Οι καλλιεργητές της πόλης: Ο Δημοτικός αστικός λαχανόκηπος του Αμαρουσίου
Ανθοπούλου Θεοδοσία|Νικολαΐδου Σοφία
Γειτονιές, Κοινωνική Οικονομία
2015 | Δεκ
Η αστική γεωργία δεν είχε ποτέ ιδιαίτερη παράδοση στην Ελλάδα, ενώ ο όρος ήταν εντελώς άγνωστος μέχρι πολύ πρόσφατα, ακόμα και ανάμεσα σε ειδικούς του αστικού σχεδιασμού. Μόλις μετά το 2010, με το βάθεμα της κρίσης, τα κινήματα διαμαρτυρίας των πολιτών στις πλατείες και με τις κινήσεις αλληλεγγύης στις γειτονιές να αποκτούν δυναμική, οι αστικές καλλιέργειες αρχίζουν ουσιαστικά να εξαπλώνονται ως ιδέα σε ευρύτερα στρώματα του πληθυσμού και να απασχολούν ολοένα και περισσότερες ομάδες πολιτών και τοπικές κοινότητες. Βασικά ζητήματα τα οποία αναδεικνύονται είναι αυτά του βιοπορισμού, της ποιότητας ζωής, της αγρο-περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αλλά και του επισιτιστικού εφοδιασμού των πόλεων, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης.
Οι δημοτικοί λαχανόκηποι αποτελούν την πιο διαδεδομένη μορφή συλλογικών λαχανόκηπων στην Ελλάδα. Εγκαινιάζονται μόλις το 2012 και στη συνέχεια πολλαπλασιάζονται γοργά σε ολόκληρη τη χώρα. Φαίνεται ότι τα εντεινόμενα φαινόμενα κοινωνικής και οικονομικής αποστέρησης, η αποξένωση και η γενικότερη υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος οδήγησαν αρκετούς Δήμους της χώρας στην ανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών στο πλαίσιο άσκησης της κοινωνικής τους πολιτικής. Στον κυρίαρχο λόγο των δημοτικών αρχών προβάλλονται η ανακούφιση των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού (άνεργοι, συνταξιούχοι, χαμηλο-εισοδηματίες, μονογονεϊκές και πολύτεκνες οικογένειες, κ.ά.), η ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης και η ψυχική υγεία. Ο εξωραϊσμός και η περιβαλλοντική διαχείριση (πρασίνισμα της πόλης, κομποστοποίηση οργανικών απορριμμάτων, κλπ) κατέχουν επίσης τη θέση τους ανάμεσα στις κοινωνικές ωφέλειες από τους αστικούς λαχανόκηπους.
Ο τρόπος οργάνωσης των δημοτικών λαχανόκηπων αναπαράγεται παντού σχεδόν πανομοιότυπα. Ο Δήμος διανέμει δωρεάν προς χρήση το αγροκήπιο σε περιφραγμένη δημοτική / κοινοτική έκταση (urban allotment gardens), όπου έχει φροντίσει για τη βελτίωση του εδάφους και την παροχή νερού. Επιτρέπεται μόνο η βιολογική καλλιέργεια ενώ, στις περισσότερες περιπτώσεις, μέρος της παραγωγής (10-15%) διατίθεται στο κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου.
