Εναλλακτικές μορφές έκφρασης στον αστικό χώρο κατά την περίοδο της κρίσης
2018 | Ιαν
Καθώς η ελληνική οικονομία αγωνίζεται να ανακάμψει η κοινωνική δυσαρέσκεια εκδηλώνεται με έντονο τρόπο στα συνθήματα που είναι γραμμένα στους τοίχους των αστικών κέντρων [1]. Κατά την περίοδο της κρίσης οι τοίχοι σε ορισμένες κεντρικές γειτονιές της Αθήνας έχουν μετατραπεί σε πλατφόρμες ελεύθερης έκφρασης. Τα γκράφιτι και τα συνθήματα αποτελούν εναλλακτικά μέσα που έχουν τη δυνατότητα να εκφράζουν πτυχές των κοινωνικών διεκδικήσεων και να καταγράφουν το πνεύμα των κοινωνικών ομάδων. Όλες οι μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις θεωρούνται παράνομες πράξεις από τις αρχές εφόσον καταλαμβάνουν μέρος του αστικού χώρου δίχως άδεια.
Το άρθρο αυτό παρουσιάζει τους «παλμούς της πόλης» όπως αντηχούν στο μυαλό και τον ψυχισμό των συγγραφέων μετά από μια πειραματική «περιπλάνηση» (dérive) σε κεντρικές περιοχές της Αθήνας. Όπως θα δούμε οι ρητορικές φράσεις που είναι γραμμένες στους τοίχους παρουσιάζουν ένα ευρύ φάσμα θέσεων και απεικονίζουν την ποικιλομορφία των αντιδράσεων ορισμένων τοπικών ομάδων εν σχέση με τις σύγχρονες εξελίξεις.
Αν και ο κυβερνοχώρος μπορεί πλέον να θεωρηθεί ένα από τα σημαντικότερα περιβάλλοντα της σύγχρονης επικοινωνίας, στην πράξη οι άνθρωποι εξακολουθούν να ζουν και να αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους μέσα στο πραγματικό-φυσικό αστικό χώρο. Σύμφωνα με το Park (1925), οι μεγάλες πόλεις δεν αποτελούν απλά και μόνο τεχνητές κατασκευές και μηχανισμούς αλλά εκφράζουν παράλληλα και την ανθρώπινη φύση. Ειδικότερα ο Lefebvre πίστευε ότι ο αστικός χώρος ανήκει αναμφισβήτητα στη σφαίρα της πολιτικής εφόσον διάφορες κοινωνικές ομάδες με αντίθετα συμφέροντα αποβλέπουν στη διαχείριση και στην εκμετάλλευσή του (Lefebvre, Enders 1976). Επιπλέον, σύμφωνα με τον Negri (2009) η σύγχρονη ‘αρχιτεκτονική βιομηχανία’ σε συνεργασία με αυτήν της μόδας και του κινηματογράφου συμβάλλουν στην πάταξη κάθε πιθανής πράξης αντίστασης κατά του κατεστημένου, διαχέοντας με «τεχνητό φωτισμό» όλες τις πτυχές της ζωής μας. Τελικά, όμως όπως υποστήριξε ο Harvey (2003), τόσο ατομικά όσο και συλλογικά είμαστε όλοι αρχιτέκτονες, έτσι είναι στα χέρια μας να αναμορφώσουμε το αστικό περιβάλλον. Όλοι οι άνθρωποι έχουν «δικαίωμα στην πόλη» (Lefebvre 1996).
Τα κοινωνικά κινήματα συχνά χρησιμοποιούν ριζοσπαστικές τεχνικές ενάντια στις δομές της εξουσίας. Ο Atton (2001) υπογράμμισε ότι τα «εναλλακτικά μέσα επικοινωνίας» προσφέρουν τη δυνατότητα για δημοκρατική επικοινωνία σε άτομα που έχουν αποκλειστεί από τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ενώ ο Downing (2001, 2008) κατονόμασε «ριζοσπαστικά» τα μέσα επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται από τα κοινωνικά κινήματα. Επιπλέον στην θεωρία που έχει αναπτύξει σχετικά με τα εναλλακτικά μέσα επικοινωνίας ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνει την καλλιτεχνική παραγωγή και πολιτιστικές πρακτικές όπως το θέατρο του δρόμου, τα τατουάζ, την ένδυση, τα γκράφιτι και άλλα πολλά. Στο ίδιο πλαίσιο, ο Fuchs (2010) έθεσε κάτω από τον τίτλο «κριτικά μέσα» εκτός των άλλων και τις αφίσες, τις αστικές καλλιτεχνικές τοιχογραφίες και τα γκράφιτι, σημειώνοντας ότι το περιεχόμενό τους παρουσιάζει ‘καταπιεσμένες δυνατότητες ύπαρξης’ εκφραζόμενες από κυριαρχημένα άτομα και ομάδες.
