Ο κοινωνικός χώρος της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Αθήνα
2015 | Δεκ
Η δημόσια εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή των οικογενειών για την εκπαίδευση των παιδιών τους, στο σύνολο σχεδόν των χωρών του ΟΟΣΑ. Με εξαίρεση ορισμένες χώρες όπως η Αυστραλία, το Μεξικό και η Χιλή όπου η συμβολή των οικογενειών στις ιδιωτικές δαπάνες εκπαίδευσης, κατά κύριο λόγο με τη μορφή διδάκτρων, είναι ιδιαίτερα υψηλή, στις υπόλοιπες χώρες αυτές οι δαπάνες δεν ξεπερνούν το 10% (OECD 2013). Στην Ελλάδα μάλιστα λόγω της οικονομικής κρίσης παρατηρείται μείωση του αριθμού των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία, με αποτέλεσμα το ποσοστό των εγγεγραμμένων μαθητών σε αυτά να κυμαίνεται γύρω στο 6%. Το ποσοστό αυτό είναι σχετικά υψηλότερο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και κυρίως στο νηπιαγωγείο ενώ βαίνει μειούμενο σταδιακά στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΛΣΤΑΤ 2012). Οι αριθμοί αυτοί αντιπροσωπεύουν την υφιστάμενη κατάσταση της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην περιοχή της Αθήνας και του ευρύτερου Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Πρωτεύουσας, καθώς στη χώρα ο τομέας αυτός της εκπαίδευσης διακρίνεται για την συγκέντρωση του στα μεγάλα αστικά κέντρα, με το 80% περίπου των μαθητών ιδιωτικών σχολείων να βρίσκονται στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, σήμερα στην Αττική συγκεντρώνεται άνω του 50% του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού των ιδιωτικών σχολείων και των αντίστοιχων σχολικών μονάδων (ΥΠΕΠΘ 2012).
Παρά το μικρό σχετικά μέγεθος της στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος, η ιδιωτική εκπαίδευση αποτελεί προνομιακό χώρο μελέτης της κοινωνικής συγκρότησης των εκπαιδευτικών στρατηγικών την περίοδο της μεταπολίτευσης, όπως αυτές εμφανίζονται και ενεργοποιούνται στην επιλογή σχολείου. Αν και τα εμπειρικά δεδομένα για την ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι περιορισμένα, φαίνεται ότι ορισμένα τμήματά της λειτουργούν ως κοινωνικοί χώροι διαμεσολάβησης των διαδικασιών κοινωνικής αναπαραγωγής των αστικών και μεσοαστικών στρωμάτων (αλλά και κοινωνικής κινητικότητας για τμήματα των μικροαστικών στρωμάτων). Η ανάδειξη της μελέτης της ιδιωτικής εκπαίδευσης ως κοινωνικού χώρου, σύμφωνα με την έννοια του πεδίου του Pierre Bourdieu (1995), μας παρέχει το προνόμιο μας κοινωνιολογικής ματιάς στο εσωτερικό των διαφοροποιήσεων και των ιεραρχήσεων των θεσμών ιδιωτικής εκπαίδευσης, με πρώτη διάκριση αυτή ανάμεσα στην δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση.
Έτσι, δίνοντας έμφαση στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, φαίνεται ότι οι οικογένειες οι οποίες επιλέγουν για την εκπαίδευση των παιδιών τους τούς ιδιωτικούς θεσμούς εκπαίδευσης διακρίνονται σημαντικά από αυτές που ακολουθούν το δημόσιο σύστημα, καθώς κατέχουν προνομιακή θέση εντός του κοινωνικού κόσμου και διακρίνονται για σημαντική συσσώρευση διαφορετικών μορφών κεφαλαίου (οικονομικού και πολιτισμικού). Πρόκειται για οικογένειες όπου οι γονείς είναι, κατά κύριο λόγο, ελεύθεροι επαγγελματίες, άτομα που ασκούν επιστημονικά επαγγέλματα και επαγγέλματα διοίκησης, διαθέτουν υψηλό εκπαιδευτικό επίπεδο, υψηλό εισόδημα, το οποίο για κάποιες από αυτές έχει και τα χαρακτηριστικά ιδιαίτερου πλούτου (π.χ. ακίνητα, μετοχές, ομόλογα) και οι οποίες καταναλώνουν ένα σημαντικό μέρος των εισοδημάτων τους σε πολιτισμικά αγαθά (π.χ. κινηματογράφος, θέατρο, μουσεία και βιβλία) (Valassi 2009).