Τα κίνητρα των καλλιεργητών να αιτηθούν τεμάχιο σε δημοτικό λαχανόκηπο, έτσι όπως κατέγραψε επιτόπια έρευνα στη βόρεια Ελλάδα (Ανθοπούλου κ.ά. 2013), είναι καταρχήν η ιδία παραγωγή τροφίμων, δηλαδή η ανάγκη εξασφάλισης φρέσκων, βιολογικών, υγιεινών τροφίμων ή με άλλα λόγια «για να ξέρω τι τρώω». Στη συνέχεια, σημαντική παρακίνηση είναι η ανάγκη ελάφρυνσης του οικογενειακού προϋπολογισμού σε δαπάνες για τρόφιμα, και αφορά κυρίως τα νοικοκυριά με τα χαμηλότερα εισοδήματα. Για κάποιους είναι, επίσης, η επανασύνδεση με τη γη, η νοσταλγία για το χωριό, τα βιώματα της παιδικής ηλικίας. Οι πρώτες συγκομιδές μετά την εγκατάσταση στον λαχανόκηπο φέρνουν συχνά πρωτόγνωρες εμπειρίες και απρόσμενα συναισθήματα στους καλλιεργητές, όπως οι ίδιοι δηλώνουν: η χαρά της δημιουργικότητας μέσα στην ανία και την κατάθλιψη που γεννά η κρίση, η συντροφικότητα και οι νέες «σχέσεις γειτονίας» μέσα στον αγρό, η ψυχαγωγία με τις μικρές γιορτές και τις συλλογικές κουζίνες, η ψυχοθεραπεία και η ενδυνάμωση της κοινωνικής αλληλεγγύης. Τα συναισθήματα αυτά αφορούν όλες τις ομάδες του πληθυσμού, κατεξοχήν βέβαια τους συνταξιούχους, αλλά και τις νεότερες γενιές που μπροστά στο φάσμα της ανεργίας και των ψυχολογικών επιπτώσεών της βρίσκουν μια δημιουργική διέξοδο και ένα δίχτυ κοινωνικής αλληλο-υποστήριξης. «Ο βασικός λόγος ν’ ασχοληθώ με τη γη ήταν να μάθω πέντε πράγματα, να κινητοποιηθώ λίγο γιατί για ένα διάστημα ήμουν άνεργη, ήθελα κάτι να με κρατά… εργασιοθεραπεία που λέμε, αλλιώς τι να έκανα; τηλεόραση όλη μέρα και σε καμιά καφετέρια με τις φίλες μου (…). Και αν βρω δουλειά, δεν θα τον αφήσω τον λαχανόκηπο. Περνάω το χρόνο μου ευχάριστα, κάνω παρέες, βλέπω ότι δημιουργώ ότι… ότι τα καταφέρνω τέλος πάντων» (Σοφία, Δημοτικός Βιοαγρός Αλεξανδρούπολης).
Σε αυτό το πλαίσιο, και όσο η κρίση έχει ατονήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον στον κατασκευαστικό κλάδο και την κτηματομεσιτική αγορά, οι πρωτοβουλίες δημοτικών λαχανόκηπων πολλαπλασιάζονται και καταλαμβάνουν αναξιοποίητα τμήματα του αστικού ιστού των μεγάλων πόλεων. Η τάση αυτή αποκτά βαρύνουσα σημασία στην περίπτωση του λεκανοπεδίου, όπου η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και η σημαντική εξάντληση αποθεμάτων υπαίθριων ελεύθερων χώρων καθιστούν εντονότερη την ανάγκη επανάκτησης της επαφής των κατοίκων με τη φύση και το αγροτικό περιβάλλον. Με δεδομένη τη γενικευμένη μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας στη μητροπολιτική περιοχή Αθηνών, προσφέρεται η ευκαιρία για ορισμένες ασχεδίαστες περιοχές της πόλης, κενά οικόπεδα και δημοτικές εκτάσεις που βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση να μετατραπούν σε δημοτικούς λαχανόκηπους, αποτελώντας νησίδες πρασίνου και κοινωνικής δραστηριοποίησης για την ευρύτερη περιοχή.
Η περίπτωση του δημοτικού λαχανόκηπου Αμαρουσίου, που εγκαινιάστηκε το 2012, στην περιοχή Νέο Τέρμα–Παλαιό Ψαλίδι, αποτελεί ενδιαφέρον παράδειγμα αξιοποίησης δημοτικής έκτασης για κοινωνικό και παραγωγικό σκοπό. Στο Μαρούσι των έντονων μετασχηματισμών, της οικοδομικής έξαρσης της δεκαετίας 1990 και εντεύθεν, των μεγάλων χωροθετήσεων και των τεράστιων εμπορικών κέντρων της περιόδου των Ολυμπιακών έργων «Αθήνα 2004», ένα εγκαταλειμμένο οικόπεδο, η οικοδόμηση του οποίου δεν ευνοείτο πλέον λόγω κρίσης, ενσωματώνεται ξανά στην γειτονιά. Ο στόχος από την πλευρά της δημοτικής αρχής ήταν διπλός: «αφενός, η αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων και εγκαταλελειμμένων ελεύθερων χώρων, οι οποίοι αναδιαμορφώνονται σε λαχανόκηπους πρασινίζοντας και ομορφαίνοντας τις γειτονιές και αφετέρου λειτουργούν ως μέσο κοινωνικοποίησης, ενεργοποίησης, δημιουργικής διεξόδου, κοινωνικής μέριμνας και αλληλεγγύης για τους κατοίκους της πόλης, σε περίοδο κρίσης» (http://www.econews.gr/2012/04/01/dimotikos-laxanokipos-marousi/).