Στην καθημερινή ζωή χωρίς αμφιβολία ο αστικός χώρος έχει μετατραπεί σε μια ανοιχτή κοινοτική πλατφόρμα, η οποία φέρει γραφικές αναπαραστάσεις διάφορων μορφών και περιεχομένου, επικοινωνώντας μηνύματα που συχνά προσελκύουν την προσοχή μας και μας παρακινούν προς ονειροπόληση. Ως κυρίαρχα μέσα της αστικής οπτικής επικοινωνίας μπορούν να θεωρηθούν όλες οι υπαίθριες διαφημίσεις, οι δημοτικές ταμπέλες, τα οδικά σήματα, το νόμιμο γκράφιτι κα. Αντίθετα, τα εναλλακτικά μέσα περιλαμβάνουν όλες τις μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες εκφράσεις, όπως τα συνθήματα στους τοίχους με οποιοδήποτε περιεχόμενο (πολιτικό, αθλητικό ή υπαρξιακό), τις παράνομες αφίσες, τα γκράφιτι, τα stickers κλπ. Ως εκ τούτου, στο παρόν άρθρο όταν μιλάμε για μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις θα αναφερόμαστε σε όλες τις ανεπίσημες εκφράσεις, οποιασδήποτε μορφής, οι οποίες εκτελούνται χωρίς άδεια στους τοίχους, τις πινακίδες, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, κα. Οι μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις αμφισβητούν σαφέστατα τις υπάρχουσες δομές της εξουσίας και, επομένως
Ψυχογεωγραφία
Η Ψυχογεωγραφία σύμφωνα με το Debord διερευνά «τους ακριβείς νόμους και τις συγκεκριμένες επιδράσεις του γεωγραφικού περιβάλλοντος, συνειδητά οργανωμένου ή όχι, πάνω στα συναισθήματα και τη συμπεριφορά των ατόμων» (Engel-Di Mauro 2008, σελ. 23). Σε αυτό το πλαίσιο για μια ευρύτερη κατανόηση της κατάστασης εν σχέση με τα εναλλακτικά υπαίθρια γραφικά στην Αθήνα πραγματοποιήσαμε μια περιπλάνηση (dérive) που αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ψυχογεωγραφικές τεχνικές των Καταστασιακών (Debord 1955, 1956). Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα γρήγορο πέρασμα μέσα από διάφορα αστικά περιβάλλοντα σε μια νοητική κατάσταση αποτραβηγμένη από την καθημερινή ρουτίνα. Κατά τη διάρκεια της περιπλάνησης τα συμμετέχοντα άτομα πρέπει να οδηγούνται από την οπτική του χώρου και την έλξη των απαντημάτων, δίχως κάποιο συγκεκριμένο προορισμό, ξεχνώντας όλες τις πτυχές που αφορούν την εργασία, τον ελεύθερο χρόνο ή όλα τα άλλα συμβατικά κίνητρα προς κίνηση και δράση.
Στη συνέχεια συγκρίνοντας τους χώρους που διανύσαμε σχηματίσαμε έναν ψυχογεωγραφικό χάρτη (γράφημα 1) ο οποίος καταγράφει την τεθλασμένη τροχιά μας και τις «μονάδες ατμόσφαιρας» που επισημάναμε εν σχέση πάντοτε με την ομοιομορφία που παρουσίασαν οι μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις κυρίως, αλλά και ορισμένα άλλα χαρακτηριστικά όπως η όψη των καταστημάτων, των κτιρίων, οι τυπολογία και οι πράξεις των ανθρώπων που συναντήσαμε κλπ. Συμφώνα με τον Chombart de Lauwe (1952) οι συνοικίες μιας πόλης δεν καθορίζονται μόνο από οικονομικούς και γεωγραφικούς παράγοντες, αλλά και από τις παραστάσεις που έχουν οι κάτοικοι για τις περιοχές αυτές. Οι μονάδες ατμόσφαιρας [2] αποτελούν διάφορους ψυχογεωγραφικούς σχηματισμούς όπως τους αντιλαμβάνονται οι περιπλανώμενοι και χωρίζουν την πόλη σε τμήματα, σύμφωνα με ορισμένα χαρακτηριστικά που επικρατούν, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών συνιστωσών, της σύνθεσης του πληθυσμού, της αισθητικής του τοπίου, του θορύβου, του φωτός, του χωροταξικού και πολεοδομικού χαρακτήρα κα. Οι μονάδες ατμόσφαιρας μπορεί να αρθρώνονται σύμφωνα με κάποιο κοινωνικό ή δημογραφικό κριτήριο για παράδειγμα μια ενότητα μπορεί να αποτελείται από τον ομογενοποιημένο πληθυσμό που συχνάζει στην τοπική περιοχή και περιλαμβάνει καλλιτέχνες και φοιτητές. Ωστόσο κάποιο στοιχείο, όπως ένα υπερισχύων αρχιτεκτονικό στιλ για παράδειγμα, δε αρκεί μόνο για να καθορίσει μια μονάδα ατμόσφαιρας. Σύμφωνα με τον Debord μια μονάδα ατμόσφαιρας περιλαμβάνει πολλές συνιστώσες. Ωστόσο η κοινωνική μορφολογία και τα ‘απαλά’ και μεταβλητά στοιχεία της πόλης όπως, οι ανθρώπινές δραστηριότητες, το παιχνίδι της παρουσίας και της απουσίας του φωτός και του ήχου ή ακόμη και η συσχέτιση των ιδεών του πληθυσμού έχουν πολύ μεγάλη σημασία. Τα ‘σκληρά’ στοιχεία όπως η μορφή, το μέγεθος ή η τοποθέτηση των κτιρίων χωροταξικά, απλά αρθρώνουν τα στοιχεία που αναφέραμε (Sadler 1999: 70).
