τις κρίσιμες συμβουλές και την τεχνική υποστήριξη.
[1] Η καταγραφή/ερμηνεία των δεδομένων έγινε από την Κωνσταντίνα Κάλφα. Η γεωκωδικοποίησή τους από την Ελένη Γκαδόλου.
[2] Π.χ. https://www.alimosonline.gr/αναμνήσεις/30027-Λίστα%20οδών%20και%20πλατειών%20που%20άλλαξαν%20στο%20παρελθόν%20ονομασία%20στον%20Άλιμο-1.
[3] Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν με μεθόδους προφορικής ιστορίας από την Κωνσταντίνα και τον Σταύρο Αλιφραγκή μεταξύ Φερβουαρίου 2019 και Φεβρουαρίου 2020 (ένα μικρό τμήμα αυτών των συνεντεύξεων παρουσιάστηκε στο ντοκυμαντερ μικρού μήκους ‘Antiparochi – A Short Introduction,’ https://www.youtube.com/watch?v=dvjFiopD9wA). Η έρευνα στις αγγελίες και τις διαφημίσεις έγινε από την Αιμιλία Αθανασίου. το πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος ‘Η Αντιπαροχή και οι αρχιτέκτονες (της): Ιστορίες κοινωνικών δυνάμεων, χωρικών πολιτικών και του επαγγέλματος του αρχιτέκτονα στην Ελλάδα, 1929-74’ (ARCHIPAROCHI 2018-2022) (Επιστημονικά Υπεύθυνη: Κωνσταντίνα Κάλφα). Συζητήσεις με τον ερευνητή Κυριάκο Γκλεζάκο διαφώτισαν επίσης αυτό το τμήμα της έρευνας.
[4] Βλ. για παράδειγμα «Σε κοσμοπολιτικό κέντρο θα μεταβληθή η Φαληρική ακτή», Το Βήμα, Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 1967, σελ.4, «Η μεγαλύτερη ελληνική πλατεία στη Ν.Σμύρνη», Το Βήμα, Κυριακή 19 Ιανουαρίου 1969, σελ.4, «Εις την Ν.Σμύρνη αυξάνονται οι όροφοι κατ’ έναν εις όλας τα περιπτώσεις», Το Βήμα, Τρίτη 14 Ιουλίου 1970, σελ.8.
[5] Aνά χρονιά: 1,17 πολυκατοικία/κατασκευαστή το 1955, 1,27 πολυκατοικία/κατασκευαστή το 1960, 1,2 πολυκατοικία/κατασκευαστή το 1965, 1,19 πολυκατοικία/κατασκευαστή το 1970. Επίσης: Συνέντευξη με τον οικονομολόγο Ηλία Κατσίκα στο πλαίσιο του προγράμματος ARCHIPAROCHI, Φεβρουάριος 2019.
[6] Οι Ν. και Ι.Μπουγιούρης έκαναν δύο πολυκατοικίες (το 1935 και 1937) και ο Β.Χανιώτης τέσσερις (1931, 1939, 1940, 1941). Σημειώνεται ότι από τυχαίο δειγματοληπτικό έλεγχο σε αγγελίες «ζητείται αντιπαροχή» εντοπίστηκε η εταιρία «Χανιώτης-Καθρέπτης» σε 5 αγγελίες του 1964 (Ελευθερία 5, 10 και 14 Μαρτίου και Το Βήμα 5 Ιουλίου και 15 Αυγούστου) να ζητά οικόπεδα στις περιοχές Πατήσια, Κυψέλη, Αχαρνών, επί αντιπαροχή.
[7] Ας ληφθεί, προς επίρρωση, εδώ υπόψη το ότι για το διάστημα μεταξύ 1945-1975 έχουν εντοπιστεί σε τυχαίο δειγματοληπτικό έλεγχο στις εφημερίδες (αγγελίες και διαφημίσεις) τουλάχιστον δεκαέξι ακόμα επιχειρήσεις οικοδόμησης πολυκατοικιών, που δεν έχουν εντοπιστεί στις άδειες στα συγκεκριμένα έτη που εξετάζουμε (κάποιες με αξιοσημείωτη δράση όπως ο «Πιστωτικός οικοδομικός οργανισμός Μιχ.Παπαηλίας-Χρ.Μοσχανδρέας και Σία» ή οι «Οικοδομικές επιχειρήσεις Γεωργίου Σακκέτου»).
[8] Από τους υπόλοιπους κατασκευαστές, για 9 δεν μπορεί να εξαχθεί συμπέρασμα καθώς το όνομα της εταιρίας δεν είναι ονοματεπώνυμο (πχ. ΕΣΤΙΑ Ο.Ε.).
[9] Στο σύνολο των χαρτογραφημένων αδειών, 156 άδειες έχουν υπογραφή «μηχανικών» που δεν κατέστη δυνατό να εντοπιστούν στα μητρώα του ΤΕΕ.
[10] Τις 2.712 χαρτογραφημένες άδειες υπέγραψαν συνολικά 1.334 μηχανικοί (αρχιτέκτονες και πολιτικοί μηχανικοί). Σημειώνεται επίσης ότι ο λόγος του συνολικού αριθμού μηχανικών όλων των αδειών προς τους μηχανικούς που υπογράφουν τις πιθανές αντιπαροχές είναι ίδιος και για τους αρχιτέκτονες και για τους μηχανικούς (=1,9).
[11] Μέχρι και το 1967 οι σπουδάζοντες πολιτικοί μηχανικοί είναι το 1/3 του συνόλου των σπουδαστών όλων των υπολοίπων Σχολών του ΕΜΠ. Βλ. http://www.civil.ntua.gr/info/history/ και Σαρηγιάννης 1977, 64-91.
[12] Ευχαριστούμε τον Γεώργιο Σαρηγιάννη για την άδεια δημοσίευσης της πληροφορίας.
[13] Ο δεύτερος πιο δραστήριος πολιτικός μηχανικός, ο Χαράλαμπος Βωβός (γεν. 1934, πτυχίο 1957), με 12 άδειες σε πιθανές αντιπαροχές, είναι ο γνωστός κατασκευαστής της «Μπάμπης Βωβός Ελληνική Τουριστική Α.Ε.» (1974), η οποία τον Αύγουστο του 1999 μετονομάσθηκε σε «Μπάμπης Βωβός – Διεθνής Τεχνική Α.Ε.» (http://www.babisvovos.gr/home.asp?pg=glance, https://el.wikipedia.org/wiki/Μπάμπης_Βωβός).
[14] Μάλιστα, πρόσφατες έρευνες αποκάλυψαν ότι ακόμη και γνωστοί αρχιτέκτονες όπως ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης και οι Σουζάνα και Δημήτρης Αντωνακάκης είχαν βαθιά εμπλακεί, για διάφορους λόγους και με διαφορετικούς τρόπους, στην κατασκευή πολυκατοικιών με αντιπαροχή (Kalfa και Alifragkis 2022, Kalfa και Theodosis 2022). Εξάλλου, οι οικοδομικές άδειες που μελετήσαμε υπογράφηκαν, μεταξύ άλλων, από ορισμένους από τους πιο διάσημους αρχιτέκτονες της εποχής.
[15] Όπως συνάγεται από την έρευνα μας στις άδειες οικοδομών και τις μικρές αγγελίες.
[16] Είναι χαρακτηριστικό ότι η κατασκευαστική «Ζυγός Α.Τ.Ε» του Οργανισμού Δοξιάδη, που έχτιζε πολυκατοικίες της αντιπαροχής, «κατασκόπευσε» στις αρχές Δεκέμβρη του 1970 τις επιχειρήσεις Κάκκαβα, με στόχο να διδαχθεί τα «μυστικά της επιτυχίας» (Kalfa και Theodosis 2022).
[17] Το ότι οι «Χαϊμαλάς-Γλυνός» δούλευαν με αντιπαροχές, στις περιοχές Κυψέλη, παρόδους Πατησίων και Αχαρνών επιβεβαιώνεται και από σχετικές αγγελίες στην εφημερίδα Το Βήμα (βλ. για παράδειγμα: 27 Νοεμβρίου 1964, 18 Φερβουαρίου 1965, 14 Ιουνίου και 31 Δεκεμβρίου 1967).
[18] Σημειώνεται ότι για την μελέτη αυτών των δύο παραδειγμάτων αναζητήθηκαν ακόμα στοιχεία από αγγελίες και διαφημίσεις των δύο επιχειρήσεων και ειδικά από τις εφημερίδες Το Βήμα, Μακεδονία, Οικονομικός Ταχυδρόμος, Ελεύθερος Κόσμος.
Αναφορά λήμματος
Κάλφα, Κ. (2023) Η Αθήνα πολυκατοικιοποιούμενη, 1955-1970, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/η-αθήνα-πολυκατοικιοποιούμενη/ , DOI: 10.17902/20971.116
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Allweil, Y (2017) Homeland: Zionism as housing regime, 1860-2011. Νέα Υόρκη: Routledge.
- Alweill, Y (2022) Housing as architecture history of quantity. Στο EAHN22 Στρογγυλή Τράπεζα Housing History as a Methodological Observatory. Μαδρίτη, 15-18 Ιουνίου.
- Γραφείο Δοξιάδη (1976), Χωροταξικό Σχέδιο και Πρόγραμμα Περιοχής Πρωτευούσης, Τελικη Εκθεση, τ.Ι και ΙΙ. Αθήνα.
