Μεταμορφώσεις ενός δρόμου-μάρτυρα της βιομηχανικής Ελλάδας
2023 | Ιούν
« Κατέβην χθές εις Πειραιά μετά Γλαύκωνος του Αρίστωνος… »
Πλάτων, Πολιτεία, Βιβλίον Α [327a] |
Ποιος επισκέπτης της Ελλάδας στους περασμένους αιώνες δεν περιηγήθηκε το χώρο ανάμεσα στο λιμάνι του Πειραιά και την Ακρόπολη; Από τα αρχαία χρόνια ως τις μέρες μας η τοποθεσία έχει πολύ λίγο αλλάξει: από τις πλαγιές της Ακρόπολης βλέπει κανείς απευθείας τη θάλασσα, αποφεύγοντας παράλληλα τον βρόμικο αέρα της ακτογραμμής, και κατεβαίνει απαλά το λεκανοπέδιο που περικλείεται από τα όρη Υμηττό και Αιγάλεω, μέχρι τους όρμους του Πειραιά. Σε αυτή την άρθρωση της ενδοχώρας με τον θαλάσσιο χώρο αναπτύχθηκε ο οικονομικός χώρος της αρχαίας Αθήνας που έχτισε τα Μακρά Τείχη, της βαυαρικής πόλης που ξαναβρήκε τα ίχνη της αρχαίας διαδρομής, κατασκευάζοντας δρόμο ήδη το 1836 και κατόπιν σιδηρόδρομο το 1869, και τέλος της σημερινής μητρόπολης.
Χάρτης 1: Χάρτης Αθηνών και Πειραιώς με τα μακρά τείχη
Μετά την ανεξαρτησία της χώρας, ο Όθωνας ανέθεσε, το 1834, στον Σταμάτη Κλεάνθη και τον Eduard Schaubert, το έργο της χάραξης του δρόμου, ως μέρος ενός μεγάλου πολεοδομικού σχεδίου. Το έργο τελικά, λιγότερο φιλόδοξο, ανατέθηκε στον Γερμανό αρχιτέκτονα Leopold von Klenze, απεσταλμένο του Βασιλιά Λουδοβίκου της Βαυαρίας, που ανέλαβε την αναμόρφωση του πολεοδομικού σχεδίου του οποίου η υλοποίηση είχε προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. Ο δρόμος κατασκευάστηκε σε δύο χρόνια και λειτούργησε το 1836, πετροστρωμένος. Ο Ηλεκτρικός εγκαινιάστηκε το 1869, ο Σταθμός Πελοποννήσου το 1884, ο Σταθμός Λαρίσης το 1904. Η γραμμή του ΟΣΕ έκλεισε το 2005 και αντικαταστάθηκε από τον Προαστιακό.
Ο παραπάνω χάρτης (Χάρτης 1) είναι μια προσαρμογή του Karten von Attika, 1882, επιμ. J. A. Kaupert, και δείχνει τη χαμηλή χρήση γης εκείνη την περίοδο. Η παραπάνω ακουαρέλα (Εικόνα 1) είναι του Ludwig Köllnberger, που βρίσκεται στο λεύκωμα του Ιωάννη Μελετόπουλου, Τα πρώτα έτη της οθωνικής εποχής εις τας υδατογραφίας του Köllnberger, έκδοση της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος, στην Αθήνα, το 1976.
Εικόνα 1: Στρατόπεδο στρατιωτών που κατασκευάζουν την οδό Πειραιώς το 1836
Κατηφορίζοντας τα οχτώ χιλιόμετρα που χωρίζουν την πλατεία Ομονοίας από το λόφο του Πειραιά, μπορούμε να έχουμε μια πρώτη αίσθηση, φευγαλέα αναμφίβολα αλλά ήδη χαρακτηριστική αυτού του χωροχρόνου της ελληνικής οικονομίας. Η οδός Πειραιώς ήταν ο κύριος άξονας ανάπτυξης μέχρι τις πρώτες δεκαετίες της μεταπολεμικής περιόδου, καταλαμβάνοντας σταδιακά τη γη ανάμεσα στην πόλη και το λιμάνι της. Η ιστορία της [1] είναι συνδεδεμένη με την ιστορία της πρωτεύουσας και την οικονομική ανάπτυξη, ιδιαίτερα τη βιομηχανική, ολόκληρης της χώρας.
Τα στοιχεία που έχουμε μας επιτρέπουν να παρακολουθήσουμε τη μεταμόρφωση του δρόμου από τον Μεσοπόλεμο μέχρι τις μέρες μας, κάνοντας τρεις ιστορικές τομές: α) στις παραμονές του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου (με βάση τον Εμπορικό Οδηγό του Νικολάου Ιγγλέση το 1939), β) αμέσως μετά τον Πόλεμο (με βάση τους Οδηγούς του ιδίου των ετών 1947-48 και του 1957, τον Κατάλογο των τηλεφωνικών συνδρομητών του 1948, τη Μελέτη του Σιδέρη του 1948 [2] και τους Χάρτες της Διαμαντοπούλου του 1955 [3]), γ) στα έτη 2014-2020 με επιτόπια έρευνα.
Η σημερινή οδός Πειραιώς είναι φαρδιά, με τέσσερις λωρίδες που χωρίζονται από κεντρική νησίδα. Οριοθετείται από δύο σιδηροδρομικές γραμμές, αριστερά τον Ηλεκτρικό και δεξιά τον ΟΣΕ Πειραιά-Αθήνα-Λάρισα [4]. Η ροή της κυκλοφορίας είναι καλή και οι επιχειρήσεις εξυπηρετούνται καλά.
Η οδός Πειραιώς διασχίζει την κοιλάδα του Ελαιώνα, που στα αρχαία χρόνια ήταν κατάφυτη από ελαιόδεντρα, και ποτιζόταν από τον Κηφισό και τον παραπόταμό του το ρέμα Προφήτη Δανιήλ, καθώς και από τον Ιλισό, που αρχικά διοχετευόταν από τον Ηριδανό που κατέβαινε από τον Λυκαβηττό. Αυτή η τεράστια λεκάνη (Λεκανοπέδιο) παρέμεινε αγροτική και αραιοκατοικημένη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ήταν κυρίως κήποι που προμήθευαν με φρούτα και λαχανικά την ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά της πρωτεύουσας. Η Λαχαναγορά (που απομακρύνθηκε από την παλιά της θέση, στη γωνία που σχηματίζουν η Ιερά Οδός και η Πειραιώς και που σήμερα είναι το πάρκο Μίκης Θεοδωράκης) εγκαταστάθηκε το 1955 στη βόρεια πλευρά της Πειραιώς, λίγο πριν από τον Κηφισό, και τα Σφαγεία μετακόμισαν το 1920 από τη Χαμοστέρνα στον Ταύρο, πριν παραδοθούν σε ιδιώτη. Η λεκάνη ανοίγει στον κόλπο του Φαλήρου, όπου σε μικρή απόσταση καταλήγουν ο Κηφισός και ο Ιλισός.
Μερικά μεθοδολογικά προβλήματα
Το πρώτο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε καθώς ξεκινούμε την παρατήρηση της οδού Πειραιώς είναι η αρίθμησή της. Η οδός διασχίζει δήμους που έχουν αποφασίσει καθένας χωριστά για την ονοματοδοσία και την αρίθμηση των κτιρίων που συνορεύουν με αυτήν.
Εμπίπτει λοιπόν η οδός Πειραιώς σε πέντε διαφορετικούς δήμους, αποτέλεσμα ενός περίπλοκου διαχωρισμού [5]: στον Δήμο της Αθήνας και του Πειραιά και, μεταξύ των δύο, στους δήμους που δημιουργήθηκαν την εποχή της εισροής των Μικρασιατών προσφύγων, τον Ταύρο, το Μοσχάτο και τον Άγιο Ιωάννη Ρέντη. Οι Δήμοι Ταύρου και Μοσχάτου δημιουργήθηκαν το 1925 και το 1934 αντίστοιχα, πριν ενωθούν κατά τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη το 2011, και ο Δήμος του Αγίου Ιωάννη Ρέντη δημιουργήθηκε το 1925 και ενώθηκε το 2011 με τον Δήμο Νίκαιας. Ο υπό μελέτη δρόμος, λοιπόν, ονομάζεται «Παναγή Τσαλδάρη» στον Δήμο της Αθήνας, «Πειραιώς» στον Δήμο Ταύρου-Μοσχάτου και στον Δήμο Αγίου Ιωάννη Ρέντη, και τέλος «Αθηνών-Πειραιώς» στον Δήμο Πειραιά.