Γράφημα 1: Ένας ψυχογεωγραφικός χάρτης σχεδιασμένος από τους συγγραφείς που αναπαριστά την περιπλάνηση τους στην Αθήνα. Παρατηρούμε ότι οι περιοχές α’, β’ και στ’ σχηματίζουν μια ενιαία μονάδα ατμόσφαιρας, οι περιοχές γ’, δ’ και ε’ σχηματίζουν μια άλλη μονάδα ατμόσφαιρας ενώ οι περιοχές ζ’ και η’ αποτελούν δύο ακόμα ξεχωριστές μονάδες.
Παρουσίαση της ψυχογεωγραφικής έρευνας
Το χωρικό πεδίο της περιπλάνησής μας κάλυψε το ευρύτερο κέντρο της Αθήνας. Ως σημείο εκκίνησης επιλέχθηκε η πλατεία Συντάγματος (α’ στο γράφημα 1). Αρχικά κινηθήκαμε πάνω σε μια τεθλασμένη γραμμή, ακολουθώντας μια ζικ-ζακ τροχιά που διήλθε από την πλατεία Ομονοίας, το Μοναστηράκι, την πλατεία Ψυρρή, την περιοχή του Κεραμεικού, το Κολωνάκι, τα Εξάρχεια ενώ απομακρυνθήκαμε τελικά από την περιοχή του κέντρου διασχίζοντας την οδό Πατησίων (β’, γ’, δ’, ε’, στ’, η και ζ’ στο γράφημα 1).
Όπως είναι γνωστό η πλατεία Συντάγματος βρίσκεται μπροστά στο Ελληνικό Κοινοβούλιο όπου πραγματοποιούνται και οι περισσότερες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Παρόλο που η πλατεία προστατεύεται τυπικά από την αστυνομία και αποκαθίσταται αμέσως μετά τις διαδηλώσεις, πολλά μισοσβησμένα συνθήματα παρέμεναν ακόμα στους τοίχους τα οποία ήταν ικανά να μας προκαλέσουν έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις. Στις γύρω κεντρικές οδούς και πιο συγκεκριμένα στην οδό Φιλελλήνων, στην οδό Μητροπόλεως, στην οδό Ερμού, στην οδό Καραγιώργη Σερβίας και στην οδό Σταδίου, τα συναισθήματα μας εντάθηκαν δραματικά καθώς αυξήθηκε η πυκνότητα των γραφικών στους τοίχους. Στη περιοχή αυτή συναντήσαμε όλες τις μορφές μη εξουσιοδοτημένων υπαίθριων γραφικών όπως σλόγκαν τα οποία περιλάμβαναν μια σειρά θεμάτων που εκτείνονταν από τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων, το μεταναστευτικό ζήτημα, αντι-εξουσιαστικές διακηρύξεις, καταγγελίες κατά της οικονομικής κρίσης έως και υπαρξιακούς στίχους, stencil κλασικά γκράφιτι, street art, stickers και tagging (εικόνες 1, 2, 3, 4, 5 και 6) [3]. Η εναλλαγή ακριβών καταστημάτων και πολυτελών ξενοδοχείων με σφραγισμένα μαγαζιά, χρεωκοπημένα λόγω της κρίσης που καλύπτονταν από πολιτικά συνθήματα, γκράφιτι και αφίσες αντανάκλασε στις αισθήσεις μας μια ατμόσφαιρα απογοήτευσης εξωθώντας έντονες αρνητικές και πεσιμιστικές διαθέσεις αλλά και τάση προς εξέγερση.
Εικόνες 1-6: Στην ευρύτερη περιοχή γυρω από την Πλατεία Συντάγματος συναντήσαμε όλες τις μορφές μη εξουσιοδοτημένων υπαίθριων γραφικών κυρίως όμως πολιτικά σλόγκαν, stencil, κλασικά γκράφιτι, street art και tagging.
Βαδίζοντας στην οδό Σταδίου πλησιάσαμε την πλατεία Ομονοίας η οποία βρίσκεται στη καρδιά της πόλης. Αναμφισβήτητα, η περιοχή αυτή αποτελεί μια πολυπολιτισμική ζώνη. Ωστόσο, εκτός από τουρίστες, μετανάστες και πρόσφυγες συναντήσαμε ανέργους και άστεγους ανθρώπους, παράνομους μικροπωλητές, μικροαπατεώνες, ναρκομανείς, κλπ. Οι περισσότεροι τοίχοι στα σημεία που δεν ήταν καλυμμένα από γραφικά και αφίσες ήταν σκούροι από την ρύπανση. Οι γραφικές αναπαραστάσεις στους τοίχους περιλάμβαναν κυρίως κλασικά γκράφιτι, stencil, tagging, στοίχους που αφορούσαν ποδοσφαιρικές ομάδες και πολιτικά σλόγκαν διαμαρτυρίας κατά της κρίσης και των μέτρων λιτότητας (εικόνες 7, 8, 9, 10, 11 και 12). Όλα αυτά τα γραφικά μαζί με τα κλειστά χρεοκοπημένα καταστήματα, την σύνθεση του περιφερόμενου πληθυσμού που περιλάμβανε πολλά κακότυχα ή και περιθωριακά στοιχεία καθώς και τα απορρίμματα που βρίσκονταν στους δρόμους προκάλεσαν έντονα στις αισθήσεις μας θλίψη, απόγνωση αλλά και επιθυμία για διαμαρτυρία. Η ατμόσφαιρα παρέμεινε και σε αυτή τη περιοχή πεσιμιστική, σε μια déclassé εκδοχή καθώς η αγορά εδώ δεν χαρακτηρίζονταν από την πολυτέλεια των καταστημάτων στην περιοχή της Πλατείας Συντάγματος.
