Το σκιώδες κράτος: ορατή και αθέατη έλλειψη στέγης στην Αθήνα το 2013
2015 | Δεκ
Στο παρόν κείμενο [1] παρουσιάζουμε δεδομένα από πρωτογενή έρευνα (Arapoglou & Gounis 2014) [2] που διενεργήθηκε το 2013-14 με στόχο να χαρτογραφήσει διαφορετικές μορφές έλλειψης στέγης στην Αθήνα και να επικαιροποιήσει τα δεδομένα από τις απόπειρες καταγραφής αστέγων που πραγματοποιήθηκαν προ κρίσης (FEANTSA 2012, Sapounakis 2006). Είκοσι πέντε φορείς ανταποκρίθηκαν στα ερωτηματολόγια της έρευνας και καταγράφηκαν 77 δράσεις εφαρμογής για την άμεση αντιμετώπιση των αναγκών περισσότερων από 115.000 ατόμων που βιώνουν οξείες μορφές φτώχειας και έλλειψης στέγης. Η έρευνα περιλαμβάνει τους μεγαλύτερους φορείς που διαχειρίζονται υπνωτήρια και ξενώνες, καθώς και μια σειρά από μικρότερες οργανώσεις. Η πλειονότητα των φορέων που ανταποκρίθηκαν είναι ΜΚΟ, αλλά συμπεριλήφθηκαν και οι πιο σημαντικές δημόσιες υπηρεσίες υπό την εποπτεία του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθώς και οι ξενώνες των δύο μεγαλύτερων δήμων (Αθηναίων και Πειραιώς).
Τα ευρήματα παρουσιάζονται χρησιμοποιώντας την ταξινόμηση των καταλυμάτων αστέγων του Hopper (1991) προσαρμοσμένη στις συνθήκες που διαπιστώσαμε στην Αθηναϊκή πραγματικότητα. Η ταξινόμηση του Hopper έχει σημαντικά πλεονεκτήματα προκειμένου να αποτυπωθούν διαφορετικές μορφές επισφαλούς ή ακατάλληλης κατοικίας, ο οποίες προκύπτουν από δυο κυρίως συνθήκες. Πρώτον, η ανεργία και η μείωση του εισοδήματος από εργασία έχει άμεσες επιπτώσεις στις δυνατότητες επιβίωσης των νοικοκυριών και της πρόσβασής τους σε κατοικία. Δεύτερον, η κρίση χρέους μετασχηματίστηκε σε κρίση του κράτους πρόνοιας, το οποίο μέσω εξουθενωτικών πολιτικών λιτότητας συρρικνώθηκε κατά δραματικό τρόπο. Η συρρίκνωση αφορά τόσο τις εισοδηματικές μεταβιβάσεις του κράτους προς τα νοικοκυριά όσο και τις παροχές σε υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας που ιδιωτικοποιούνται. Η συρρίκνωση των δημόσιων υπηρεσιών και η αντικατάσταση τους από εθελοντικές ή φιλανθρωπικές δράσεις με έμφαση στην πρόσκαιρη ανακούφιση των φτωχών και των αστέγων αποτελεί το μείζον στοιχείο των αλλαγών που συντελέστηκαν κατά την περίοδο 2010-2013. Το πλέγμα των φορέων της κοινωνίας των πολιτών που αναλαμβάνει την φροντίδα των πλέον ευάλωτων πληθυσμών έχει διεθνώς αποδοθεί με τον όρο «σκιώδες κράτος» (Wolch 1989). Το σκιώδες κράτος έχει αντιφατικές όψεις, καθώς επιμέρους φορείς άλλοτε προσαρμόζουν τις πρακτικές τους στις νεοφιλελεύθερες επιλογές και άλλοτε τις αμφισβητούν (Cloke, May & Johnsen 2010, Keel 2009, Peck 2012) όπως επιχειρούμε να αποτυπώσουμε στη συνέχεια του κειμένου. Αφενός ενισχύονται οι πρακτικές κοινωνικής αλληλεγγύης και αλλαγής των γραφειοκρατικών ή κλειστών ιδρυματικών δομών, αφετέρου όμως τα θύματα της κρατικής αμέλειας και καταστολής δεν βρίσκουν σταθερή φροντίδα και ωφελούνται εκείνοι οι φορείς που προσαρμόζονται στις απαιτήσεις του κράτους ή μεγάλων χορηγών.