Η αρίθμηση των κτιρίων αντικατοπτρίζει αυτόν τον διοικητικό μαίανδρο. Η αριθμητική σειρά είναι αύξουσα κατεβαίνοντας την οδό Πειραιώς, από την πλατεία Ομονοίας μέχρι τον Δήμο Ταύρου-Μοσχάτου και μέχρι την οδό Σικιαρίδη: ζυγοί αριθμοί δεξιά και μονοί στα αριστερά. Όμως, οι δήμοι του Αγίου Ιωάννη Ρέντη και του Πειραιά προτίμησαν, καθένας χωριστά, φθίνουσα αρίθμηση, μονοί στα δεξιά και ζυγοί αριστερά! Επιπλέον, ενώ τα νέα κτίρια προσαρμόζονται στην πρόσφατη αρίθμηση, τα παλιά έχουν συχνά διατηρήσει στη σήμανση την προηγούμενη αρίθμηση.
Χάρτης 2: Η εξέλιξη της αρίθμησης στην οδό Πειραιώς
Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι η ταυτοποίηση των κτιρίων. Η εκχώρηση επωνυμίας, ημερομηνίας ίδρυσης και οικονομικής δραστηριότητας στις εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην οδό Πειραιώς είναι άσκηση επίπονη και ατελής, που απαιτεί συστηματική εξερεύνηση. Το όνομα της εταιρείας δεν είναι πάντα προφανές. Οι Έλληνες βιομήχανοι αποφεύγουν τις επιγραφές σήμανσης, ξεφεύγουν από την έρευνα. Στην πραγματικότητα, ένας άγνωστος στην είσοδο του κτιρίου, με το σημειωματάριο στο χέρι, προκαλεί αμέσως δυσπιστία πριν δηλώσει την ταυτότητά του και εκθέσει τη δραστηριότητά του. Στη συνέχεια, όμως, είναι μάλλον εύκολο να αποκτήσει τις επιθυμητές λεπτομέρειες. Ευτυχώς, έχουμε πολλά στοιχεία τεκμηρίωσης των δραστηριοτήτων, και όχι μόνο όσα συγκεντρώθηκαν από την επιτόπια έρευνα: τη λίστα με τα ογδόντα οκτώ διατηρητέα κτίρια από το 1997 [6], τους εμπορικούς οδηγούς και τον κατάλογο συνδρομητών του ΟΤΕ, που αναφέρονται παραπάνω, αλλά και διάφορες μελέτες που βιβλιογραφούνται στην παρούσα εργασία.
Οι εγκαταστάσεις έχουν άλλοτε κεντρική είσοδο στην οδό Πειραιώς, άλλοτε στους κάθετους ή παράλληλους δρόμους. Γεγονός παραμένει ότι ο δρόμος είναι διάσπαρτος με μεγάλο αριθμό χώρων μη αξιοποιήσιμων, συνήθως κενών. Η διαδικασία μετασχηματισμού του δρόμου επιβραδύνθηκε από διοικητικές διαδικασίες και από την κρίση των ετών 2009-2019. Ορισμένες εκτάσεις είναι δεσμευμένες από αρχαιολογικές ανασκαφές. Χαρακτηριστικό είναι το χαμηλό ποσοστό των κατοικιών στο σύνολο, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης, που συνάδει με τον χαμηλό αριθμό τηλεφωνικών γραμμών.
Ο δρόμος στις δεκαετίες του 1930 – 1950
Τα αρχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη των δεκαετιών 1930 και 1940 –Εμπορικοί Οδηγοί του Νικ. Ιγγλέση από το 1939 έως το 1957 και ο Τηλεφωνικός Κατάλογος του ΟΤΕ του 1948– δεν μας επιτρέπουν να ερευνήσουμε όλους τους κατοίκους της οδού Πειραιώς τις παραμονές του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Φυσικά, ο Τηλεφωνικός Κατάλογος μας επιτρέπει να εντοπίζουμε μόνο τους κατοίκους που είχαν τηλεφωνική σύνδεση, άρα πρωτίστως καταστήματα και επιχειρήσεις, παρά κατοικίες. Όμως οι διαθέσιμοι χάρτες επιβεβαιώνουν ότι το τμήμα του δρόμου που ξεκινά από την πλατεία Ομονοίας και καταλήγει στο Γκάζι είχε πολλά σπίτια.
Οι πιο συνηθισμένες επιχειρήσεις το 1939 ήταν τα καφενεία: υπήρχαν είκοσι έξι, εκ των οποίων μόνο τέσσερα είχαν τηλεφωνική γραμμή το 1948. Εννιά χρόνια αργότερα, το 1948, υπήρχαν μόνο έξι καφενεία με τηλεφωνική γραμμή, γεγονός που εξηγείται από τα υψηλά τέλη συνδρομής, που οι μικρές αυτές επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά. Ακόμη και το 1957, δεκαοχτώ καφενεία στην Πειραιώς δεν είχαν τηλέφωνο. Έτσι, αν οι πηγές μας είναι σωστές, η μεγαλύτερη αλλαγή στο δρόμο μεταξύ 1939 και 1957 φαίνεται να είναι η ισχυρή ανάπτυξη των βιομηχανικών εγκαταστάσεων και η μείωση των ελεύθερων επαγγελμάτων, που μετακινήθηκαν σε άλλους δρόμους: παρέμειναν μόνο δεκατέσσερις γιατροί, λόγω του Δημοτικού Βρεφοκομείου, και οχτώ οδοντίατροι. Οι δέκα δικηγόροι του 1939 απομακρύνθηκαν εντωμεταξύ, και αυτό συνιστά μια ακόμη ένδειξη της αλλαγής του χαρακτήρα του δρόμου.
Πίκακας 1 : Αριθμός επιχειρήσεων στην οδό Πειραιώς μεταξύ 1939 και 1957
Πηγή : Εμπορικοί οδηγοί Ν. Ιγγλέση 1939, 1948 και 1957
Λιγότεροι από τους μισούς επαγγελματίες είχαν τηλεφωνική σύνδεση (Γράφημα 1). Αν και το ποσοστό αυξήθηκε από το 25% στο 45% την πρώτη δεκαετία μετά τον Πόλεμο, στη συνέχεια έπεσε σε κάτι λιγότερο από 40%. Ο συνολικός αριθμός των τηλεφωνικών γραμμών αυξήθηκε από 152 σε 202 από το 1939 έως το 1957, αλλά παρ’ όλα αυτά ο ρυθμός αύξησης παρέμενε πολύ χαμηλότερος από εκείνον της πρωτεύουσας, όπου το σύνολο των συνδέσεων αυξήθηκε από 28.000 πριν από τον Πόλεμο σε 75.000 το 1956. Η διαπίστωση αυτή μαρτυρεί και πάλι τη χαμηλή πυκνότητα του πληθυσμού της οδού Πειραιώς
Γράφημα 1 : Ποσοστό επαγγελματιών με τηλεφωνική σύνδεση στην οδό Πειραιώς μεταξύ 1939 και 1956
Πηγή : Kατάλογος τηλεφωνικών συνδρομητών 1948
Μάλιστα, στα μέσα της δεκαετίας του 1950, η Πειραιώς αποτέλεσε την επιτομή των βιομηχανικών οδών της Αθήνας. Μετά τα λιγοστά νεοκλασικά κτίρια στην περιοχή της Ομόνοιας, ξεκινά η περιοχή Γκάζι. Συνεχίζοντας την κάθοδο προς το λιμάνι, συναντάμε πληθώρα εργοστασίων (Γράφημα 2 & 3).
Τα 152 εργοστάσια που καταμετρήθηκαν το 1939, σχεδόν διπλασιάζονται το 1957, αφού καταγράφονται 272· αυτή η ισχυρή ανάπτυξη σηματοδότησε τη βιομηχανική ακμή στην αρχή της μεταπολεμικής περιόδου. Πίσω από τους αριθμούς, πρέπει να ανακαλύψουμε, βήμα προς βήμα, την πραγματικότητα των δραστηριοτήτων, σε έξι στάδια που αντιστοιχούν σε σχετικά συνεκτικά σύνολα.
Γράφημα 2: Ποσοστό ελεύθερων επαγγελματιών στην οδό Πειραιώς μεταξύ 1939 και 1956
Γράφημα 3: Αριθμός εργοστασίων και βιοτεχνιών στην οδό Πειραιώς μεταξύ 1939 και 1956
Πηγή : Εμπορικοί οδηγοί Ν. Ιγγλέση 1939, 1948 και 1957
Η εξέλιξη των δραστηριοτήτων κατά μήκος της οδού Πειραιώς
Χάρτης 3: Οι ζώνες ενδιαφέροντος της οδού Πειραιώς
1η ζώνη: Από την Ομόνοια έως τη διασταύρωση Ιεράς Οδού-Ερμού
Οι δύο αυτές θέσεις αντιστοιχούν σε δύο από τις τρεις κορυφές του τριγώνου Κλεάνθη-Schaubert (το σχήμα των κυρίων αξόνων της πολεοδομικής πρότασης των δύο αρχιτεκτόνων για το Νέο Σχέδιο της Πόλεως των Αθηνών το 1832 ήταν ένα ισοσκελές τρίγωνο με κορυφή τη σημερινή πλατεία Ομονοίας, σκέλη τις οδούς Πειραιώς και Σταδίου, και βάση την οδό Ερμού). Μία κορυφή η πλατεία Ανακτόρων (σημερινή πλ. Ομονοίας) και δεύτερη κορυφή η πλατεία Κέκροπος (στη θέση της Τεχνόπολης, στο Γκάζι).
Σύμφωνα με τον οδηγό του Νικ. Ιγγλέση του 1939, η αρχή της οδού βρισκόταν στην Πολυκλινική Αθηνών στον αριθμό 3. Ακολουθούσαν και άλλα δημόσια κτίρια: το Δημοτικό Ωδείο στον αριθμό 35, το Δημοτικό Βρεφοκομείο που ανεγέρθηκε το 1859 στον αριθμό 51, το Ορφανοτροφείο Χατζηκώνστα που γκρεμίστηκε το 1963 –υπάρχει μέχρι σήμερα ο ναός του Αγίου Γεωργίου που είχε χτιστεί στον περίβολο του ορφανοτροφείου το 1900–, το Νοσοκομείο του Πανελλήνιου Συνδέσμου κατά της φυματίωσης που υπήρχε προπολεμικά στον αριθμό 77. Στο ενδιάμεσο, συναντούσε κανείς πολλούς εκπροσώπους του ιατρικού σώματος: στον αριθμό 24Α υπήρχε το Θεραπευτήριο του Αντωνίου Σπίρλα, και μεταξύ των αριθμών 7 και 71 είκοσι πέντε γιατροί, πέντε οδοντίατροι και οχτώ φαρμακοποιοί, μεταξύ των οποίων και ο οφθαλμίατρος Α. N. Αναστόπουλος που φαίνεται να είχε κλινική στον αριθμό 50 της οδού Πειραιώς. Επίσης, στο τμήμα αυτό υπήρχαν πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες (δέκα δικηγόροι), τρεις τράπεζες (Εμπορική, Λαϊκή και Αγροτική, κοντά στη Λαχαναγορά), τρία μεσιτικά γραφεία και γραφεία εξυπηρέτησης, οχτώ ξενοδοχεία, δεκαπέντε ράφτες, πολυάριθμα κουρεία και κομμωτήρια, πολλά καφέ και γαλακτοκομεία. Και λόγω της αύξησης των αυτοκινήτων, υπήρχαν δέκα γκαράζ, καταστήματα με αξεσουάρ αυτοκινήτων και βενζινάδικα. Η Λαχαναγορά ήταν από το 1901 στον αριθμό 100 της οδού Πειραιώς, στη γωνία με την Ιερά Οδό, πριν μεταφερθεί το 1959 στον Ρέντη.
Επιπλέον, πάντα στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, 260 βιομηχανικές κυρίως, εγκαταστάσεις, βρίσκονταν στο συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου. Αυτές αναπτύσσονταν επίσης και στις κάθετες ή παράλληλες με την Πειραιώς οδούς, συγκροτώντας το Μεταξουργείο [7], συνοικία με σαφή μηχανολογική εξειδίκευση. Στον αριθμό 84 της οδού Πειραιώς υπήρχε το ελατηρίων αυτοκινήτων των αδελφών Περδίου (ιδρύθηκε το 1935) και το συνεργείο μηχανημάτων ζύγισης των Αφών Μοσχουντή (ιδρύθηκε το 1900). Η εταιρεία Μουσχουντή διέθετε τη δεκαετία του 1940 ήδη τρεις μηχανολογικές εγκαταστάσεις: στην οδό Μενάνδρου 3, στην οδό Πειραιώς 40 στο Μοσχάτο, και στην οδό Δημοφώντος 36 στα Κάτω Πετράλωνα. Ο βιομηχανικός χαρακτήρας της περιοχής διατηρήθηκε και στη δεκαετία του 1950, όπως δείχνουν οι Οδηγοί του Νικ. Ιγγλέση.
Συγχρόνως, εκτός από την Πολυκλινική Αθηνών, συναντούσε κανείς τον λαουτιέρη Ευάγγελο Τσαμπουρζή στον αριθμό 29, γιατρούς και οδοντιάτρους –ενώ εξακολουθούσε να λειτουργεί τη δεκαετία του 1950 η οφθαλμολογική κλινική του Α. Ν. Αναστασόπουλου–, ξενοδοχεία, συμβολαιογράφο, επτά φαρμακεία, έξι κτηματομεσίτες, την έδρα έξι εφημερίδων, επτά κοσμηματοπωλεία-ωρολογοποιεία. Όμως, οι ράφτες και τα κουρεία είχαν μειωθεί πολύ, γεγονός που υποδηλώνει ότι είχε μειωθεί και ο αριθμός των κατοίκων. Ο αριθμός των καταγεγραμμένων καφενείων είχε συρρικνωθεί, αλλά το ότι δεν είναι εγγεγραμμένα δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι δεν υπήρχαν, αφού στον Οδηγό αυτό (που είναι και ο τελευταίος που εκδόθηκε), ο συντάκτης του περιορίζει τον αριθμό των καταστημάτων και επαγγελματιών που σημειώνει (π.χ. δεν περιλαμβάνει ούτε κουρεία ούτε καπνοπωλεία).
Δυναμικός Χάρτης 1: Πληροφορίες για τις βασικες βιομηχανίες που βρίσκονται στην πρώτη ζώνη (από πλατεία Ομονοίαςτη έως τη διασταύρωση Ιεράς Οδού-Ερμού)
Πηγή: Κ. Διαμαντοπούλου, 1955
Η επέκταση του κέντρου της Αθήνας μετέβαλε σταδιακά την οικονομική χρήση αυτού του τμήματος του δρόμου. Οι βιομηχανικές επιχειρήσεις εξαφανίστηκαν, όπως ο Πέρδιος, ή μετακόμισαν, όπως οι Αφοί Μοσχουντή, στη Μάνδρα. Στη θέση τους ανεγέρθηκαν ξενοδοχεία, πολιτιστικά ιδρύματα (Δημοτική Πινακοθήκη, το Ελληνικό Τμήμα του ICOMOS, το Ίδρυμα Γ. Παπανδρέου) ή χώροι αναψυχής (συνοικία Ψυρρή, καφεθέατρο Bios, το οποίο εγκαταστάθηκε το 2002 στο όμορφο κτίριο του Πέρδιου). Στο συγκεκριμένο τμήμα της οδού Πειραιώς, χάρη στη γειτνίασή του με το κέντρο της πόλης, προωθήθηκε ο σταδιακός «εξευγενισμός», και μάλιστα αφού χαμηλά και γραφικά σπίτια εξακολουθούν να αφθονούν στους παράπλευρους δρόμους. Αλλά τα συχνά εγκαταλελειμμένα και κακώς εξοπλισμένα σπίτια απέκτησαν ως ενοικιαστές μόνο πρόσφατους μετανάστες, και η οικονομική κρίση της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα δεν άλλαξε τα πράγματα. Η παρουσία τους είναι ιδιαίτερα ορατή κοντά στο Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (ΚΥΑΔΑ).
2η ζώνη: Από την Ιερά Οδό προς την Πέτρου Ράλλη
Οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις αγκάλιαζαν τουλάχιστον μέχρι το τρίτο τέταρτο του 20ού αιώνα, το βράχο των Πετραλώνων στα αριστερά, και ξεχείλιζαν στα δεξιά της Πειραιώς, στη συνοικία Ρουφ, που φέρει το όνομα του πλούσιου Βαυαρού ιδιοκτήτη του τόπου, προς το Βοτανικό. Η συνοικία αυτή, πιο μακριά από το ιστορικό κέντρο, φιλοξενούσε στα δεξιά, γύρω από το Γκάζι, μηχανολογικά εργαστήρια (χυτήρια, μεταλλουργεία), το αμαξοστάσιο του ΗΛΠΑΠ (Ηλεκτροκίνητα Λεωφορεία Περιοχής Αθηνών Πειραιώς) και αριστερά βιομηχανίες πολυτελών ειδών (σοκολατοποιία Παυλίδη και Ατσάρου, πιλοποιείο Πουλόπουλου, νήματα Μέντη, Χαρτιά Περράκη, φανέλες-εσώρουχα Palco).
Δυναμικός Χάρτης 2: Πληροφορίες για τις βασικες βιομηχανίες που βρίσκονται στη δεύτερη ζώνη (από την Ιερά Οδό προς την Πέτρου Ράλλη)
Πηγή: Κ. Διαμαντοπούλου, 1955
Περίπου εξήντα εταιρείες βρίσκονταν σε αυτό το τμήμα του δρόμου το 1939 – πιο γνωστή ήταν η σοκολατοποιία Παυλίδη στον αριθμό 145· δεν καταγράφονται ανώτερα ελεύθερα επαγγέλματα, εκτός από δύο πολιτικούς μηχανικούς που εργάζονταν στη δική τους εταιρεία, τον Δ. Παυλίδη (σοκολατοποιία) και τον Δ. Σακελλαριάδη (εταιρεία χρωμάτων, στον αριθμό 123), καθώς και ένα φαρμακείο. Καταγράφονται όμως εταιρείες μηχανικών, χημικών και ειδών διατροφής και γύρω στα δώδεκα καφενεία. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1957, ο Νικ. Ιγγλέσης σημειώνει έναν μόνο γιατρό, ανάμεσα σε εβδομήντα εταιρείες, μηχανολογικά εργαστήρια (γκαράζ), βιομηχανίες τροφίμων, κατασκευαστικές εταιρείες.
Σήμερα, η ενεργή πολιτική ανακαίνισης που εφαρμόζεται σε έναν χώρο που εξυπηρετείται καλά από τα μέσα μαζικής μεταφοράς έχει αλλάξει τον χαρακτήρα της περιοχής. Η επιτυχημένη μετατροπή του παλιού εργοστασίου φωταερίου σε βιομηχανικό μουσείο έχει προσελκύσει πολλά κέντρα αναψυχής (νυχτερινά κέντρα, γυμναστήρια) και πολιτιστικά ιδρύματα (μουσεία, θέατρα, κινηματογράφο). Εκεί έχουν εγκατασταθεί διοικητικές υπηρεσίες είτε για βιομηχανίες (η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας [ΡΑΕ], η εταιρεία τηλεπικοινωνιών Cosmote) είτε για εκδηλώσεις (The Hub Events ΑΕ, το Μεταλλουργείο). Η κατασκευή πολυτελών κατοικιών βιομηχανικού στιλ (τύπου loft) συνοδεύει την αλλαγή πληθυσμού: η προσπάθεια «αστικού εξευγενισμού» προχωρά με ταχείς ρυθμούς.
3η ζώνη: Από την Πέτρου Ράλλη προς τη Χαμοστέρνα
Ποικιλία βαρύτερων βιομηχανιών αναπτύχθηκε στην περιοχή πριν και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, επωφελούμενες από τις μεγαλύτερες ελεύθερες εκτάσεις. Το 1939 υπήρχαν περίπου τριάντα βιομηχανίες: μηχανουργίες, σωληνουργίες, εργοστάσια παραγωγής χρωμάτων και ρητινών, επιπλοποιεία, εργοστάσια παραγωγής ασφάλτου, αλλά και πιο παραδοσιακές βιοτεχνίες, όπως εργαστήρια κατασκευής πετάλων, βυρσοδεψίες κατά μήκος του Ιλισού, βιοτεχνίες δερμάτινων ειδών και σελοποιεία, αλλά και εταιρείες εμπορίας σανού. Τα τότε σφαγεία δεν απείχαν πολύ. Όπως και στην προηγούμενη ενότητα, η περιοχή ήταν καθαρά βιομηχανική και υπήρχε μόνο ένα καφενείο, ένας ζαχαροπλάστης και τρία ζυθεστιατόρια.
Δυναμικός Χάρτης 3: Πληροφορίες για τις βασικες βιομηχανίες που βρίσκονται στην τρίτη ζώνη (από την Πέτρου Ράλλη προς τη Χαμοστέρνα)
Πηγή: Κ. Διαμαντοπούλου, 1955
Είκοσι χρόνια αργότερα, ο βιομηχανικός χαρακτήρας ενισχύθηκε: μηχανουργίες (ΣΠΑΠ), μεταλλουργίες (Χαλυβουργική, Ελληνικά Συρματουργεία), ηλεκτρικά προϊόντα (OSRAM-Lux, ΕΛΒΗΜΑ), φαρμακοβιομηχανία (Κόπερ ΑΕ), Εργοληπτικές τεχνικές εταιρείες (ΕΔΟΚ, ΕΤΕΡ, Τέκτων), χρώματα και ρητίνες (Χρωτέξ), πλαστικά (Plastina), γκαράζ (Ford), ξυλουργείο. Υπήρχαν και κάποιες βιομηχανίες κλωστοϋφαντουργίας. Επίσης δεν έλειπαν μαρμαράδικα και αποθήκες ξυλείας, που απαιτούσαν χώρο και εγγύτητα στο κέντρο της πόλης.
Σήμερα στη συνοικία κυριαρχούν μεγάλοι λιανοπωλητές (η Praktiker Hellas, το Athens Heart Mall, που ανακατασκευάζεται προκειμένου ως το 2024 να έχει μετατραπεί σε κτίριο γραφείων υψηλών βιοκλιματικών προδιαγραφών, ο Σκλαβενίτης) και διοικήσεις (ΕΛ.ΑΣ., Φαρμακείο Ενόπλων Δυνάμεων, ΣΔΟΕ και ΚΕΔΕ στο 166, το οποίο θα αντικατασταθεί από νέο κτίριο που προορίζεται για τη Γενική Γραμματεία Υποδομών). Εμφανίζονται υπηρεσίες στη βιομηχανία (η Vodaphone, η έδρα του ομίλου Ελληνική Πρωτεΐνη) ή σε επιχειρήσεις ηλεκτρονικών προϊόντων (η Topelectronics Components ΑΕ, η AEG), που μαρτυρούν την εξέλιξη των αναγκών. Τέλος, η γειτνίαση ακόμα με το κέντρο εξηγεί την παρουσία χώρων αναψυχής, που δεν είναι πια μόνο θέατρα ή νυχτερινά κέντρα, αλλά και αθλητικοί χώροι, όπως το Σεράφειο συγκρότημα του Δήμου Αθηναίων, ένα σύγχρονο κέντρο αθλητισμού και πολιτισμού.
4η & 5η ζώνη: Ταύρος-Μοσχάτο-Ρέντη
Οι πρώτες κατοικίες, τα «προσφυγικά», χτίστηκαν στον Ταύρο μεταξύ των αριθμών 209 και 211 της οδού Πειραιώς, στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη εκατέρωθεν του Κηφισού, και στη συνέχεια στο Μοσχάτο και στο Νέο Φάληρο. Η σημερινή κατάσταση αυτών των κατοικιών διαφέρει –έγιναν μεταγενέστερες τροποποιήσεις και επεκτάσεις–, αλλά τις περισσότερες φορές είναι κατοικίες ευχάριστες, που εκπέμπουν αίσθημα του «μεταξύ μας», προσαρμοσμένες στις επιθυμίες των ενοίκων τους. Εξάλλου οι ένοικοί τους είναι ιδιοκτήτες αυτών των κατοικιών [8].
Στον Ταύρο, ανάμεσα στη Χαμοστέρνα και την τοποθεσία «Στροφή», οι χώροι καλύφθηκαν σταδιακά, από το 1920 έως το 1950, από ρυπογόνες βιομηχανίες, όπως είναι οι μεταλλουργίες (Βιοχάλκο, Βιοσώλ, ΕΒΜΕ Τσαούσογλου, Σωληνουργία Elso), τα εργοστάσια κατασκευής πλαστικών και καουτσούκ (Πετζετάκης, Βουλκάνια ΑΕ), τα βυρσοδεψεία και τα βαφεία κοντά στα σφαγεία και το ποτάμι (Μηγιάκης, Γεωργαλάς & Κέπετζης, Μουμούρης, Πορφύρα), το εργοστάσιο που κατασκεύαζε τα καζανάκια Νιαγάρας, τα υφαντουργεία (Σικιαρίδης, Τζιροπίδης, Αθηναϊκά Στριπτήρια Ρόκα, που αγόρασε η Βιοκαρπέτ). Γύρω από τα Παλαιά Σφαγεία στον Ταύρο και τους αχυρώνες της Ζωαγοράς αναπτύχθηκαν αγροδιατροφικές βιομηχανίες, όπως τα ψυκτήρια Καλυψώ και Βέρμιον, το παγοποιείο Μπογιατζίδη. Σε αυτό το βιομηχανικό περιβάλλον της Πειραιώς, εγκαταστάθηκε η Σιβιτανίδειος Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων, που ιδρύθηκε το 1927 και βρίσκεται απέναντι από το σταθμό της Καλλιθέας, και η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, που από το 1997 στεγάζεται στον αριθμό 256 της οδού Πειραιώς, στους χώρους της παλιάς βιομηχανίας των Ελληνικών Υφαντηρίων, γνωστής και με το όνομα του ιδιοκτήτη «Σικιαρίδειος».
Σταδιακά, οι ρυπογόνες βιομηχανίες έκλεισαν ή μετακινήθηκαν, και η εγκατάσταση στη θέση τους πολιτιστικών φορέων (Ίδρυμα Κακογιάννη, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, Ελληνικός Κόσμος) ή διοικητικών ιδρυμάτων (Δημαρχείο Ταύρου, Εθνικό Κέντρο Δημόσιας και Τοπικής Διοίκησης, έδρες συστημάτων υπολογιστών) έφεραν την αναζωογόνηση της οδού Πειραιώς. Η βιομηχανία περιορίστηκε στα αγροδιατροφικά είδη (Κρέων, Αίνος), στα δερμάτινα είδη και τον οικιακό εξοπλισμό (Hunter, Viopros, Vioper, Κωνσταντουράκης) και σε πολύ εξειδικευμένες κατασκευές και τεχνολογίες αιχμής, όπως η επιχείρηση κατασκευής βιδών ΒΙΔΟ FERRO, η εταιρεία μεταλλικών κατασκευών Γρηγόριος Τζαβίδας, το εργοστάσιο υποδημάτων Olympic Engineering (Shoe Manufacturing Machinery). Τέλος, η εγκατάσταση το 2008 στον Ταύρο της Teleperformance (γαλλικής πολυεθνικής εταιρείας διαχείρισης πελατειακής εμπειρίας) και η μεγάλη ανάπτυξή της (απασχολεί σχεδόν 6.000 άτομα κατανεμημένα σε έξι τοποθεσίες στην Αττική) χαρακτηρίζει την επιτυχημένη στροφή του δευτερογενούς τομέα στην υποστήριξη βιομηχανιών μέσω της παροχής υπηρεσιών πληροφορικής και επικοινωνιών, αλλά και αναδεικνύει την ικανότητα της οδού Πειραιώς να ανανεώνεται, χρησιμοποιώντας και τοπικό εργατικό δυναμικό. Ανάλογα παραδείγματα είναι η εταιρεία σχεδίασης λογισμικού CPI (Computer Peripherals International), εισηγμένη στο χρηματιστήριο, η εταιρεία ηλεκτρονικών εκτυπώσεων Image Works, ή το ΕΛΚΕΜΕ (Ελληνικό Κέντρο Έρευνας Μετάλλων ΑΕ), το ερευνητικό κέντρο της Βιοχάλκο.
Δυναμικός Χάρτης 4: Πληροφορίες για τις βασικες βιομηχανίες που βρίσκονται στην τέταρτη ζώνη (από Ταύρο προς Μοσχάτο)
Πηγή: Κ. Διαμαντοπούλου, 1955
Στο Μοσχάτο, μεταξύ της τοποθεσίας «Στροφής» και της οδού Κηφισού, η Αγορά του Ρέντη προσανατόλισε τον τοπικό βιομηχανικό ιστό προς τον κλάδο των τροφίμων και τις συναφείς επιχειρήσεις: ελαιουργίες (η Ολίβα ΑΕ, η Μάνος ΑΕ, η ΕΒΓΛΟ ΑΕ, η Μινέρβα ΑΕ κ.λπ.), εταιρείες βιομηχανικής ψύξης (Όλυμπος), σοκολατοποιία (Αστήρ). Η απόσταση από το κέντρο της Αθήνας, η διαθεσιμότητα γης και η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών, ευνόησαν επίσης την εγκατάσταση εταιρειών πετροχημικών προϊόντων, όπως η Ελληνική Βιομηχανία Υπολειμμάτων Νάφθης (ΕΛΒΥΝ), εταιρειών χρωμάτων και καλλυντικών (η Adelco ΑΕ, η Rolco ΒΙΑΝΙΛ ΑΕ, οι Αφοί Γιαννίδη ΑΕ, η Ερμής-Vitex, η Vechro), εταιρειών πλαστικών (η Άπκο), χάρτου, φαρμακευτικών προϊόντων, και μια μόνο επιχείρηση κλωστοϋφαντουργίας (η Perfil Σ. Προυσάλογλου & Υιός). Σημαντική δραστηριότητα εκεί παραμένει η επεξεργασία δέρματος με τη βυρσοδεψία (εταιρείες Στέφ. Καλουτάς & Υιοί ΑΒΕ, καθώς και Μιχάλης & Γεώργιος Σίμος), κοντά στο Κηφισό.
Η αγροδιατροφή κυριαρχεί ακόμη και σήμερα: κρέατα (η Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ, τα Κρέατα Αττικής Βουδούρης-Κώνστας ΑΕ και η Μποζιονέλος), εταιρείες εκτύπωσης και συσκευασίας (η Τσιμής ΑΕ και η Στυλ. Σ. Κοσκινίδης ΑΒΕΕ). Παραμένει η μηχανολογική βιομηχανία, αλλά εξειδικευμένη, όπως η εταιρεία Ε. & Γ. Μαλιδάκης & ΣΙΑ ΟΕ (κοπή με λέιζερ) και η εταιρεία ανελκυστήρων Polylift ΑΕ (Στέφανος Παπαδόπουλος). Σημειώνουμε τον ειδικευμένο στον εξοπλισμό για δίκτυα Χρυσαφίδη ΑΕ, και την εταιρεία παραγωγής ασβέστη Κρίνος ΑΕ. Η μαζική διανομή αντιπροσωπεύεται από την εταιρεία Βερούκας-ΑΛΠΙΚΟ ΑΕ και τη Metro ΑΕΒΕ, αλλά υπάρχουν και εταιρείες διανομής με εξειδίκευση στο ρουχισμό (η εταιρεία Λητώ), στα υαλουργικά προϊόντα (οι Αφοί Βαλαβάνης-GLASSWORKS ΑΕ) και στα έπιπλα (οι εταιρείες Entos, Sato, Spider). Ανάμεσα στις υπηρεσίες, βρίσκουμε τα νέα κεντρικά γραφεία της Νέας Δημοκρατίας, το ιδιωτικό εκπαιδευτήριο IST και μία από τις εγκαταστάσεις της Teleperformance, στο κτιριακό συγκρότημα Ena.
Δυναμικός Χάρτης 5: Πληροφορίες για τις βασικες βιομηχανίες που βρίσκονται στην πέμπτη ζώνη (από Μοσχάτο προς Ρέντη)
Πηγή: Κ. Διαμαντοπούλου, 1955
6η ζώνη: Στον Πειραιά, το Μάντσεστερ της Ελλάδος…
Από τα τέλη του 19ου αιώνα, τα περίχωρα του Πειραιά έγιναν το επίκεντρο της ελληνικής εκβιομηχάνισης, με πλήθος επιχειρήσεις που αναπτύχθηκαν γύρω από τις μεγάλες κλωστοϋφαντουργίες, τις χημικές βιομηχανίες και τις αλευροποιίες, εκμεταλλευόμενες τις δυνατότητες εισαγωγής πρώτων υλών. Έτσι, γύρω στη δεκαετία του 1950, δραστηριοποιήθηκαν το εργοστάσιο σχοινιών κάνναβης Μάγγου, η βιομηχανία ελαστικών Ινδιάνα και οι κλωστοϋφαντουργίες-μεταξουργίες: Βάμβαξ, Βελλής, Μανούσος, Αιγαίον, Βέλκα, Δημητριάδης, καθώς επίσης και το εργοστάσιο Γαβριήλ (σημερινό Factory Outlet), δίπλα στο Γήπεδο Καραϊσκάκη, εργοστάσιο που είχε ανεγερθεί στη θέση του «Μεταξοϋφαντουργείου Η Χρυσαλίς», το οποίο λειτουργούσε ως τα μέσα της δεκαετίας του 1920. Εκεί, στο εγκαταλελειμμένο πια κτίριο, δεσπόζει ακόμη το σήμα «Γαβριήλ». Ενώ τα παραπάνω βρίσκονταν μεταξύ του γηπέδου Καραϊσκάκη και των οδών Σοφιανόπουλου και Επονιτών, στην άλλη πλευρά του Ηλεκτρικού ήταν ένα από τα τέσσερα εργοστάσια των αδερφών Ρετσίνα και το κλωστήριο Ελπίς. Η ΣΚΥΠ, δηλαδή η Πανελλήνια Σχολή Κλωστικής-Υφαντικής και Πλεκτικής (επαγγελματικής κατάρτισης για εργάτες κλωστοϋφαντουργίας), είναι ακόμα ορατή. Η χημική βιομηχανία εκπροσωπούνταν από τις εταιρείες Χρωπεί, Rolco-Βιανίλ ΑΕ και την AΒΕΕ Χημικών και Φαρμακευτικών προϊόντων Sanitas. Υπήρχαν πολλοί αλευρόμυλοι (Ευτυχία, Ευρώτας, Σπάρτη, Κυλινδρόμυλοι Αττικής ΑΕ), ελαιουργίες [9] (Ελαΐς, Έλμα ΑΕ), αμυλουργίες (Βιαμύλ, ΑΖΕΛ Ανώνυμος Βιομηχανική Εταιρεία Παραγωγής Αμύλου & Ζυμών, ΑΒΕ Ζαχαρωδών και Αμυλωδών προϊόντων, και Ταΰγετος), οι ποτοποιίες Ήβη-Φινόπουλου και Αφοί Μπαρμπαρέσου, το εργοστάσιο τσιγάρων του Κεράνη και, στη συνοικία Απόλλωνα, το ομώνυμο εργοστάσιο κεριών και οι Ελληνικοί Ορυζόμυλοι. Λόγω της ύπαρξης των παραπάνω, δημιουργήθηκαν εργοστάσια συσκευασίας, όπως οι χαρτοβιομηχανίες ΒΙΣ, Πάπυρος και Ερμής. Σημειώνουμε επίσης αυτή την περίοδο το εργοστάσιο πορσελάνης Κεραμεικός, το κασσιτερουργείο ΕΛΣΑ και τον ατμοηλεκτρικό σταθμό (ΑΗΣ).
Δυναμικός Χάρτης 6: Πληροφορίες για τις βασικες βιομηχανίες που βρίσκονται στην έκτη ζώνη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά
Πηγή: Κ. Διαμαντοπούλου, 1955
Στις μέρες μας οι υφαντουργίες εγκαταλείφθηκαν· απέμειναν μόνο ερείπια. Λειτουργούν ακόμα η σοκολατοποιία Ίον, η ελαιουργία Ελαΐς και η βιομηχανία αλλαντικών Dianik AE. Στον τομέα των απορρυπαντικών μπορούμε να αναφέρουμε τα κεντρικά της Colgate-Palmolive στα Καμίνια.
Μορφωτικά και πολιτιστικά ιδρύματα που στεγάζονται στην περιοχή είναι η θεατρική σχολή της Ειρήνης Παππά (στο κτίριο της εταιρείας Sanitas), το Ράλλειο Γυμνάσιο Θηλέων, το Δημόσιο ΙΕΚ Πειραιά, η Σχολή Μηχανικών Προμηθεύς, η σχολή χορού Art Factory Creative Group – Γ. Γαβριήλ & Σία ΕΕ, ο Πολιτιστικός Πολυχώρος Απόλλων και το Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ). Επίσης στη γωνία Πειραιώς και Επονιτών στο Νέο Φάληρο, βρίσκεται η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Τα σούπερ μάρκετ βρήκαν τον άφθονο χώρο που χρειάζονται: Leroy Merlin, Σκλαβενίτης, Carrefour, Factory Outlet, Jumbo, JSK, Pet Services· και η κίνηση εντείνεται με την κατασκευή ενός πάρκου λιανικής από τον όμιλο Ten Brinke στη μεγάλη έκταση που βρίσκεται μεταξύ του Κηφισού και του παλιού ατμοηλεκτρικού Σταθμού της ΔΕΗ.
Μερικές γενικές παρατηρήσεις
Στην πορεία αστικοποίησης του δρόμου, δηλαδή από την εγκατάσταση των πρώτων κατοίκων (προσφυγικά, εργατικές κατοικίες), ως την οικονομική ανάπτυξη, την οργάνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων ανά οικισμό, και τη συνεχή μεταμόρφωση του βιομηχανικού ιστού παρατηρούμε τα εξής τρία «φυσικά» φαινόμενα:
Α) Μια ανθρωπογεωγραφία σε κίνηση.
Η οδός Πειραιώς είναι αραιοκατοικημένη –εκτός από το πρώτο της τμήμα, από την Ομόνοια έως το Γκάζι– και αυτή η αραιοκατοίκηση διαρκεί πολλές δεκαετίες, από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τα μέσα του 20ού αιώνα (αεροφωτογραφίες και σχέδια της Κικής Διαμαντοπούλου το 1955 επιβεβαιώνουν τη θέση των περιβολιών και των κήπων που τροφοδοτούσαν την πρωτεύουσα). Η εκβιομηχάνιση και η Μικρασιατική Καταστροφή οδήγησαν στον εποικισμό της περιοχής και στη σταδιακή ανέγερση προσφυγικών κατοικιών. Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες αποτέλεσαν το εργατικό δυναμικό στο οποίο στηρίχθηκε η βιομηχανική ανάπτυξη του Μεσοπολέμου, η οποία επιταχύνθηκε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, εξαιτίας της αγροτικής εξόδου, που συνοδεύτηκε από την ανέγερση εργατικών κατοικιών.
Αν κρατήσουμε την ιδέα ότι η οικονομική ανάπτυξη δημιουργεί μια ορισμένη κοινωνική και γεωγραφική κατανομή του πληθυσμού, και ότι η γεωγραφική σταθερότητα μπορεί να συμπέσει με τις κοινωνικές εξελίξεις, τότε αναμφίβολα μπορούμε να πούμε ότι οι εργατικές συνοικίες των Πετραλώνων, του Ταύρου, του Μοσχάτου, του Αγίου Ιωάννη Ρέντη και του Απόλλωνα σταδιακά έγιναν γειτονιές μικροαστικές και δήμοι, ταυτόχρονα με την εξέλιξη της οικονομικής δραστηριότητας του περιβάλλοντός τους. Το 2018 στο βιβλίο του Κοινωνική Γεωγραφία της Αθήνας, ο Θωμάς Μαλούτας εξέθεσε με σαφήνεια την εξέλιξη του πληθυσμού στις διάφορες συνοικίες, ιδιαίτερα αυτές που μας ενδιαφέρουν. Η υπόθεση εδώ είναι ότι η διατήρηση μιας ήπιας βιομηχανικής δραστηριότητας (αγροδιατροφή ή φαρμακευτικά-καλλυντικά προϊόντα) και η μετάβαση σε τριτογενή δραστηριότητα (υπηρεσίες στη βιομηχανία, πολιτισμός, δημόσιες υπηρεσίες, μεγάλες εμπορικές αναπτύξεις, μεταφορές) έχουν ευνοήσει αυτήν την κοινωνική εξέλιξη. Από την άλλη, η κρίση της δεκαετίας του 2010, με την τεράστια μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας, διέκοψε τη γεωγραφική κινητικότητα.
Αντιθέτως, πιο πρόσφατα, πληθυσμοί μεταναστών εγκαταστάθηκαν στην κάτω πλευρά της οδού Τσαλδάρη. Ο μέτριος εξοπλισμός των υφιστάμενων κατοικιών, η μη ανέγερση νέων, και τα χαμηλά ενοίκια, εξηγούν αυτή την εισροή. Η διαδικασία του «gentrification» έχει μπλοκαριστεί.
Β) Ορισμένες οικονομικές δραστηριότητες συγκεντρώνονται σε ορισμένα μέρη σε ορισμένες χρονικές στιγμές.
Στις εξωτερικές επιδράσεις που συνδέονται με την τοποθεσία (η Πειραιώς προσφέρει τα πλεονεκτήματα μιας συγκεντρωμένης αγοράς και της ευκολίας μετακίνησης) προστίθενται στην πραγματικότητα οι εξωτερικές επιδράσεις που συνδέονται με την εξειδίκευση (εργασία, υπεργολαβία, ευκολία πρόσβασης για τους προμηθευτές) [10].
Οι πιο γνωστές συγκεντρώσεις βιομηχανιών ήταν οι κλωστοϋφαντουργίες και οι αλευροποιίες που χαρακτήριζαν το λιμάνι του Πειραιά στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού. Μπορούν να εξηγηθούν από την ευκολία πρόσβασης σε πρώτες ύλες και ενεργειακούς πόρους, που συνδέεται με το άνοιγμα της Μαύρης Θάλασσας στο ρωσικό σιτάρι ή στον αγγλικό άνθρακα.