Στην παραπάνω διάκριση, έρχεται να προστεθεί μια ακόμη, εκείνη που διαχωρίζει τα ελίτ ιδιωτικά σχολεία από τα υπόλοιπα ιδιωτικά (και φυσικά τα δημόσια σχολεία) καθιερώνοντας με τον τρόπο αυτό ένα σαφές κοινωνικό σύνορο. Στα σχολεία αυτά υπερ-αντιπροσωπεύονται επαγγελματικές κατηγορίες οι οποίες εκπροσωπούνται λιγότερο στον οικονομικά ενεργό πληθυσμό της Αθήνας και οι οποίες βρίσκονται στο ανώτερο τμήμα της επαγγελματικής ιεραρχίας όπως οι ελεύθεροι επαγγελματίες (αρχιτέκτονες, μηχανικοί, δικηγόροι, γιατροί), οι βιομήχανοι και οι επιχειρηματίες, τα ανώτερα στελέχη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, οι πανεπιστημιακοί και οι πολιτικοί. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το εξαιρετικά υψηλό ποσοστό των γονιών που διαθέτουν ιδιαίτερα υψηλό εκπαιδευτικό κεφάλαιο (το ποσοστό αποφοίτων πανεπιστημίου φτάνει το 80%) (Βαλάση 2012).
Η μελέτη των κοινωνικο-οικονομικών παραγόντων των οικογενειών που στέλνουν τα παιδιά τους στα συγκεκριμένα ιδιωτικά σχολεία κάνει σαφή την κοινωνική υπεροχή των οικογενειών αυτών και των εκπαιδευτικών και κοινωνικών δικτύων στα οποία εντάσσονται εξασφαλίζοντας την κοινωνική αναπαραγωγή τους μέσω ενός συνεχούς κοινωνικού συγχρωτισμού που περιλαμβάνει και την χωρική εγγύτητα. Ενδιαφέρουσα παράμετρος αυτού είναι η περιοχή κατοικίας η οποία αποτελεί ένδειξη κοινωνικού status ενώ παράλληλα μας δίνει έμμεσες πληροφορίες για το εισόδημα και τον τρόπο ζωής (lifestyle) των οικογενειών αυτών. Έτσι, το 51% των οικογενειών των μαθητών των ελίτ ιδιωτικών σχολείων της Αθήνας κατοικεί σε περιοχές των παραδοσιακών ανώτερων και μεσαίων κοινωνικών στρωμάτων, όπως το Παλαιό Ψυχικό, η Φιλοθέη, το Κολωνάκι, η Εκάλη, η Κηφισιά, η Βούλα – Βουλιαγμένη, το Μαρούσι. Τέλος, ένα 8% των μαθητών κατοικεί στις περιοχές της νέας μεσαίας τάξης (Παλλήνη, Γέρακας, Κορωπί) (Βαλάση 2012).
Πίκανας 1: Περιοχή κατοικίας των οικογενειών των μαθητών των ελίτ ιδιωτικών σχολείων
Πηγή: Βαλάση Δ. (2012), «Προνομιακή μάθηση ή εκμάθηση του προνομίου: ο κοινωνικός χώρος της ελιτ δευτεροβάθμιας ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα», Κοινωνικές Επιστήμες. Ετήσια Τρίγλωσση Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, τ. 1, σσ. 95 – 123, σ. 115. Σχετικά με την τυπολογία που χρησιμοποιήθηκε αναλυτικά βλ. Maloutas Τ. (2007), “Middle class education strategies and residential segregation in Athens”, Journal of Education Policy, 22, pp. 49-68
Όμως και εντός του πεδίου της ελίτ ιδιωτικής εκπαίδευσης παρατηρείται μια ακόμη διάκριση, αυτή ανάμεσα στα σχολεία της αριστοκρατίας και στα λιγότερο διάσημα και εκλεκτικά σχολεία (Βαλάση 2012), με τα πρώτα να διακρίνονται για τη συστηματική εγχάραξη στους μαθητές τους μιας διεθνούς κουλτούρας (Valassi2012). Η διαδικασία αυτή επιτυγχάνεται μέσα από σειρά περισχολικών δραστηριοτήτων με διεθνή προσανατολισμό αλλά και της πολιτισμικής ταυτότητας των ίδιων των σχολείων (καθολικά γαλλικά σχολεία, σχολεία με ρίζες στο αμερικανικό ιεραποστολικό κίνημα στην Εγγύς και Μέση Ανατολή, γερμανικά σχολεία κ.ο.κ.) όλα με σημαντική ιστορία και παράδοση στον ελληνικό χώρο.