Το Σχήμα 1 παρουσιάζει εκτιμήσεις σχετικά με διάφορες κατηγορίες των αστέγων και τις συνθήκες διαβίωσής τους το 2013 στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Οι εκτιμήσεις προέκυψαν από τη δική μας πρωτογενή έρευνα, αλλά και από δευτερογενείς πηγές.
Σχήμα 1: Τοπία έλλειψης στέγης στην Αθήνα
Πηγή: πρωτογενής έρευνα των συγγραφέων και επεξεργασία δευτερογενών πηγών
Αθέατη και άτυπη έλλειψη στέγης: φτώχεια και επισφάλεια
Αφορά τα νοικοκυριά που δεν ιδιοκατοικούν και υφίστανται συνθήκες φτώχειας και αποκλεισμού σύμφωνα με τον ορισμό της Eurostat. Δηλαδή νοικοκυριά που δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία και είτε το εισόδημα τους είναι χαμηλότερο από το όριο φτώχειας, είτε το σύνολο των ενηλίκων μελών είναι άνεργα ή υποαπασχολούνται, είτε αντιμετωπίζουν συνθήκες στεγαστικής αποστέρησης. Συνολικά εκτιμούμε ότι το 13-14% του πληθυσμού στην Αττική διαβιώνει σήμερα σε τέτοιες συνθήκες, δηλαδή περίπου 514.000 άτομα, εκ των οποίων 305.000 έχουν ελληνική και 209.000 αλλοδαπή ιθαγένεια. Η εκτίμηση αυτή είναι ανάλογη των ορισμών που στις ΗΠΑ αφορούν τη «χειρότερη στεγαστική συνθήκη» και χρησιμοποιούνται για να δοθεί προτεραιότητα στη χορήγηση επιδομάτων και στη διαμόρφωση πολιτικών πρόληψης. Ο αριθμός αναφέρεται σε εκείνους που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες, οι οποίες αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο να βρεθούν στο δρόμο αν ενεργοποιηθεί κάποιος επιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας (π.χ. σημαντικό πρόβλημα υγείας, έξωση, αδυναμία φιλοξενίας από φίλους, απώλεια προσώπων στήριξης, διάρρηξη συγγενικών ή διαπροσωπικών δεσμών, κ.ο.κ.).
Επισημαίνεται ότι το μέγεθος της αθέατης και άτυπης έλλειψης στέγης παρουσιάζει δραματική αύξηση. Εκτιμούμε ότι από την έναρξη της κρίσης μέχρι σήμερα ο πληθυσμός που διαβιεί σε τέτοιες συνθήκες στην Αθήνα έχει διπλασιαστεί. Η αύξηση αυτή οφείλεται στη ραγδαία άνοδο της φτώχειας και της ανεργίας καθώς και στις ειδικές συνθήκες στεγαστικής επισφάλειας και αποστέρησης στα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα της χώρας, όπως είναι η αδυναμία των νοικοκυριών να καλύψουν τα έξοδα στέγασης, ιδίως τα ενοίκια, ο συνωστισμός σε μικρής επιφάνειας κατοικίες, και η ακαταλληλότητα των κατοικιών. Ενδεικτικά για το 2013, σύμφωνα με την on-line βάση δεδομένων για τον πληθυσμό και τις συνθήκες διαβίωσης της Eurostat: το στεγαστικό κόστος των φτωχών νοικοκυριών αντιστοιχούσε στο 71% του διαθέσιμου εισοδήματος τους, 69% των φτωχών νοικοκυριών καθυστερούσε την πληρωμή ενοικίων, λογαριασμών ύδρευσης ή ηλεκτροδότησης, 45% των φτωχών νοικοκυριών διαβιούσαν σε συνθήκες συνωστισμού. Επιπλέον οι κίνδυνοι φτώχειας, ανεργίας και έλλειψης στέγης είναι άνισα κατανεμημένοι μεταξύ των Ελλήνων πολιτών και ξένων υπηκόων. Για παράδειγμα το ποσοστό φτώχειας και αποκλεισμού το 2013 ανέρχονταν στο 32,6% για τους Έλληνες και σε 68% για τους αλλοδαπούς.
Αθέατη και τυπική έλλειψη στέγης: επαναιδρυματοποίηση και εγκλεισμός
Περιλαμβάνεται η χρήση ακατάλληλων καταλυμάτων σε δημόσια ιδρύματα περίθαλψης και φροντίδας (νοσοκομεία, ψυχιατρικά ιδρύματα, άσυλα, ιδρύματα παιδικής προστασίας, γηροκομεία) ή σωφρονισμού (κέντρα κράτησης, φυλακές) σε παρέκκλιση από τον πρωταρχικό σκοπό τους ή με αναιτιολόγητη παράταση της παραμονής ή με εξιτήριο χωρίς να έχει διασφαλιστεί σταθερή κατοικία. Αξιοποιώντας ποικιλία δευτερογενών πηγών και σημαντικές πρωτογενείς πληροφορίες, εκτιμήσαμε ότι σε τέτοιες συνθήκες βρίσκονται 9000 άτομα στην Αττική. Οι πληροφορητές μας ανέφεραν τον καταχρηστικό χαρακτήρα των προσαγωγών κατά τις εκτεταμένες αστυνομικές επιχειρήσεις ΞΕΝΙΟΣ ΔΙΑΣ και τις απαράδεκτες συνθήκες στα κέντρα κράτησης αλλοδαπών, την υπερπληρότητα στις στεγαστικές μονάδες ψυχιατρικής αποκατάστασης, την αιφνίδια συγχώνευση ψυχιατρικών νοσοκομείων και την απρογραμμάτιστη μεταφορά ασθενών σε ιδιωτικές μονάδες με επιβάρυνση των οικογενειών τους, την αύξηση αιτημάτων φιλοξενίας σε παιδικές στέγες και μονάδες ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης λόγω οικονομικής αδυναμίας.
Οι εξελίξεις αυτές δημιουργούν σοβαρά εμπόδια στην ανάπτυξη κοινοτικών δομών ψυχικής υγείας και εκτρέπουν την πορεία της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης και της επανιδρυματοποίησης σε τοπική κλίμακα. Αγνοείται έτσι η σημαντική εμπειρία των φορέων που στην προηγούμενη δεκαετία πρωτοστάτησαν στην ανάπτυξη στεγαστικών δομών ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης και κοινοτικής φροντίδας. Επιπλέον, η μεταφορά και «εγκλεισμός» αλλοδαπών σε κρατητήρια και κέντρα κράτησης υπονομεύουν τις προσπάθειες στεγαστικής αρωγής αιτούντων άσυλο και προσφύγων που πρωτοεμφανίστηκαν στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 2000 υπό την πίεση ανθρωπιστικών οργανώσεων.
Ορατή και τυπική έλλειψη στέγης: έκτακτη ανάγκη και υποστηριζόμενη κατοικία
Κατά την προηγούμενη δεκαετία η στεγαστική αρωγή των αστέγων περιορίζονταν σε ξενώνες βραχυχρόνιας παραμονής τους οποίους ως επί το πλείστον διαχειρίζονταν η αυτοδιοίκηση ή δημόσιοι κρατικοί φορείς πρόνοιας. Σήμερα έχουν αναδυθεί δύο νέα είδη παρεμβάσεων, διαφορετικής μεταξύ τους φιλοσοφίας όπου οι ΜΚΟ έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι τοπικές αρχές, παρά την πολιτική ρητορική, παίζουν δευτερεύοντα ρόλο. Οι υπηρεσίες και τα καταφύγια στέγης από τις δημόσιες υπηρεσίες είναι πια ελάχιστες. Ιδιωτικές επιχειρήσεις και φιλανθρωπικά ιδρύματα. αποτελούν την πιο ζωτικής σημασίας πηγή χρηματοδότησης για τις ΜΚΟ, αλλά και τις δημοτικές αρχές. Ο μέσος όρος της ιδιωτικής χρηματοδότησης των έργων που καταγράψαμε ανέρχεται σε 49% και ο συνολικός αριθμός όσων έλαβαν οποιουδήποτε είδους στεγαστική συνδρομή ήταν σχεδόν 6.400 άτομα.
Το πρώτο είδος παρεμβάσεων, το οποίο επικρατεί, υπακούει απόλυτα στη λογική της «έκτακτης ανάγκης» και, επιπρόσθετα των ξενώνων βραχυχρόνιας παραμονής, περιλαμβάνει υπνωτήρια για αστέγους, ξενώνες για ασυνόδευτους ανήλικους και γυναίκες, κέντρα υποδοχής αιτούντων άσυλο και προσφύγων. Ο αριθμός των φιλοξενούμενων σε δομές βραχείας διαμονής ανέρχεται για το 2013 σε περίπου 1.700 άτομα (σχεδόν ισάριθμοι Έλληνες και αλλοδαποί). Από την πρωτογενή έρευνα καταγράφηκε αύξηση των φιλοξενούμενων σε υπνωτήρια και ξενώνες από το 2010, η οποία φτάνει το 40%. Η μέση αύξηση της ζήτησης για στεγαστική συνδρομή από το 2010 μέχρι το 2013 προσεγγίζει το 60%.
Το δεύτερο είδος αφορά μορφές υποστηριζόμενης κατοικίας και στοχευμένης πρόληψης στην κοινότητα μέσω διάθεσης διαμερισμάτων και χορήγησης στεγαστικών επιδομάτων σε ευάλωτες ομάδες. Ωστόσο, η ασταθής ιδιωτική χρηματοδότηση, οι αυστηρές προϋποθέσεις και η χρονική διάρκεια της υποστήριξης μειώνουν την αποτελεσματικότητα και, κυρίως, υποβαθμίζουν τον προληπτικό και κοινοτικό χαρακτήρα των σχετικών παρεμβάσεων. Ο αριθμός των ωφελούμενων για το 2013 ανέρχονταν σε 4.700 άτομα (3.600 έλληνες και 1.100 αλλοδαποί).
Tα υπνωτήρια και οι δομές «έκτακτων αναγκών» δημιουργήθηκαν μέσω έργων (projects) με Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση κατόπιν σχεδιασμού του υπουργείου Εργασίας. Τα υπνωτήρια, τα κέντρα ημέρας, οι τράπεζες τροφίμων, τα κοινωνικά φαρμακεία και παντοπωλεία έχουν καθιερωθεί στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού. Τα υπνωτήρια προσφέρουν προσωρινή λύση για πολλούς αστέγους που απορρίπτονται από ξενώνες βραχυχρόνιας παραμονής, εξαιτίας αυστηρών προϋποθέσεων εισαγωγής, αλλά δεν αποτρέπουν την στεγαστική αστάθεια.
Φωτογραφία 1: Είσοδος σε Κέντρο Ημέρας που διαχειρίζεται ΜΚΟ
Πηγή: Κώστας Γκούνης 2014
Τα διάφορα projects συχνά εφαρμόζονται στον ίδιο χώρο και εξυπηρετούν ποικιλία ατόμων ανάλογα με το φύλο, την εθνικότητα ή την ηλικία τους, αναπαράγοντας συχνά σε ένα μόνο κτήριο το πολυπολιτισμικό τοπίο των κεντρικών περιοχών της Αθήνας ( Χάρτης 1 και Φωτογραφία 1). Σημαντική πτυχή της λειτουργίας των Κέντρων Ημέρας είναι ότι δεν προσελκύουν μόνο τους «άστεγους του δρόμου», αλλά μεγάλο φάσμα από το πληθυσμό των αθέατων φτωχών στο κέντρο της πόλης και διευκολύνουν την πλοήγησή τους σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης. Οι ΜΚΟ στην έρευνά μας και μόνο εξυπηρετούν περισσότερους από 110.000 άπορους και ανασφάλιστους στη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας. Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία της Εκκλησίας της Ελλάδας και του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, ο αριθμός αυτός θα πρέπει να είναι περίπου 200.000 άνθρωποι. Από τη μία πλευρά, η δημογραφική και εθνοτική ποικιλομορφία αποτελεί πλεονέκτημα για τις ΜΚΟ και σχετίζεται με το ρόλο τους στην προάσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Από την άλλη, όμως, ο πρόσκαιρος χαρακτήρας της βοήθειας, η έλλειψη συντονισμού, πόρων και εξειδίκευσης δημιουργούν ιδιότυπες πρακτικές περιφοράς των εξυπηρετούμενων που έχουν στερηθεί τα δικαιώματα τους.
Χάρτης 1: Ορατή και αθέατη έλλειψη στέγης στην Αθήνα [3]
Πηγή: Έρευνα των συγγραφέων, συνεντεύξεις και έρευνα γραφείου
Ορατή και άτυπη έλλειψη στέγης: άμεση βοήθεια και εκκαθαρίσεις
Ο αριθμός των ατόμων που διανυκτερεύουν σε υπαίθριους χώρους μπορεί να μετρηθεί μόνο με ειδικές μεθόδους προσέγγισης και καταμέτρησης. Ως εκ τούτου, η εκτίμησή μας για 1.200-2.360 άτομα προκύπτει από αναφορές των street workers και των μητρώων των κέντρων ημέρας που λειτουργούν στην Αθήνα και τον Πειραιά. Ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί αν συνυπολογιστεί η περιστασιακή διανυκτέρευση σε δημόσιους χώρους από τους χρήστες ουσιών. Αύξηση του αριθμού των αστέγων αναφέρθηκε από τους street workers για τα έτη 2011 και 2012. Ωστόσο, τρεις οργανώσεις συμφωνούν ότι στις κεντρικές περιοχές της Αθήνας, ο αριθμός των αστέγων δεν αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του 2013, λόγω της λειτουργίας νέων υπνωτηρίων και της εντατικοποίησης της αστυνόμευσης. Είναι αξιοσημείωτο ότι σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία οι δράσεις προσπέλασης στο δρόμο έχουν αυξηθεί και έχουν υιοθετηθεί από φορείς που στο παρελθόν απλώς υποδέχονταν τους αστέγους. Στον Χάρτη 1 αποτυπώνονται προσφιλή σημεία street work στην Αθήνα που βρίσκονται σε εγγύτητα με νέο-ιδρυθέντα κέντρα ημέρας (πχ. Φωτογραφία 1) αλλά κυρίως σε υψηλής ορατότητας και συμβολικής σημασίας σημεία. Προφανώς, οι επιχειρήσεις «εκκαθάρισης» των δημόσιων χώρων και βοήθειας στο δρόμο συνιστούν αντιθετικές πρακτικές.
Καταλήγοντας μπορούμε να επισημάνουμε ότι η σημαντική αύξηση στον ορατό πληθυσμό των αστέγων λόγω της κρίσης βρήκε προσωρινή ανακούφιση σε διάφορα καταφύγια και υπηρεσίες άμεσης κοινωνικής βοήθειας. Φαίνεται ότι οι ροές από επισφαλείς συνθήκες στέγασης στο δρόμο δεν είναι τόσο εκτεταμένες, όπως εκτιμάται από το ευρύ κοινό, είτε εξαιτίας της ενίσχυσης άτυπων μορφών αλληλεγγύης είτε εξαιτίας των εκκαθαρίσεων των δημόσιων χώρων. Ωστόσο, η αύξηση των αναγκών που εκφράζονται από τον αόρατο φτωχό πληθυσμό είναι πρωτοφανής για τα ευρωπαϊκά δεδομένα και δημιουργεί ζήτηση για ολοκληρωμένη υποστήριξη στην οποία το σύστημα φροντίδας ανταποκρίνεται με ανεπαρκή και αποσπασματικό τρόπο μεταφέροντας ευθύνες, χωρίς πόρους, στην κοινωνία των πολιτών.
[1] Την επεξεργασία και χαρτογράφηση των δεδομένων έκανε η Δήμητρα Σιατίτσα, διδάκτορας ΕΜΠ.
[2] H έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη συνδρομή του Ελληνικού Παρατηρητηρίου του LSE και της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Οι τοποθετήσεις των συγγραφέων του παρόντος κειμένου δεν εκφράζουν απαραίτητα και τις απόψεις των φορέων χρηματοδότησης της έρευνας. (Arapoglou V., Gounis K., Siatitsa D., 2015, Revisiting the concept of shelterisation: insights from Athens Greece. European Journal of Homelessness Volume 9.2, pages 137-57. http://www.feantsaresearch.org/IMG/pdf/arapoglou-gounisejh2-2015article6.pdf)
[3] H πολλαπλή αποστέρηση των αθέατων φτωχών έχει αποτυπωθεί για το Δήμο της Αθήνας με χρήση στοιχείων του Urban Audit της Eurostat για το 2005.
Αναφορά λήμματος
Αράπογλου, Β., Γκούνης, Κ. (2015) Το σκιώδες κράτος: ορατή και αθέατη έλλειψη στέγης στην Αθήνα το 2013, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/έλλειψη-στέγης-άστεγοι-σκιώδες-κράτο/ , DOI: 10.17902/20971.29
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Arapoglou V and Gounis K (2014) Caring for the homeless and the poor in Greece: Implications for the future of social protection and social inclusion. Athens. Available from: http://www.lse.ac.uk/europeanInstitute/research/hellenicObservatory/CMS pdf/Research/NBG_2013_Research_Call/Arapoglou-Gounis-(PROJECT-REPORT).pdf.
- Arapoglou V, Gounis K and Siatitsa D (2015) Revisiting the Concept of Shelterisation: Insights from Athens, Greece. European Journal of Homelessness 9(2): 137–157. Available from: http://www.feantsaresearch.org/IMG/pdf/arapoglou-gounisejh2-2015article6.pdf.
- Cloke P, May J and Johnsen S (2010) Swept up lives: re-envisioning the homeless city. 1st ed. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons.
- FEANTSA (2012) Monitoring Report on Homelessness and Homeless Policies in Europe. On the Way Home? Brussels. Available from: http://www.feantsa.org/spip.php?article854.
- FEANTSA (2006) Fifth Review of Statistics on Homelessness in Europe. Brussels. Available from: http://www.feantsaresearch.org/IMG/pdf/2006_fifth_review_of_statistics.pdf.
- Hopper K (1991) Homelessness old and new: The matter of definition. Housing Policy Debate, Routledge 2(3): 755–813. Available from: http://dx.doi.org/10.1080/10511482.1991.9521072.
- Keil R (2009) The urban politics of roll with it neoliberalization. City, Taylor & Francis 13(2–3): 230–245.
- Peck J (2012) Austerity urbanism. City, Routledge 16(6): 626–655. Available from: http://dx.doi.org/10.1080/13604813.2012.734071.
- Wolch JR (1989) The shadow state: transformations in the voluntary sector. 1st ed. In: Wolch J and Dear M (eds), The power of geography: How territory shapes social life, New York: Routledge, pp. 197–221.