Εικόνες 7-12: Στην ευρύτερη περιοχή γυρω από την Πλατεία Ομονοίας συνανήσαμε κυρίως κλασικά γκράφιτι, tagging, stencil, ποδοσφαιρικούς στοίχους, πολιτικά σλόγκαν και street art
Κατά την περιπλάνηση μας στο Μοναστηράκι, στου Ψυρρή και στον Κεραμεικό (Γκάζι) αντιληφθήκαμε ότι μια διαφορετική αισθητική ποιότητα χαρακτήριζε τους τοίχους των περιοχών αυτών καθώς πολλά από τα γραφικά εμφανίζονταν εμπορευματοποιημένα ή τουλάχιστον εμείς τα εκλάβαμε ως νεανικές καλλιτεχνικές καινοτομίες της κυρίαρχης κουλτούρας. Ήταν φανερό ότι σε όλες αυτές τις περιοχές επικρατούσε μια ομοιομορφία στην ατμόσφαιρα εφόσον μας ήταν αρκετά δύσκολο να καθορίσουμε επακριβώς πότε η συναισθηματική κατάσταση που προκαλούταν από την οπτική μιας συγκεκριμένης γειτονιάς έδινε τη θέση της σε μια άλλη. Όλες αυτές οι περιοχές είναι σημεία συνάντησης της νεολαίας και προσελκύουν πολύ κόσμο ειδικά τα Σαββατοκύριακα. Στην πραγματικότητα αποτελούν στέκια της νεολαίας που ακολουθεί το κυρίαρχο πολιτιστικό ρεύμα. Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία εμπορικών δραστηριοτήτων όπως το παραδοσιακό παζάρι στο Μοναστηράκι, καταστήματα μόδας, μπαρ, νυκτερινά κλαμπ και εστιατόρια που προσφέρουν πολλές μορφές διασκέδασης. Στα εν λόγω εμπορικά τετράγωνα τα ριζοσπαστικά σλόγκαν και τα γκράφιτι προκάλεσαν διαφορετικές επιδράσεις στις αισθήσεις μας εν σύγκριση με τις περιοχές που αναφέραμε προηγουμένως. Συναντήσαμε έναν μεγάλο αριθμό από εκθέματα street art, tagging, αμερικάνικου τύπου γκράφιτι, κλπ τα οποία πολλές φορές συνοδεύονταν από πολιτικές εκφράσεις. Αυτή η ανάμειξη όμως ενταγμένη μέσα στην παντοδυναμία του εμπορικού περιβάλλοντος της βιομηχανίας της διασκέδασης πολύ συχνά μας οδήγησε σε σύγχυση. Σε αυτές τις περιοχές ήταν δύσκολο να διακρίνουμε τη ριζοσπαστική έκφραση από τα εμπορευματοποιημένα γκράφιτι του κυρίαρχου πολιτιστικού ρεύματος. Τα περισσότερα καταστήματα του χώρου είχαν αφομοιώσει τις αισθητικές μορφές έκφρασης των ριζοσπαστικών μέσων και μερικές φορές χρησιμοποιούσαν τα ίδια κοινωνικο-πολιτικά μηνύματα για εμπορικούς λόγους. Μας ήταν ξεκάθαρο ότι ο σκοπός πολλών υπαίθριων γραφικών εδώ δεν ήταν η στήριξη των κοινωνικών αγώνων ή η παροχή πολιτικού λόγου σε άτομα που έχουν αποκλειστεί από τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά η προσέλκυση πελατών για την αύξηση των πωλήσεων ή στην καλύτερη περίπτωση η πειραματική παραγωγή τέχνης των κυρίαρχων νεανικών ρευμάτων. Με αυτή την έννοια, οι ριζοσπαστικοί μηχανισμοί έκφρασης της πόλης εξουδετερώνονται από το εμπόριο, ‘πραγμοποιούνται» και «επαναφομοιώνονται» (Asger 1960, Lukács 1968, Debord 1969), φέρνοντας το ριζοσπαστικό αγώνα στο ίδιο πλαίσιο μαζί με άλλες πρακτικές που ανήκουν στη σφαίρα του «Θεάματος» (Debord 1970) όπως είναι η προώθηση των προϊόντων και η μόδα (εικόνες 13 έως 18). Αν και η διάθεση μας ήταν λιγότερο ανήσυχη από ότι στις προηγούμενες περιοχές λόγω της έντονης ωραιοποίησης των τοίχων από την βιομηχανία της διασκέδασης, εν τέλη τα συναισθήματά μας χρωματιστήκαν και πάλι, όμως σε ένα μικρότερο βαθμό με τόνους αγανάκτησης και πικρίας για την τρέχουσα οικονομική κρίση, το μεταναστευτικό ζήτημα και τις διαφυλικές διακρίσεις επηρεασμένοι από όσα ριζοσπαστικά συνθήματα καταφέραμε να διακρίνουμε.