Μια σημαντική εξέλιξη την τελευταία εικοσαετία η οποία εγκαινίασε μια ακόμη διάκριση εντός του συστήματος των ελίτ ιδιωτικών σχολείων και θεσμοποίησε σε υψηλότερο βαθμό αυτή τη διαδικασία ένταξης των μαθητών στο ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον ήταν η ενσωμάτωση διεθνών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όπως του International Baccalaureate (I.B.) (Βαλάση 2008). Το I.B. είναι απολυτήριο Λυκείου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αποτελεί ουσιαστικά αποκεντρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, υπό την έννοια ότι δεν υπάγεται σε κάποιο κράτος ή διεθνή οργανισμό, αλλά σε έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό, τον International Baccalaureate Organization (Ι.Β.Ο). Το αναλυτικό του πρόγραμμα και το περιεχόμενο εκπαίδευσης είναι κοινό σε όποια χώρα και αν εφαρμόζεται, ενώ η κύρια γλώσσα εκπαίδευσης είναι η Αγγλική (και ακολουθούν τα Ισπανικά). Σήμερα, 13 σχολεία της Αθήνας (και της Θεσσαλονίκης) προσφέρουν το International Baccalaureate, δίνοντας τη δυνατότητα στους αποφοίτους τους να εισαχθούν με βάση τη βαθμολογία τους στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, κατά κύριο λόγο της Αγγλίας και των Η.Π.Α. Το 1984 η Σχολή Μωραΐτη ήταν το πρώτο ιδιωτικό σχολείο που πρόσφερε στους έλληνες μαθητές τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το International Baccalaureate. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ι.Β.Ο., μια δεκαετία νωρίτερα, το 1976, το American Community School (A.C.S.) ήταν το πρώτο διεθνές σχολείο στην Ελλάδα που γινόταν μέλος της παγκόσμιας κοινότητας των σχολείων (IB World Schools) που πρόσφεραν το I.B..
Η διαδικασία της πριμοδότησης των μαθητών, τόσο μέσω των οικογενειών τους όσο και μέσω των ίδιων των ελίτ ιδιωτικών σχολείων με ένα είδος διεθνούς κεφαλαίου (international capital) και μιας κοσμοπολίτικης όσμωσης αποτελεί, μαζί με τις σπουδές στο εξωτερικό (Panayotopoulos1998), κυρίαρχη στρατηγική των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων της αθηναϊκής κοινωνίας και αποτελεί μια από τις προνομιούχες οδούς πρόσβασης στο πεδίο εξουσίας στην Ελλάδα (Panayotopoulos 2000) εξασφαλίζοντας παράλληλα την μελλοντική συμμετοχή των μαθητών σε μια παγκοσμιοποιημένη εκπαιδευτική και επαγγελματική αγορά.
Αναφορά λήμματος
Βαλάση, Δ. (2015) Ο κοινωνικός χώρος της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Αθήνα, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/ιδιωτική-εκπαίδευση/ , DOI: 10.17902/20971.18
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Βαλάση Δ (2008) Διεθνοποίηση ή/και παγκοσμιοποίηση στην εκπαίδευση: η περίπτωση του International Baccalaureate. Επιστήμη και Κοινωνία 19: 335–365. Available from: http://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/sas/article/viewFile/675/673.
- Βαλάση Δ (2012) Προνομιακή μάθηση ή εκμάθηση του προνομίου: ο κοινωνικός χώρος της ελίτ δευτεροβάθμιας ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Παναγιωτόπουλος Ν (επιμ.), Κοινωνικές Επιστήμες. Ετήσια Τρίγλωσση Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών 1: 95–123.
- ΕΛΣΤΑΤ (2012) Στατιστικά Θέματα: Εκπαίδευση, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σχολικά έτη 2010 – 2011 & 2011 – 2012. Αθήνα.
- Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (2012) Πίνακες Ιδιωτικών Σχολείων. Αθήνα. Available from: http://www.minedu.gov.gr/idiwtikh-ekpaideysh/idiwtika-sxoleia.
- Bourdieu P (1992) Μικρόκοσμοι: Τρεις μελέτες πεδίου. 1st ed. Παναγιωτόπουλος Ν (ed.), Αθήνα: Δελφίνι.
- Maloutas T (2007) Middle class education strategies and residential segregation in Athens. Journal of Education Policy 22(1): 49–68. Available from: http://www.informaworld.com/openurl?genre=article&doi=10.1080/02680930601065742&magic=crossref||D404A21C5BB053405B1A640AFFD44AE3.
- OECD (2013) Education at a Glance 2013. OECD Publishing. Available from: https://www.oecd.org/edu/eag2013 (eng)–FINAL 20 June 2013.pdf.
- Panayotopoulos N (1998) Les grandes écoles d’un petit pays: Les études à l’étranger: le cas de la Grèce. Actes de la recherche en sciences sociales, Seuil 121–122: 77–91.
- Panayotopoulos N (2000) Une école pour les citoyens grecs du monde: les enjeux nationaux de l` international. Regards sociologiques 19: 29–55.
- Valassi D (2014) Elite Private Secondary Education in Greece: Class Strategies and Educational Advantages. Culture & Education 92(6): 22–41.
- Valassi D (2009) Choosing a private school in the Greek education market: a multidimensional procedure. In: International Seminar: Education Market, Geneva.