- Caramellino, G και De Pieri F (2019) Private generalizations: The Emergence of the micro scale in historical research on modern housing. Στο: Kockelkorn, A και Zschocke Ν (επιμ.) Productive Universals/Specific Situations: Critical Engagements in Art, Architecture and Urbanism. Βερολίνο: Sternberg Press, σ. 294-315.
- De Pieri, F, et al. (επιμ.) (2013) Storie di case. Abitare l’Italia del boom. Ρώμη: Donzelli.
- ΕΣΥΕ (1954) Συνοπτική Στατιστική Επετηρίς της Ελλάδος. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.
- Frampton, K (2009) Μοντέρνα Αρχιτεκτονική. Ιστορία και κριτική. Αθήνα: Θεμέλιο, 2009.
- Kalfa, K και Alifragkis, S (2022) Atelier66 and the Athenian polykatoikìa: Power, control and agency agendas in and the 1960s-1980s Greek commercialised housing market. Στο: Editorial seminar Housing histories as a methodological observatory. Μιλάνο, 10-11 Νοεμβρίου.
- Kalfa, Κ και Theodosis, L (2022) Dealing with the Commonplace: Constantinos A. Doxiadis and the Zygos Technical Company. ABE Journal 20, http://journals.openedition.org/abe/13699.
- Καλογερόπουλος, Κ, Τσάτσαρης Α, Χαλκιάς Χ (2018) Μελέτη αστικής επέκτασης μέσω ιστορικών χαρτογραφικών τεκμηρίων – Η περίπτωση της Πετρούπολης. Στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας, https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/η-αστική-επέκταση-της-πετρούπολης/.
- Καρύδης Δ. (2015) Αθήνα: Κοινωνική διαίρεση του χώρου στο πέρασμα από την πόλη των Οθωμανικών χρόνων στην ελληνική πρωτεύουσα, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού (https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/απαρχές-κοινωνικής-διαίρεσης/).
- Λεοντίδου Λ (2017) Φτωχογειτονιές της ελπίδας, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού (https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/φτωχογειτονιές-της-ελπίδας/).
- Μαρμαράς, Μ (1991) Η αστική πολυκατοικία της μεσοπολεμικής Αθήνας: Η αρχή της εντατικής εκμετάλλευσης του αστικού εδάφους. Αθήνα: Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.
- Μαρμαράς, Μ (2012) Για την αρχιτεκτονική και την πολεοδομία της Αθήνας: Δεκατέσσερα κείμενα και ένα αρχείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
- Μelsens, S, et al. (2022) Intermingled Interests: Social Housing, Speculative Building, and Architectural Practice in 1970s and 1980s Pune (India). ABE Journal 20, http://journals.openedition.org/abe/13394
- Μυωφά Ν, Παπαδιάς Ε (2016) Η εξέλιξη της γειτονιάς Δουργούτι στο Νέο Κόσμο από το 1922 έως σήμερα, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού (https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/δουργούτι/#4).
- Paschou, Α (2008) Urban block in post-war Athens development, form and social context. Διδακτορική διατριβή, ETH Zυρίχης.
- Σαρηγιάννης, Γ (1977) Η αρχιτεκτονική στην Ελλάδα και οι σπουδές της στο ΕΜΠ, Τεχνικά Χρονικά 3: 17β, 64-91.
- Σαρηγιάννης, Γ (2010) Τα ρυθμιστικά σχέδια Αθηνών και οι μεταβολές των πλαισίων τους, Greekarchitects, διαθέσιμο στο: http://www.greekarchitects.gr/gr/αρχιτεκτονικες-ματιες/τα-ρυθμιστικά-σχέδια-αθηνών-και-οι-μεταβολές-των-πλαισίων-τους-id3464.
- Wharton A J (2004) Building the Cold War: Hilton International Hotels and Modern Architecture, University of Chicago Press, pp. 41-70.
- Woditsch, R (επιμ.) (2018) The public private house: Modern Athens and its polykatoikia. Ζυρίχη: Park Books.
Υπουργείον Δημοσίων Εργων, Υπηρεσία Οικισμού, Ρυθμιστικόν Σχέδιον Αθηνών, Αθήναι 1965
Ιστοσελίδες:
- Αθήνα – Βικιπαίδεια (wikipedia.org)
- http://www.civil.ntua.gr/info/history/
- «Antiparochi – A Short Introduction», https://www.youtube.com/watch?v=dvjFiopD9wA.
- https://www.alimosonline.gr/αναμνήσεις/30027-Λίστα%20οδών%20και%20πλατειών%20που%20άλλαξαν%20στο%20παρελθόν%20ονομασία%20στον%20Άλιμο-1.
Εφημερίδες:
- Ελευθερία
- Το Βήμα
- Μακεδονία
- Οικονομικός Ταχυδρόμος
- Ελεύθερος Κόσμος