Οι χημικές βιομηχανίες απαιτούσαν επίσης πρόσβαση σε οικονομική πηγή ενέργειας. Ρυπογόνες καθώς ήταν, έπρεπε να μείνουν μακριά από τα σπίτια. Βρήκαν άφθονη γη μεταξύ Ταύρου και Μοσχάτου. Περιλάμβαναν τόσο την επεξεργασία πρώτων υλών, όπως άμυλο, γλυκόζη, λάδι για την παραγωγή ζυμαρικών, ειδών ζαχαροπλαστικής και σαπουνιού, όσο και την παραγωγή αμιγώς βιομηχανικών προϊόντων, όπως ρητίνες, χρώματα και βερνίκια, ναφθαλίνη, βιομηχανικά λάδια με βάση τη νάφθα, αλλά και φαρμακευτικά και καλλυντικά προϊόντα.
Οι βιομηχανίες επεξεργασίας μετάλλων, επίσης εξαιρετικά ρυπογόνες, βρήκαν την ίδια διαθεσιμότητα γης: μέχρι τα μέσα του 20ού αιώνα στο Γκάζι λειτουργούσαν μηχανολογικά εργαστήρια της ίδιας ειδικότητας, εξοπλισμού ζύγισης και χυτήρια. Αργότερα, μετά τον πόλεμο, κατεβαίνοντας την οδό Πειραιώς, πριν από την τοποθεσία «Στροφή» (τη συνδεδεμένη με τη γραμμή του Σιδηρόδρομου Πειραιώς- Αθηνών-Πελοποννήσου), αναπτύχθηκαν αρκετά εργαστήρια σύρματος ή σωλήνων, επεξεργασίας χαλκού, σιδήρου και αλουμινίου. Σήμερα υπάρχουν αρκετοί διανομείς εξοπλισμού κουζίνας στη διασταύρωση με την Ιερά Οδό.
Ένα άλλο στοιχείο της συγκέντρωσης βιομηχανιών συνδέεται με την παρουσία της Αγοράς Ρέντη και των σφαγείων. Μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο τα βυρσοδεψεία [11] ακολουθούσαν την πορεία της κοίτης των δύο ποταμών, του Ιλισού και του Κηφισού, και τη μεταφορά των σφαγείων, ενώ τρεις εταιρείες χάρτινης συσκευασίας διαδέχονταν η μία την άλλη μετά τη γέφυρα του Κηφισού. Σήμερα, 350 εταιρείες συσκευάζουν ή/και διανέμουν διάφορα τρόφιμα, κρέατα, φρούτα και λαχανικά και λάδια. Προφανώς, χρειάζονται ψυκτικές αποθήκες, κατασκευαστές συσκευασιών (πλαστικές μεμβράνες ή βαρέλια, ξύλινα ή χαρτόκουτα), εκτυπωτές, για να μην αναφέρουμε εισαγωγείς μηχανημάτων που προορίζονται για αυτόν τον κλάδο.
Γ) Το βιομηχανικό τοπίο μεταμορφώνεται εκεί με ιδιαίτερα ενεργητικό ρυθμό μιας Schumpeterian διαδικασίας «δημιουργικής καταστροφής» .
Καταστροφή του παρελθόντος
Απομεινάρια του παρελθόντος είναι οι χερσαίες εκτάσεις που περιμένουν επανάχρησή τους ή αύξηση της τιμής της γης. Απομεινάρια και αυτά τα παλιά κτίρια, εγκαταλελειμμένα στην τύχη τους, που είτε παρουσιάζουν αισθητικό ενδιαφέρον (Σικιαρίδης, Νικολετόπουλος, Φινόπουλος) είτε όχι (Spider, Βιοχάλκο). Αυτά τα βιομηχανικά ερείπια φανερώνουν τις κοινωνικές μεταβολές, την αποβιομηχάνιση. Αναμφίβολα τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, τα ρούχα και η επεξεργασία δέρματος έχουν νικηθεί, όπως είναι η τάση σε όλη την Ευρώπη, από τον ασιατικό ανταγωνισμό.
Αλλά αυτή η εικόνα δεν είναι ακριβής και έχει πολλές αποχρώσεις: πολλές από τις εταιρείες που κάποτε ιδρύθηκαν στην οδό Πειραιώς είναι στην πραγματικότητα ακόμα ζωντανές και ακμάζουσες. Απλώς μετακινήθηκαν στα σύνορα της Αττικής, στα Οινόφυτα και στο Σχηματάρι από τη μια, στους Αγίους Θεοδώρους από την άλλη. Αυτό συνέβη για τη Βιοχάλκο (μεταλλουργία), την Κάλας (αλάτι), τη Βιοσώλ (ηλιακοί θερμοσίφωνες), τη Μινέρβα (τομέας τροφίμων), τη ΒΙΣ (χάρτινες συσκευασίες), τις Vitex, Χρωτέξ και Vechro (βαφές). Επιπλέον, έχουν γίνει συγχωνεύσεις και εξαγορές στην αλευροποιία ή τη μεταλλουργία. Αυτές οι αλλαγές ενθαρρύνθηκαν από τη σταθερή αύξηση των τιμών της γης, από περιβαλλοντικές ανησυχίες και από τα μέτρα που θεσπίστηκαν για την προώθηση της αποκέντρωσης των δραστηριοτήτων.
Ωστόσο, μερικές εταιρείες ευημερούν ακόμη στον τόπο της ίδρυσής τους: η ελαιουργία Ελαΐς, τα δύο εργοστάσια σοκολάτας Ίον και Παυλίδης, οι βιομηχανίες φαρμάκων και καλλυντικών Adelco και Κόπερ. Έχουν μάλιστα εκσυγχρονιστεί και επεκταθεί. Πρόκειται για βιομηχανίες χαμηλής ρύπανσης κοντά στην καταναλωτική αγορά τους.
Δημιουργία νέων δραστηριοτήτων
Ο μετασχηματισμός της Πειραιώς πραγματοποιείται τόσο μέσω της ανακαίνισης βιομηχανικών κτιρίων με σκοπό τη μετατροπή της λειτουργίας τους σε πολιτιστικές δράσεις, όσο και μέσω της ανάπτυξης νέων βιομηχανικών ή τριτογενών δραστηριοτήτων.
Η ανακαίνιση των κτιρίων πήρε πολλές μορφές. Το εργοστάσιο Φωταερίου μετατράπηκε σε Τεχνόπολη που φιλοξενεί πλήθος πολιτιστικές εκδηλώσεις και το Σικιαρίδειο εργοστάσιο υφαντουργίας μεταμορφώθηκε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Το ελαιοτριβείο Πουλόπουλου αποκαταστάθηκε από το ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη, ο πολυχώρος Απόλλων λειτουργεί στο κτίριο των Ελληνικών Ορυζόμυλων, μετά την αποκατάσταση και αναστήλωση και τις αναγκαίες λειτουργικές επεμβάσεις του παλαιού εργοστασίου, η Ελαΐς αναπαλαίωσε τον παλιό Κεραμεικό με όμορφα πήλινα πλακάκια. Κάποιες φορές το αρχικό κτίριο αντικαταστάθηκε από μια σύγχρονη κατασκευή (το Ίδρυμα Κακογιάννη βρίσκεται στη θέση που κάποτε ήταν τα βαφεία Πορφύρα, το Κέντρο Μείζονος Ελληνισμού χτίστηκε στη θέση της Βιοσώλ), ή δέχτηκε προσθήκες, όπως η υφαντουργία Γαβριήλ που στεγάζει πια το Factory Outlet.
Η δημιουργία νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στα ερείπια των παλιών είναι μια άλλη πτυχή αυτής της διαδικασίας. Οι νέες βιομηχανίες είναι κυρίως αγροδιατροφικές, με επίκεντρο την Αγορά του Ρέντη. Αφορούν, όπως είδαμε, τη συσκευασία κρέατος, φρούτων και λαχανικών, τους βιομηχανικούς φούρνους, το catering. Ταυτόχρονα εξελίχθηκαν και οι προμηθευτές τους, και προστέθηκαν επιχειρήσεις ψυγείων, συσκευασίας και μια δυναμική βιομηχανία εκτύπωσης.
Η μηχανουργία, η οποία μαζί με την κλωστοϋφαντουργία επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την παγκοσμιοποίηση, χαρακτηρίζεται συγχρόνως από την εμφάνιση πολλών εταιρειών υψηλής εξειδίκευσης, όπως η Olympic Engineering (Shoe Manufacturing Machinery), η Χρυσαφίδης, η ΒΙΔΟ FERRO, η Μαλιδάκης, η Γρηγόριος Τζαβίδας, η Polylift, η Inox Mare Hellas, οι Αφοί Σίμου.
Πάνω απ’ όλα, η οδός Πειραιώς είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της τάσης για εξωτερική ανάθεση υπηρεσιών στη βιομηχανία, αντικατοπτρίζοντας έτσι τη γενική εξέλιξη των οικονομικών δομών: βιομηχανική έρευνα, όπως το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας Μετάλλων (ΕΛΚΕΜΕ), υπηρεσίες σε κλάδους επικοινωνίας, ενέργειας, λογισμικού υπολογιστών, όπως η Cosmote, η Vodaphone, η ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), η Easy Mail, η Teleperformance, η CPI (Computer Peripherals International). Επιπλέον, επιτυχημένες εταιρείες δημιούργησαν ένα εκθεσιακό κέντρο καθώς και κέντρο διανομής, όπως η εταιρεία Kyriazis που κατασκευάζει ηλιακά πάρκα στην Αλεξάνδρεια ή η εταιρεία Βαλαβάνης που κατασκευάζει μπουκάλια και άλλα γυάλινα αντικείμενα στη Λάρισα. Πολλοί διανομείς μηχανημάτων και εξοπλισμού έχουν εγκατασταθεί στην οδό Πειραιώς, όπως η εταιρεία Rigas, ή η ειδική στα βιομηχανικά συγκολλητικά Bostik, η Marco στις αντλίες, και όλοι οι προμηθευτές εξοπλισμού κουζίνας. Τέλος, οι ανοιχτοί χώροι έχουν προσελκύσει κεντρικά γραφεία εταιρειών όπως η Colgate-Palmolive ή o όμιλος Ελληνική Πρωτεΐνη. Και βεβαίως, πληθαίνουν οι μεταφορικές εταιρείες κοντά στο λιμάνι.
Για αρκετά χρόνια, η οδός Πειραιώς ταυτίστηκε με το βιομηχανικό τοπίο. Τώρα πια οι καμινάδες του Πειραιά, του ελληνικού Μάντσεστερ, δεσπόζουν σαν αρχαίες κολώνες που αναμένουν να αναστηλωθούν.
Αλλά η εικόνα, όπως είδαμε, είναι εύκολα παραπλανητική και η πραγματικότητα πιο σύνθετη, καθώς τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να διαμορφώνονται συνθήκες αναζωογόνησης της περιοχής. Αν και η κρίση διέκοψε πολλές εργασίες μετασχηματισμού ή αποκατάστασης, η οδός Πειραιώς παραμένει βασικός άξονας ανάπτυξης της Αθήνας και η αλλαγή των δραστηριοτήτων της σηματοδοτεί την προσαρμογή του βιομηχανικού ιστού –και όχι την εξαφάνισή του– και την εξέλιξή του προς τον τριτογενή τομέα που τρέφει μια μεγάλη πρωτεύουσα.
Η αξιοποίηση πολλών χέρσων εκτάσεων, η αποκατάσταση κτιρίων, η εκπληκτική περίπτωση της Teleperformance και η εγκατάσταση εταιρειών όπως αυτές που προαναφέρθηκαν, αναδιαμορφώνουν έναν ιστορικό δρόμο της ελληνικής πρωτεύουσας και μαρτυρούν την εξέλιξη της πόλης.
Ευχαριστίες
Η ομάδα του Κοινωνικού Άτλαντα της Αθήνα ευχαριστεί θερμά τον Κωνσταντίνο Λεφάκη για την τεχνική υποστήριξη, και τις πολύτιμες γνώσεις του, κατά την παραγωγή των Δυναμικών Χαρτών που συνοδεύουν αυτό το λήμμα
[1] Νικος Μπελαβίλας, Οδός Πειραιώς,
[2] Σιδέρης Νικολάος Γ., Η Ελληνική Βιομηχανία: βιομηχανική παραγωγή και αξία αυτής: κατά τα έτη 1945 – 1946 – 1947 εν συγκρίσει προς το έτος 1939, Αθήνα 1948.
[3] Η Κική Διαμαντοπούλου συνέταξε, κατά πάσα πιθανότητα το 1955, μια σειρά από χάρτες της Αττικής στο 5000ο, στους οποίους σημείωνε τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Αρχειοθετούνται στο Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Αθηναίων (Ημικτηματολογικό Χάρτη του Λεκανοπεδίου Αττικής).
[4] Πρώην ΗΣΑΠ Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς για την πρώτη περίπτωση (Σταθμοί Μοναστηράκι, Θησείο, Πετράλωνα, Ταύρος, Καλλιθέα, Μοσχάτο, Νέο Φάληρο και Πειραιάς,) και ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου) για την δεύτερη (Σταθμοί : Σταθμός Λαρίσης, Ρουφ, Ταύρος, Ρέντης, Λεύκας και Πειραιάς και σταθμοί διαλογής Λαρίσης-Πελοποννήσου και Ρέντη-Πειραιά)
[6] Υπουργική Διάταξη ΥΑ 7863/1383/30-1-1997 – ΦΕΚ 267/Δ/7-4-1997
[7] Από το όνομα του μεταξουργείου της οικογένειας Δουρούτη, που δημιουργήθηκε το 1834, το οποίο στεγάζει σήμερα την Πινακοθηκη της Αθήνας. Βλ. Χρ. Αγριαντώνη στο επιμέλεια Χριστίνα Αγριαντώνη- Μαρία-Χριστίνα Χατζηιωάννου « Το Μεταξουργείο της Αθήνας », Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών, Αθήνα, 1995. Το 1930, η συγγραφέας απαριθμεί 257 «βαριά» (μεταλλουργία, ξυλουργική, γραφικές τέχνες) και «ελαφριά» (παπούτσια, έπιπλα, αρτοποιείο, γκαράζ, υφάσματα) εργαστήρια, εκ των οποίων περισσότερα από τα μισά ήταν συγκεντρωμένα μεταξύ των οδών Κολωνού και Σαλαμίνος, κάθετα την Πειραιώς.
[8] Η παρουσίαση της Ελίζας Παπαδοπούλου και του Γιώργου Σαρηγιάννη για τα προσφυγικά στον κάμπο της Αθήνας (ΕΜΠ 2006) είναι μια πολύτιμη απογραφή των εγκαταστάσεων. Αναφέρουν, λοιπόν, στον Ταύρο τους οικισμούς Άνω Νέα Σφαγεία, Γερμανικά και Παναγίτσα, στο Μοσχάτο τους οικισμούς κάτω από τη Μινέρβα και στην άλλη πλευρά του Ηλεκτρικού, μεταξύ του Κηφισού και της οδού Κωνσταντινουπόλεως και μεταξύ Κανάρη και Μεταμορφώσεως, στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη η συνοικία Απόλλωνας, οι πολυκατοικίες Φλέμινγκ και ο συνοικισμός Σταματάκη, στο Νέο Φάληρο οι συνοικισμοί που βρίσκονται μεταξύ Επονιτών και Κατσουλάκου, Κανελλοπούλου και Χρυσοστόμου Σμύρνης.
[9] Τα ελαιουργεία ταξινομούνται στη χημεία από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. μέχρι τη δεκαετία του 1960.
[10] Αναφερόμαστε στις θεωρητικές πτυχές των Alfred Marshall (Principles of Economics, 1890), Giacomo Beccatini σχετικά με τα Industrial Districts στο “The Third Italy: Model or Myth?” Ekistics 58, no. 350/351 (1991): 336–45. http://www.jstor.org/stable/43646779, 1991) και Jean-François Eck et Michel Lescure (dir.) Villes et districts industriels en Europe Occidentale, XVII e-. XX e siècles, Tours, publication de l’université François Rabelais, 2007.
[11] Η βυρσοδεψία εντοπίζεται σε 17 εταιρείες στο Ρέντη, 10 στον Ταύρο, 2 στο Μοσχάτο και 4 στα Καμίνια στο Νίκος Βελαβίλας , Το τέλος των γιγάντων. Βιομηχανική κληρονομία και μετασχηματισμοί των πόλεων. Βόλος 2007 .
xii Τσοκόπουλος, Βάσιας, Πειραιάς 1835-1870. Εισαγωγή στην ιστορία του ελληνικού Μάντσεστερ, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 1984.
Αναφορά λήμματος
Gouzi Vincent, Μπουρνόβα Ευγενία (2023) Μεταμορφώσεις ενός δρόμου-μάρτυρα της βιομηχανικής Ελλάδας, στο Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/άρθρο/οδός-πειραιώς-ένας-δρόμος-μάρτυρας-τη/ , DOI: 10.17902/20971.112
Αναφορά Άτλαντα
Μαλούτας Θ., Σπυρέλλης Σ. (επιμ.) (2015) Κοινωνικός άτλαντας της Αθήνας. Ηλεκτρονική συλλογή κειμένων και εποπτικού υλικού. URL: https://www.athenssocialatlas.gr/ , DOI: 10.17902/20971.9