Εικόνες 13-18: Στην μονάδα ατμόσφαιρας που περιλάμβανε το Μοναστηράκι του Ψυρρή και τον Κεραμεικό (Γκάζι) φανερά ο σκοπός πολλών υπαίθριων γραφικών δεν ήταν η στήριξη των κοινωνικών αγώνων αλλά η προσέλκιση πελατών ή ο πειραματισμός πάνω σε νεανικές καλλιτεχνικές εκφράσεις της μαζικής κουλτούρας
Βαδίζοντας προς το Κολωνάκι που βρίσκεται στη νότια πλευρά του λόφου του Λυκαβηττού, άρχισε να αλλάζει σταδιακά το μοτίβο των συναισθηματικών πεδίων που σκιαγραφούσε το περιβάλλον στον ψυχικό μας κόσμο. Το Κολωνάκι είναι μια πλούσια περιοχή του κέντρου της Αθήνας, γνωστή για την πολυτελέστατη αγορά της η οποία περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό κομψών καταστημάτων όπως, ακριβά κομμωτήρια, μπουτίκ και διεθνείς οίκους μόδας. Μετά την κρίση, πολλά καταστήματα στην περιοχή χρεωκόπησαν και έκλεισαν, επιφέροντας κατακερματισμό στην οπτική και τη λειτουργικότητα του χώρου. Οι προσόψεις κτιρίων που στέγαζαν τα κλειστά λόγω χρεοκοπίας καταστήματα παρουσιάζονταν μπροστά στα μάτια μας ως εγκαταλελειμμένα και εξαθλιωμένα κομμάτια μιας πολυτελούς αγοράς. Αρκετά από αυτά τα καταστήματα ήταν σφραγισμένα με ξύλινες σανίδες που συνήθως καλύπτονταν από αφίσες, πολιτικά σλόγκαν και γκράφιτι. Τα σλόγκαν απέδιδαν κυρίως θέσεις διαμαρτυρίας κατά της κρίσης, σχόλια για το μεταναστευτικό ζήτημα και αντίθεση στις προκαταλήψεις φύλου έχοντας άμεσο αντίκτυπο στην διάθεση μας. Το περιβάλλον της συγκεκριμένης περιοχής επέφερε ανάλογες συναισθηματικές επιρροές στον ψυχισμό μας με αυτές που προέκυψαν όταν βρισκόμασταν στις περιοχές γύρω από την πλατεία Συντάγματος και την πλατεία Ομονοίας δηλαδή απογοήτευση, φόβο, αβεβαιότητα αλλά και επιθυμία για διαμαρτυρία. Είναι φανερό ότι οι περιοχές αυτές παρουσίαζαν μια ομοιομορφία στην σύνθεση των γραφικών αναπαραστάσεων στους τοίχους όσον και στην όψη των αγορών τους με τα κλειστά καταστήματα λόγω χρεοκοπίας, αποδίδοντας μας μια κοινή μονάδα ατμόσφαιρας (εικόνες 19 έως 24).
Εικόνες 19-24: Βαδίζοντας στο Κολωνάκι αντιληφθήκαμε ότι οι προσόψεις κτιρίων που στέγαζαν τα κλειστά λόγω χρεοκοπίας καταστήματα παρουσιάζονταν εγκαταλελειμμένες σαν εξαθλιωμένα κομμάτια μιας πολυτελούς αγοράς
Τα Εξάρχεια είναι μια κεντρική συνοικία της Αθήνας που θεωρείται ο πυρήνας του πολιτικού ακτιβισμού της πόλης. Είναι κατά παράδοση μια φοιτητική συνοικία εφόσον στην γύρω ευρύτερη περιοχή είναι εγκατεστημένα εδώ και χρόνια πολλά τμήματα πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Ο χώρος είναι ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένος και παρουσιάζει μεγάλη ένταση όσον αφορά τις ριζοσπαστικές γραφικές αναπαραστάσεις. Το κίνημα των καταλήψεων στην Αθήνα ξεκίνησε ουσιαστικά από εδώ με τις καταλήψεις «Βαλτετσίου» και «Χαριλάου Τρικούπη» (Σούζας 2015). Η περιοχή αποτελεί επίσης σημείο συνάντησης για τους νέους που ακολουθούν εναλλακτικές κουλτούρες προσελκύοντας πολύ κόσμο τα Σαββατοκύριακα. Τα Εξάρχεια είναι η Μέκκα των πολιτικών σλόγκαν και του γκράφιτι. Κατά τη διέλευσή μας από την περιοχή μια εκτεταμένη συλλογή γραφικών αναπαραστάσεων και συνθημάτων διαφόρων χρωμάτων και σχημάτων, ορισμένα εκ των οποίων κάλυπταν ολοκλήρους τοίχους επέδρασαν στις αισθήσεις μας προκαλώντας μια σειρά ψυχικών καταστάσεων σε κλιμάκωση. Τα συναισθήματα αυτά συνδέονταν κυρίως με τους συμβολισμούς των γραφικών που απέδιδαν σημασίες σχετικές με την αμφισβήτηση, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ελπίδα και την εξέγερση. Αυτό το περιβάλλον μας ενεργοποίησε κυρίως συναισθήματα θυμού, αγανάκτησης και εξόργισης και το θεωρήσαμε ικανό να δημιουργήσει καταστάσεις που ενθαρρύνουν την κοινωνική αντίδραση και τον ακτιβισμό (εικόνες 25 έως 30).
Εικόνες 25-30: Τα Εξάρχεια είναι η Μέκκα των πολιτικών σλόγκαν του street art και του γκράφιτι.
Τελικά διαφύγαμε από το κέντρο της πόλης ακολουθώντας την οδό Πατησίων. Η περιοχές εκατέρωθεν της οδού Πατησίων κάποτε αποτέλεσαν κεντρικές γειτονιές της Αθήνας στις οποίες συγκεντρώνονταν μεσαία και ανώτερα εισοδήματα (Μαλούτας, Εμμανούηλ, Παντελίδου-Μαλούτα 2006, Πολύζος, Βαταβάλη 2009). Ωστόσο, κατά την δεκαετία του ογδόντα υπήρξε μια ευρεία κοινωνικο-δημογραφική μεταβολή (προαστιοποίηση) στην Αθήνα. Σήμερα η ζώνη αυτή αποτελεί μια από τις σχετικά αποστερημένες και φτωχές συνοικίες της Αθήνας. Επιπλέον παρουσιάζει ιδιαίτερα μεγάλη συγκέντρωση μεταναστών και προσφύγων (Balampanidis Polyzos 2013). Κατά την διαδρομή μας συναντήσαμε μεγάλο αριθμό κλειστών καταστημάτων που ήταν καλυμμένα με αφίσες, πολιτικά συνθήματα, stencil, tagging και γκράφιτι. Τα συνθήματα στους τοίχους αφορούσαν κυρίως διαμαρτυρίες κατά της κρίσης και των μέτρων λιτότητας. Την ίδια συχνότητα είχαν τα σχόλια σχετικά με το μεταναστευτικό ζήτημα και οι παραθέσεις των ποδοσφαιρικών ομάδων. Το σχήμα, το μέγεθος, οι αποχρώσεις και η επανάληψη παρομοίων σλόγκαν και stencil που αναφέρονταν στο μεταναστευτικό ζήτημα επέδρασαν δυναμικά στις διαθέσεις μας προκαλώντας συναισθηματική ένταση. Η ένταση αυτή αφύπνισε και ενεργοποίησε ένα κύκλο συναισθημάτων που περιλάμβανε συμπόνια προς τους μετανάστες και δυσαρέσκεια εν σχέση την παρούσα κατάσταση. Σταδιακά το αστικό τοπίο άρχισε να διαφοροποιείται καθώς κινούμασταν βορειότερα όπου γίνονταν πολύ πιο αισθητή η παρουσία των μεταναστών. Τα γραφικά στους τοίχους, τα εγκαταλελειμμένα λόγω χρεοκοπίας καταστήματα και τα παλιά κτίρια με υψηλή πληθυσμιακή πυκνότητα και φτώχεια αποτέλεσαν τα ορατά εικονικά σημεία που κατευθύναν τα συναισθήματα μας προς μια βαριά διάθεση απογοήτευσης εν σχέση με αυτήν την αποστερημένη περιοχή. Oι ριζοσπαστικές γραφικές αναπαραστάσεις, μολονότι παρόμοιες και επαναλαμβανόμενες, τράβηξαν σε μεγάλο βαθμό την προσοχή μας εφόσον αντανακλώντας τους προβληματισμούς των τοπικών κοινωνικών ομάδων σχετικά με την καθημερινή ζωή της περιοχής αυτής απέδιδαν δυναμικές θέσεις κατά της κρίσης και υπέρ της αποκατάστασης των μεταναστών-προσφύγων (εικόνες 31 έως 36).
Εικόνες 31-36: Στην Οδο Πατήσιων οι ριζοσπαστικές γραφικές αναπαραστάσεις μολονότι παρόμοιες και επαναλαμβανόμενες μας τράβηξαν σε μεγάλο βαθμό την προσοχή γιατί αντανακλούσαν δυναμικά τους προβληματισμούς τοπικών κοινωνικών ομάδων
Συμπεράσματα
Τα εναλλακτικά μέσα επικοινωνίας παρέχουν ένα πολύ σημαντικό δίαυλο με τον οποίο μπορούν να εκφράζονται οι απόψεις εκείνων που έχουν αποκλειστεί από τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις αποτελούν ριζοσπαστικά μέσα επικοινωνίας που πολλές φορές προκαλούν με ιδιαίτερη δυναμικότητα τις υφιστάμενες δομές της εξουσίας. Μια περιπλάνηση στις κεντρικές ζώνες της Αθήνας μας έδωσε την δυνατότητα να αντιληφθούμε ότι οι ομοιότητες που αφορούν την θεματολογία και την αισθητική των υπαίθρων γραφικών σε συνδυασμό με ορισμένες άλλες συνιστώσες του περιβάλλοντος ήταν αρκετές ώστε να μας αποδώσουν συγκεκριμένες μονάδες ατμόσφαιρας αποκαλύπτοντας τους παλμούς της πόλης. Σε κάθε μια από αυτές τις μονάδες ατμόσφαιρας υπήρξαν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά τα οποία χρωμάτισαν αντίστοιχα τον συναισθηματικό μας κόσμο. Μετά την εξερεύνηση του πεδίου της περιπλάνησής μας, διακρίναμε ότι η πλατεία Συντάγματος, η πλατεία Ομονοίας, το Κολωνάκι και οι γύρω δρόμοι συνέθεταν μια ευρεία μονάδα ατμόσφαιρας. Στην μονάδα αυτή επικρατούσαν γραφικές παραστάσεις διαμαρτυρίας σχετικές με την οικονομική και την κοινωνική κρίση, το μεταναστευτικό ζήτημα και τις διαφυλικές διακρίσεις οι οποίες σε συνδυασμό με την αποκρουστική όψη των αγορών λόγω τον κλειστών χρεοκοπημένων καταστημάτων, επέδρασσαν στην διάθεση μας και μας ώθησαν να βιώσουμε απογοήτευση, αβεβαιότητα, φόβο αλλά και αγανάκτηση. Άλλη μια μονάδα ατμόσφαιρας που διακρίναμε, περιλάμβανε το Μοναστηράκι, του Ψυρρή και τον Κεραμεικό. Οι υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις σε αυτή τη μονάδα σε συνδυασμό με την διαμόρφωση και τις κοινωνικές συνιστώσες του χώρου επέδρασσαν διαφορετικά στη διάθεση μας. Στις γειτονιές αυτές σε πολλές περιπτώσεις δεν καταφέραμε να διακρίνουμε τις αυθεντικές ριζοσπαστικές εκφράσεις από τα εμπορευματοποιημένα γκράφιτι και την διακόσμηση των καταστημάτων. Οι εντάσεις των συναισθημάτων μας ήταν κατά κάποιο τρόπο μετριασμένες ως συνέπεια του υπέρμετρου «τεχνητού φωτισμού» που εκπέμπονταν από τις βιομηχανίες της διασκέδασης και της μόδας. Ωστόσο και σε αυτούς τους χώρους υπήρξαν ήπιες συναισθηματικές επιρροές των υπαίθριών γραφικών που μας έκαναν να αισθανθούμε αγανάκτηση και πικρία. Στην μονάδα ατμόσφαιρας που εκτείνονταν στην περιοχή των Εξαρχείων τα συναισθήματα μας κλιμακωθήκαν από αγανάκτηση σε θυμό και εξόργιση μετά την επίδραση των αναρίθμητων ριζοσπαστικών υπαίθριων γραφικών σε συνδυασμό με το κλίμα αμφισβήτησης που επικρατεί σε αυτή τη συνοικία. Τέλος με την διέλευση μας στην οδό Πατησίων και τις εκατέρωθεν περιοχές αυτής, διακρίναμε ότι οι υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις, η πολυπολιτισμική ανάμειξη κοινωνικών ομάδων χαμηλών εισοδημάτων και απόρων, σε συνδυασμό με μια σχετική έλλειψη μέριμνας για τις υποδομές και τα κτίρια της περιοχής, σχημάτισαν μια άλλη μονάδα ατμόσφαιρας που επέδρασσε στις διαθέσεις μας προκαλώντας απογοήτευση συμπόνια και δυσαρέσκεια.
Παρατηρούμε λοιπόν ότι κατά την περιπλάνηση μας οι μη εξουσιοδοτημένες υπαίθριες γραφικές αναπαραστάσεις σε συνδυασμό με συγκεκριμένες επιδράσεις του αστικού περιβάλλοντος προκάλεσαν αυξομειώσεις στις συναισθηματικές μας αντιδράσεις, οριοθετώντας διακριτές ψυχικές ατμόσφαιρες [4] (Debord 1955). Ωστόσο υπήρξε κάποια συσχέτιση αναμεσά στο φάσμα των συναισθημάτων μας σε όλα τα μέρη που επισκεφτήκαμε καθ’ όλη την διάρκεια της περιπλάνησης μας διατηρώντας μια διαρκή διάθεση θλίψης, απογοήτευσης και αγανάκτησης.
Αποτυπώνοντας την κοινωνική οργή και την λαϊκή δυσπιστία όσον αφορά τους «αγανακτισμένους της Αθήνας» (Theocharis 2015), ορισμένες κοινωνικές ομάδες έχουν εκφράσει πάνω στους τοίχους των κεντρικών περιοχών της πρωτεύουσας την θλίψη τους, την απογοήτευση τους και τις διαμαρτυρίες τους. Μολονότι, μερικές φορές σε συγκεκριμένα σημεία οι υπαίθριες αναπαραστάσεις αφομοιώνεται και χρησιμοποιούνται από τον κόσμο του εμπορίου, πιστεύουμε ότι η δυναμική και διαρκής χρήση των αυθεντικών ριζοσπαστικών εκφράσεων είναι δυνατόν να επιφέρει σημαντικές συναισθηματικές αντιδράσεις, επιρροές και παρακινητική δύναμη στους περιπλανώμενους.
Ολοκληρώνοντας, η Ψυχογεωγραφική μας έρευνα στο κέντρο της Αθήνας απέδωσε την εικόνα μιας ανήσυχης και βασανισμένης πόλης, μέσα από ένα περίπλοκο μίγμα εικαστικών εντυπώσεων που παρουσίασαν την μειονεκτική οικονομικο-κοινωνική κατάσταση του χώρου και των υπαίθριων γραφικών εκφράσεων, οι οποίες αποτελούσαν κυρίως διαμαρτυρίες κατά της κρίσης, υποστηρίζοντας παράλληλα τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, αδιακρίτως εθνικότητας, φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού ή οποιασδήποτε φύσεως ιδιαιτερότητας.
[1]: Το παρόν άρθρο αποτελεί μέρος παρουσίασης που πραγματοποιήθηκε από τους συγγραφείς στο ‘13th Conference of the European Sociological Association (Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities’στο Πάντειο Πανεπιστήμιο τον Αύγουστο του 2017.
[2]: Στο παρόν κείμενο χρησιμοποιούμε την μετάφραση του Κούρκουλου (Jappe 1998) για τον όρο ‘Unite d’Ambiance’ των Καταστασιακών ως ‘Μονάδα Ατμόσφαιρας’. Σε διαφορά άλλα μεταφρασμένα στα Ελληνικά κείμενα της διεθνούς βιβλιογραφίας συναντούμε επίσης τον ίδιο όρο ως ‘Μονάδες Περιβάλλοντος’, ‘Περιβαλλοντικές Ενότητες’, ‘Ενότητες Ατμοσφαίρας’ κλπ.
[3]: Όλες η εικόνες που παρουσιάζονται στο κείμενο αποτελούν φωτογραφικές λήψεις των συγγραφέων.
[4]: Μερικές φορές ο Debord αναφερόμενος στις μονάδες ατμόσφαιρας για να μειώσει την σημασία των κτιρίων υπέρ του ντεκόρ και των κοινωνικών συνιστωσών χρησιμοποιεί τον όρο ‘διακριτές ψυχικές ατμόσφαιρες’ (Pérez-Gómez 1983).
Αναφορά λήμματος
Παζαρζή, Ι., Τσαγκάρης, Μ. (2018) Εναλλακτικές μορφές έκφρασης στον αστικό χώρο κατά την περίοδο της κρίσης, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/εναλλακτικές-μορφές-έκφρασης-στον-ασ/ , DOI: 10.17902/20971.80
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9
Βιβλιογραφία
- Μαλούτας Θ, Εμμανουήλ Δ και Παντελίδου Μαλούτα Μ (2006) Αθήνα. Κοινωνικές δομές, πρακτικές και αντιλήψεις: Νέες παράμετροι και τάσεις μεταβολής 1980-2000. Αθήνα. Available from: http://www.ekke.gr/open_books/athens_2006.pdf.
- Πολύζος Ι και Βαταβάλη Φ (2009) Πληθυσμιακές μεταβολές και πολεοδομικές ανακατατάξεις στην Μητροπολιτική Αθήνα στο διάστημα 1991-2001. Στο: Πληθυσμιακές τάσεις και προοπτικές: Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση, Αθήνα: Κέντρο Έρευνας της Ελληνικής Κοινωνίας-Ακαδηµία Αθηνών. Ελληνική Εταιρεία Δημογραφικών Μελετών.
- Σούζας Ν (2015) Στάματα να μιλάς για θάνατο μωρό μου. Η πολιτική κουλτούρα στο ανταγωνιστικό κίνημα στην Ελλάδα (1974-1998). Αθήνα: Ναυτίλος Ελευθεριακές Εκδόσεις.
- Atton C (2001) Alternative media. London: Sage.
- Balampanidis D and Polyzos I (2013) Residential and entrepreneurial settlement of migrants in Athens. A comparative study of Kypseli and Metaxourgeio neighborhoods. In: International Conference on Changing Cities: Spatial, morphological, formal and socio-economic dimensions, Volos: Graphima Publications, pp. 735–747.
- de Lauwe PHC (1952) Paris et l’agglomération parisienne. Presses universitaires de France.
- Debord G (1955) Introduction to a critique of urban geography. Les Lèvres Nues 6.
- Debord G (1956) Theory of the Dérive. Les Lèvres Nues 9. Available from: http://www.cddc.vt.edu/sionline/si/theory.html.
- Debord G (1969) Faces of Recuperation. Situationist International 1.
- Debord G (1970) Society of the Spectacle. Black and Red (ed.), Detroit.
- Downing J (2008) Social movement theories and alternative media: An evaluation and critique. Communication, Culture & Critique, Oxford University Press 1(1): 40–50.
- Downing JDH (2001) Radical media: Rebellious communication and social movements. Sage.
- Engel-Di Mauro S and Bauder H (eds) (2008) Critical Geographies: a collection of readings. Praxis ePress.
- Fuchs C (2010) Alternative media as critical media. European journal of social theory, SAGE Publications 13(2): 173–192.
- Gómez AP (1983) Architecture and the crisis of modern science. Cambridge: MIT Press.
- Harvey D (2003) The right to the city. International journal of urban and regional research, Wiley Online Library 27(4): 939–941.
- Jappe A (1999) Guy Debord. Nicholson-Smith D (ed.), Berkeley: University of California Press.
- Jorn A (1960) The End of the Economy and the Realization of Art. Internationale Situationniste 4.
- Lefebvre H (1996) The right to the city. Writings on cities, Blackwell Oxford.
- Lefebvre H and Enders MJ (1976) Reflections on the politics of space. Antipode, Wiley Online Library 8(2): 30–37.
- Lukács G (1968) History and class consciousness: Studies in Marxist dialectics. Cambridge: MIT Press.
- Negri A (2009) On Rem Koolhaas. Radical Philosophy 154: 48–50.
- Park RE (1915) The city: Suggestions for the investigation of human behavior in the city environment. American journal of sociology, University of Chicago Press 20(5): 577–612.
- Sadler S (1999) The situationist city. Cambridge: MIT press.
- Theocharis Y (2015) The Aganaktismenoi Movement’s Use of Social Media and the Emergence of Networked Solidarity in Greece. In: Bruns A, Enli G, Skogerbo E, et al. (eds), The Routledge companion to social media and politics, New York: Routledge, pp. 184–197.