Το οικόπεδο είναι έκτασης 1.500 τ.μ. και αποκτήθηκε από τον Δήμο από κληροδότημα. Αν και είναι ενταγμένο στο σχέδιο πόλης από το 1936, ουδέποτε εκδόθηκε άδεια δόμησης σύμφωνα με την πολεοδομική υπηρεσία του Δήμου, ούτε προχώρησε το σχέδιο κατασκευής Πολύκεντρου κατά την προ-Ολυμπιακών έργων περίοδο, χάρη στην κινητοποίηση των περίοικων, όπως οι ίδιοι δηλώνουν. Για χρόνια σε αχρηστία, είχε άτυπα μεταβληθεί σε χώρο εναπόθεσης απορριμμάτων και οικοδομικών υλικών. Η επαναχρησιμοποίηση από τους κατοίκους μετέτρεψε έναν υποβαθμισμένο ελεύθερο χώρο σε ζωντανό υγιές οργανικό τμήμα της πόλης, ενώ του προσέδωσε ένα νέο ενεργό ρόλο, μια νέα κοινωνική ταυτότητα συμβάλλοντας στην επανασύσταση της γειτονιάς και στο πρασίνισμα του αστικού περιβάλλοντος.
Ο λαχανόκηπος είναι κατατμημένος σε 40 τεμάχια των 25 τ.μ. Η διανομή σε καλλιεργητές δημότες έγινε με βάση τη ζήτηση και κοινωνικά κριτήρια. Ο Δήμος μερίμνησε για τον καθαρισμό του οικοπέδου, την απόθεση φερτού χώματος και τις βασικές υποδομές για τη λειτουργία του λαχανόκηπου (περίφραξη, παροχή νερού με δεξαμενή ύδατος). Η καλλιέργεια επιτρέπεται να γίνεται με βιολογικές μόνο μεθόδους, που θέλει ιδιαίτερες γνώσεις σε σχέση με τις συμβατικές. «Οι γεωπόνοι που να τα ξέρουν αυτά; τώρα γίναμε όλοι γεωργοί του ιντερνέτ (…). Το ψάχνω συνέχεια και πειραματίζομαι, αλλά θέλει επιμονή και μεράκι. Όσο ασχολείσαι μαθαίνεις» (Παναγιώτης, συνταξιούχος).
Στα σημαντικότερα οφέλη από την ενασχόληση των δημοτών με τον λαχανόκηπο κατατάσσεται πρωτίστως η ανάγκη για συντροφιά, η ψυχαγωγία και η ψυχοθεραπεία μέσα από την κηπουρική. «Έχει γίνει πια καθημερινή ανάγκη η επαφή με τον λαχανόκηπο, έχω σκάψει, έχω ιδρώσει εδώ μέσα… διαφορετικά τι να έκανα τα πρωινά; Να πήγαινα για καφέ με τις φίλες μου;» (Ελένη, νοικοκυρά). Δευτερευόντως, αναφέρεται η ανάγκη για αυτάρκεια του νοικοκυριού σε φρέσκα και βιολογικά κηπευτικά προϊόντα και η οικονομική ελάφρυνση. Για κάποιους καλλιεργητές ο λαχανόκηπος ξαναζωντανεύει παιδικές μνήμες και γεύσεις του οικογενειακού τραπεζιού. «Παλιά στο Μαρούσι καλλιεργούσαμε στις αυλές, υπήρχαν περιβόλια, πολλά νερά… από την Κηφισίας μέχρι κάτω στην Κύμης, εκεί που είναι σήμερα το Ολυμπιακό Στάδιο. Άνοιγαν οι αμπολές και πότιζαν μέχρι κάτω τα χωράφια, τα θυμάμαι τη δεκαετία του 1960, ήμουν παιδί και φτιάχναμε χάρτινα καραβάκια και τα βρίσκαμε εκεί κάτω (…). Η μάνα μου μόνο της εποχής έβαζε στο τραπέζι, ντομάτες μόνο το καλοκαίρι τρώγαμε και μοσχοβολούσανε τότε (…)» (Παναγιώτης, συνταξιούχος). Για άλλους είναι απλά η ευεργετική επαφή με τη γη. «Ερχόμαστε εδώ κάθε μέρα με τη γυναίκα μου. Είναι ευχαρίστηση, φυσική άσκηση, διέξοδος. Παρά τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουμε, μια με την υγεία μας, μια με τα οικογενειακά μας, τον κήπο δεν τον αφήνουμε (…). Μικρός στο χωριό βοηθούσα όπως όλα τα παιδιά τότε τους γονείς στα χωράφια… μου αρέσει να ασχολούμαι και σήμερα, είναι μεράκι (…). Οικονομικά όχι, δεν είναι ελάφρυνση, να μη σου πω ότι μπαίνω και μέσα, όμως τρώω το αγνό, δίνω στα παιδιά μου και στα εγγόνια μου, σε κανέναν γείτονα άμα μου ζητήσει, η γυναίκα μου ξέρει και κόσμο από την Εκκλησία στην ενορία μας, τι να την κάνουμε τόση παραγωγή δύο άτομα;» (Γιώργος, συνταξιούχος).
Παρά τη θετική απόκριση των δημοτών σε όλη την Ελλάδα, όπως στον εν λόγω λαχανόκηπο του Αμαρουσίου, δεν υπάρχει θεσμική κατοχύρωση για γεωργική χρήση μόνιμου χαρακτήρα στα αστικά αγροκήπια, ούτε είναι δεδομένος και ο χρονικός ορίζοντας λειτουργίας τους, γεγονός που τα καθιστά ευάλωτα απέναντι σε περισσότερο ανταγωνιστικές χρήσεις. Οι δημοτικοί λαχανόκηποι παραμένουν μια συγκυριακή δράση στο πλαίσιο της κοινωνικής μέριμνας προϊούσης της οικονομικής κρίσης και όχι μια θεσμοθετημένη χρήση γης στο πλαίσιο του αστικού σχεδιασμού των πόλεων που τους φιλοξενούν. Προς το παρόν φαίνεται να είναι η απουσία επενδυτικού ενδιαφέροντος που εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των δημοτικών λαχανόκηπων έναντι περισσότερο επικερδών χρήσεων γης για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση.
Αναφορά λήμματος
Ανθοπούλου, Θ., Νικολαΐδου, Σ. (2015) Οι καλλιεργητές της πόλης: Ο Δημοτικός αστικός λαχανόκηπος του Αμαρουσίου, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/οι-καλλιεργητές-της-πόλης/ , DOI: 10.17902/20971.30
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Ανθοπούλου Θ, Παρταλίδου Μ, Νικολαΐδου Σ, κ.ά. (2013) Αστική Γεωργία. Κοινωνική ένταξη και Βιώσιμη Πόλη. Μελέτη δύο αστικών δημοτικών αγροκηπίων (Δήμοι Θέρμης και Αλεξανδρούπολης). Αθήνα.
- Anthopoulou T, Kolokouris Ο, Nikolaidou S, et al. (2015) Aux arbres citoyens ! Le mouvement d’agriculture urbaine, une forme participative d’appropriation de l’espace public. In: Paoli JC, Vianey G, and Requier-Desjardins M (eds), Accaparement, action publique, stratégies individuelles et ressources naturelles : regards croisés sur la course aux terres et à l’eau en contextes méditerranéens, Options Méditerranéennes : Série B. Etudes et Recherches, Montpellier: Montpellier : CIHEAM, pp. 339–349. Available from: http://om.ciheam.org/om/pdf/b72/00007151.pdf.
- Partalidou M and Anthopoulou T (2015) Urban Allotment Gardens During Precarious Times: From Motives to Lived Experiences. Sociologia Ruralis, Wiley Online Library: 18.
Ηλεκτρονικές πηγές
Πληροφορίες για τον δημοτικό λαχανόκηπο Αμαρουσίου: