Αθήνα: Μια κριτική ματιά στα ηλεκτρικά πατίνια
2020 | Μαρ
Τα ηλεκτρικά πατίνια έκαναν την εμφάνισή τους τελευταία και στην Αθήνα, συνοδευόμενα, όπως και σε άλλες ελληνικές πόλεις, από έναν επιδοκιμαστικό λόγο εκ μέρους των δημοσιογράφων και της τοπικής αυτοδιοίκησης (Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 2019 / Η Εφημερίδα των Συντακτών, 2019 / TyposThes, 2019) για την ενσωμάτωση στην πόλη της νέας εναλλακτικής πράσινης πρότασης για τις μεταφορές [1]. Οι σχετικές ειδήσεις δεν συγκροτούν ένα δημόσιο διάλογο για την πόλη, αλλά μια άκριτη αποδοχή του δυτικού μοντερνισμού συνοδευόμενη από την αδιαφορία οργάνωσης του δημόσιου χώρου της πόλης. Πρόκειται για το αποτέλεσμα μια ιδιότυπης πολεοδομικής δημοσίας αφωνίας στην οποία συγκατανεύουν επί δεκαετίες Αρχές και Αθηναίοι, που έχουν βρει καταφύγιο στα οφέλη της μεγαλύτερης ή μικρότερης ιδιοποίησης του δημοσίου χώρου. Με το παρόν κείμενο επιχειρούμε να ασκήσουμε κριτική σε αυτό το νέο μέσο μεταφοράς, με απώτερο σκοπό την υπεράσπιση του δημόσιου κοινόχρηστου χώρου.
Επικεντρώνοντας στα ηλεκτρικά πατίνια οφείλουμε να κάνουμε έναν διαχωρισμό μεταξύ αυτών που είναι ιδιωτικής χρήσης και μεταξύ αυτών που είναι δημοσίας χρήσης, δηλαδή των ενοικιαζόμενων. Αν εξαιρέσουμε προς το παρόν την εκδοχή των ενοικιαζόμενων, τα ιδιωτικής χρήσης μοιάζουν σε μεγάλο βαθμό με τη μεταφορική λύση των μηχανών. Το κοινό τους στοιχείο είναι ότι τόσο τα πατίνια όσο και οι μηχανές είναι εκδοχές μηχανοκίνητων δίκυκλων. Ωστόσο, διαφέρουν κυρίως ως προς τα εξής:
- Τα πατίνια είναι ελαφρύτερα και μικρότερα από τις μικρότερες μηχανές. Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση που είναι ιδιωτικής χρήσης σταθμεύουν εντός των κτιρίων.
- Είναι ηλεκτροκίνητα και όχι βενζινοκίνητα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν απελευθερώνονται ρύποι στο αστικό περιβάλλον.
- Τα πατίνια έχουν μικρότερες ρόδες σε σχέση με τα μηχανάκια, γεγονός που τα καθιστά πιο ασταθή και επικίνδυνα, με αποτέλεσμα οι χρήστες τους για λόγους προσωπικής ασφάλειας να τα χρησιμοποιούν ως μη όφειλαν επάνω στα πεζοδρομία, δηλαδή στον ζωτικό χώρο των πεζών. Αν δηλαδή τα μηχανάκια μέχρι σήμερα απλώς σταθμεύουν στα πεζοδρομία, τα πατίνια κινούνται επιπλέον επί αυτών. Τα πατίνια είναι ένας ακόμα περιοριστικός παράγοντας για την πεζή μετακίνηση.
- Επιπλέον, η αστάθεια των πατινιών σε σύγκριση με τα μηχανάκια περιορίζει τη δυνατότητα χρήσης των πρώτων από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.
- Ένα πατίνι έχει τιμή αγοράς μικρότερη από ένα μηχανάκι, δεν χρειάζεται άδεια οδήγησης και ασφάλεια, αλλά είναι ένα μέσο με μικρότερη ενεργειακή αυτονομία και μικρότερες ταχύτητες κίνησης.
Τα πατίνια όμως δεν οφείλουν την πρόσφατη επιτυχία τους στην ιδιωτική τους εκδοχή αλλά στη δημόσια. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι το πατίνι μπορεί να λειτουργεί ως ένα ενδιάμεσο μέσο από ή προς ένα ΜΜΜ ή και ένα ΙΧ. Με αυτήν την έννοια, το πατίνι περιορίζει τη χρήση των ΙΧ και κάνει πιο φιλικά τα ΜΜΜ.
Χωρίς αμφιβολία, πρόκειται για ένα ενδιαφέρον τεχνικό επιχείρημα στη φαρέτρα όσων προωθούν αυτόν τo νεοτερισμό. Θα ήταν εύλογο από τους δημοσιογράφους, πολίτικους και συγκοινωνιολόγους να προωθούν με την ίδια θέρμη και τη λύση των δημόσιων ποδηλάτων -επίσης δυτικής έμπνευσης- την οποία αντικαθιστούν τα πατίνια, για τους λόγους που θα εξηγήσουμε στη συνέχεια. Πριν όμως αναλύσουμε αυτήν τη μετάβαση από τα ποδήλατα στα πατίνια, οφείλουμε κατ’ αρχάς να αντιπαραθέσουμε στο επιχείρημα που θέλει την Αθήνα ακατάλληλη για τη χρήση του ποδηλάτου, εξ αιτίας του έντονου αναγλύφου της, ότι τα ποδήλατα έχουν και υβριδική εκδοχή, συνδυάζοντας τη μηχανοκίνηση και την ποδοκίνηση [2].
Ήδη από τη δεκαετία του 1990, η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί το σχεδιασμό της συμπαγούς πόλης (Commission of the European Communities, 1990). Η συμπαγής πόλη βασίζεται στη θεωρητική ιδέα ότι αν η αστική δομή είναι πυκνότερη και μεικτής χρήσης τότε θα περιοριστούν και οι ανάγκες μετακίνησης του πληθυσμού (Neuman 2005). Όμως, οι πυκνότερες δομές είναι ακόμα λιγότερο φιλικές προς το ΙΧ, λόγω των χωρικών τους απαιτήσεων (Melia, Parkhurst & Barton 2011). Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για την ανάπτυξη του σχεδίου της «βιώσιμης κινητικότητας». Η αρχική εκδοχή αυτού του σχεδίου αναζητούσε τον περιορισμό της χρήσης και του χώρου που καταναλώνει το ΙΧ, με την ταυτόχρονη ανάπτυξη των ΜΜΜ και των μη μηχανοκίνητων μέσων (δηλαδή το περπάτημα και το ποδήλατο). Σε αυτό το πλαίσιο, αναπτύχθηκαν συστήματα δημόσιων ποδηλάτων με σταθερά σημεία στάθμευσης, δια της αγκύρωσης σε ειδική εγκατάσταση, που χωροθετούνται σε σημεία που προηγουμένως ήταν χώροι στάθμευσης ΙΧ. Στη συνέχεια, εμφανίστηκαν και υβριδικά ποδήλατα, ώστε να συμπεριλάβουν όλες τις εδαφολογικές συνθήκες και όλες τις ηλικίες χρηστών. Τα συστήματα αυτά, τα οποία συναντά κάνεις από το Παρίσι έως την πόλη του Μεξικού, είναι αποτέλεσμα δημόσιας επένδυσης με χαμηλό κόστος για τον χρήστη και με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Στο νεοφιλελεύθερο πλαίσιο διακυβέρνησης, ο σχεδιασμός της μη μηχανοκίνητης μετακίνησης κατέληξε στα χέρια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χαθούν όλα τα ευεργετικά αποτελέσματα που είχε το αρχικό σχέδιο της «βιώσιμης κινητικότητας» για το περιβάλλον και τη σωματική αγωγή των κατοίκων. Σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό, πρώτον, το σύστημα αγκύρωσης αντικαταστάθηκε από την αναζήτηση του ποδήλατου μέσω GPS, με αποτέλεσμα αυτά πλέον να καταλήγουν σταθμευμένα στα πεζοδρόμια. Δεύτερον, αναζητήθηκε ένα προϊόν πιο φτηνό και πιο εύχρηστο από το υβριδικό ποδήλατο, που είναι ακριβό λόγω της πολυπλοκότητας της κατασκευής του και σχετικά δύσχρηστο λόγω του βάρους και του όγκου του. Το αποτέλεσμα ήταν να καταργηθεί τελικά η ποδοκίνητη επιλογή. Η έλλειψη αγκύρωσης έχει και μια περιβαλλοντική συνέπεια. Τα συστήματα οχημάτων δημόσιας χρήσης δεν είναι αυτορρυθμιζόμενα· δηλαδή, είτε λόγω του επικλινούς του εδάφους είτε λόγω των καιρικών συνθηκών είτε για διάφορους άλλους λόγους τα οχήματα τείνουν να συσσωρεύονται σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης. Την εξισορρόπηση του συστήματος αναλαμβάνουν μηχανοκίνητα φορτηγά ή ΙΧ που φροντίζουν για την ανακατανομή των δικύκλων. Έτσι, ενώ στην περίπτωση των συστημάτων με αγκύρωση η ανακατανομή πραγματοποιείται από σταθμό σε σταθμό στάθμευσης, στην περίπτωση των πατινιών αυτά πρέπει να συλλεχθούν από τυχαία σημεία της πόλης και επιπλέον να φορτιστούν προτού επιστραφούν σε επιλεγμένα σημεία, αυξάνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εξισορρόπησης.
Εν τέλει, δηλαδή, αντί να αυξάνεται ο χώρος των πεζών και των μη μηχανοκίνητων μέσων, σύμφωνα με τον αρχικό και φιλικότερο προς το περιβάλλον σχεδιασμό, καταλήγουμε στη χρήση μηχανοκίνητων μέσων που χρησιμοποιούνται και σταθμεύουν στο χώρο των πεζών και των ποδηλάτων.
Εικόνα 1: Σταθμευμένα επί του πεζοδρομίου ηλεκτρικά πατίνια με διάταξη που παρεμποδίζει την διέλευση των πεζών, Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας, Αθήνα, Αύγουστος 2019
Τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως, αυτός ο παραλογισμός βρίσκεται στη φάση της διαδικασίας θεσμοθέτησης κανόνων, οι οποίοι στην πράξη έχουν κάποια αποτελεσματικότητα μόνο όπου υπάρχει ένα εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Η επικείμενη ελληνική νομοθεσία θα οδηγήσει τους χρήστες είτε στους κινδύνους που επιφυλάσσει το οδόστρωμα, είτε στην παρανομία του πεζοδρομίου. Στην πράξη, δηλαδή, δεν πρόκειται για νομοθεσία που αφορά την πρόληψη, αλλά τη νομική διαχείριση των εν δυνάμει ατυχημάτων που θα προκύψουν (Παπαδημητράκη 2019).
Μια τελευταία διαφορά, και ίσως η πλέον τροχιοδεικτική για την ουσία του θέματος που προκύπτει από τη μετάβαση από τα ποδήλατα στα πατίνια, είναι ότι το κόστος για τον χρήστη έχει εκτιναχθεί. Στο Παρίσι, παραδείγματος χάριν, η χρήση των ποδήλατων κοστίζει μηνιαίως 3,10 ευρώ για τα απλά ποδήλατα και 8,30 ευρώ για τα υβριδικά (Velib Metropole 2019), ενώ τα πατίνια προσφέρονται όπως και στην Αθηνά με χρέωση 1 ευρώ ανά χρήση και 0,15 για κάθε λεπτό χρήσης (Lime 2018, Hive 2019). Μπορούμε να αντιληφθούμε, επομένως, ότι μιλάμε για μια λιγότερο κοινωνικά δίκαιη αντίληψη για τον σχεδιασμό στις μεταφορές, ο οποίος, στον βαθμό που οδηγεί στον περιορισμό άλλων εναλλακτικών, λειτουργεί επιπλέον και ως μέσο εξευγενισμού (gentrification) του αστικού χώρου.
Η αρχική διεισδυτικότητα των ηλεκτρικών πατινιών οφείλεται κυρίως στη χρήση τους από νεαρούς τουρίστες, καθώς και στην αντικατάσταση των μικρών διαδρομών που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνται από το ταξί. Έτσι δημιουργούν μια αναπτυξιακή διάθεση για συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα και αστικές συμπεριφορές που μακροπρόθεσμα όμως, όπως το AIRBNB και το UBER, δύναται να εξελιχθούν σε παράγοντες τροποποίησης συνολικά των αστικών δομών και ροών.
Εικόνα 2: Χώρος ανάπτυξης του συστήματος της εταιρίας ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών Hive στην Αθηνά. Πρόκειται για μια αρχική ανάπτυξη βασισμένη σε τουριστικές διαδρομές
Πηγή: Hive Aplication 4 November 2019, 18:13 (GMT+2)
Εικόνα 3: Χώρος ανάπτυξης του συστήματος ενοικίασης της εταιρίας ηλεκτρικών πατινιών Lime στην Αθηνά. Ανάπτυξη διευρυμένη, χαρακτηριστική είναι η εξαίρεση της γειτονίας των Εξαρχιών
Πηγή: Lime Aplication 4 November 2019, 17:04 & 17:25 (GMT+2)
Αν και οι νεοφιλελεύθεροι νεωτερισμοί μόνο την κοινωνική ισότητα δεν προωθούν, αξίζει να αναρωτηθούμε γιατί στην Ελλάδα στα ζητήματα της πόλης, ο σχεδιασμός δεν υποχρεούται τουλάχιστον να αναμετρηθεί με τις δικαιότερες και φιλικότερες στο περιβάλλον εκδοχές του. Η απάντηση στο ερώτημα έχει να κάνει εν μέρει με την ελληνική κρίση, αλλά σχετίζεται και με τη γενική έλλειψη σεβασμού προς τον δημόσιο χώρο. Έτσι οι πολιτικοί ιθύνοντες του πολεοδομικού σχεδιασμού επωφελούνται, προωθώντας απευθείας τους νεωτερισμούς με σκοπό τον εξωραϊσμό της πόλης, με ότι αυτό συνεπάγεται στις αξίες γης. Την ίδια στιγμή, αποφεύγουν, να αυξήσουν την κρατική συμμετοχή στις μεταφορές, αλλά και να συγκρουστούν με την ιδιοτέλεια των αυτοκινητιστών.
Ίσως το σημαντικότερο αν και προφανώς καθόλου αμελητέο όσον αναφορά τα ηλεκτρικά πατίνια είναι πως δεν θα θρηνήσουμε θύματα με νομοθετήματα που εθελοτυφλούν μπροστά στην έλλειψη των κατάλληλων υποδομών. Δεδομένης όμως της τάσης επανασχεδιασμού της πόλης από πρακτικές εξευγενισμού και κοινωνικού διαχωρισμού που προωθούνται παγκοσμίως, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση όλων την πόλη του Λονδίνου, θα έπρεπε οι κάτοικοι της να αναθεωρήσουν το καθεστώς δεκτικότητας σε αυτήν την ιδιότυπη δημόσια αφωνία για την οργάνωση του δημόσιου χώρου, αν θέλουν να διαφυλάξουν τη δημοκρατικότητα της πόλης απέναντι σε όποιον σχεδιασμό επιδιώκει να διαχωρίσει τον αστικό χώρο της Αθήνας σε πόλη των φτωχών και πόλη των πλουσίων.
[1] Βέβαια, αυτό δεν συνεπάγεται ότι είναι ένα «πράσινο μέσο», τόσο επειδή η ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνουν μπορεί να είναι προϊόν καύσης λιγνίτη στην Πτολεμαΐδα, όσο και επειδή το 95% των μπαταριών λιθίου στο τέλος της ζωής τους, λόγω οικονομοτεχνικών παραγόντων, θα καταλήξουν ως τοξικό απόβλητο στον μη αστικό χώρο Προφανώς το ίδιο ισχύει και για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. (Jacoby M, 2019)
[2] Συνεπάγεται και η υβριδική φόρτιση, αφ’ ενός μέσω του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και αφ’ ετέρου μέσω της ποδοκίνησης με δυναμό.
Αναφορά λήμματος
Τζανετάτος, Δ. (2020) Αθήνα: Μια κριτική ματιά στα ηλεκτρικά πατίνια, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/αθήνα-μια-κριτική-ματιά-στα-ηλεκτρικά/ , DOI: 10.17902/20971.94
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Commission of the European Communities (1990) Green paper on the urban environment. Brussels: Office for Official Publications of the European Communities.
- Melia S, Parkhurst G and Barton H (2011) The paradox of intensification. Transport Policy 18(1). Elsevier: 46–52.
- Neuman M (2005) The compact city fallacy. Journal of planning education and research 25(1). Sage Publications: 11–26.
Ηλεκτρονικές πηγές:
- Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (2019) Τα ηλεκτρικά πατίνια της Lime ήρθαν και στο Δήμο της Αθήνας. Available at: https://www.amna.gr/home/article/326997/Ta-ilektrika-patinia-tis-Lime-irthan-kai-sto-Dimo-tis-Athinas (ημερομηνία πρόσβασης 4 Φεβρουαρίου 2020).
- Η Εφημερίδα των Συντακτών (2019) «Έρχονται» τα ηλεκτρικά πατίνια στο Ρέθυμνο. Available at: https://www.efsyn.gr/efkriti/koinonia/202463_erhontai-ta-ilektrika-patinia-sto-rethymno (ημερομηνία πρόσβασης 4 Φεβρουαρίου 2020).
- Παπαδημητράκη Μ (2019) Στραβοτιμονιές στην πόλη. Σχεδία 75: 34–38.
- Hive (2019) Δες πώς δουλεύει. Εύκολο, σωστά? Available at: https://www.ridehive.com/home-gr#how-it-works-gr (ημερομηνία πρόσβασης 4 Νοεμβρίου 2019).
- Lime (2018) Electric Scooters in Paris: Lime Rolls Into World’s Tourism Capital. Available at: https://www.li.me/second-street/electric-scooters-in-paris-lime-rolls-into-world-tourism-capital (ημερομηνία πρόσβασης 4 Νοεμβρίου 2019).
- TyposThes (2019) «Σαρώνουν» τα ηλεκτρικά πατίνια – Δωρεάν για τα «γενέθλια». Available at: https://www.typosthes.gr/thessaloniki/203558_thessaloniki-saronoyn-ta-ilektrika-patinia-dorean-gia-ta-genethlia (ημερομηνία πρόσβασης 4 Φεβρουαρίου 2020).
- Jacoby M (2019) It’s Time to get Serious about Recycling Lithium-Ion Batteries. Chemical & Engeeniring News 97: 1–3. Available at: https://cen.acs.org/materials/energy-storage/time-serious-recycling-lithium/97/i28.
- Velib Metropole (2019) Les abonnements pour les utilisateurs réguliers. Available at: https://www.velib-metropole.fr/offers (ημερομηνία πρόσβασης 4 Νοεμβρίου 2019).